Fairtrade Česko a Slovensko

Fairtrade Česko a Slovensko

Fairtrade Česko a Slovensko

Ochota nakupovať u obyvateľov Slovenska rastie

Až tri štvrtiny obyvateľov našej krajiny plánujú minúť podľa prieskumu L’Observatoire Cetelem v roku 2019 viac. Prieskum bol realizovaný na vzorke 13 800 spotrebiteľov v 17 európskych krajinách.

 

spotreba2019 v

 

Pokiaľ ide o ochotu míňať, obyvatelia Slovenska sú podľa tohto prieskumu na vrchole rebríčka. Odhodlanie míňať v tomto roku viac potvrdilo až 73 % opýtaných. Tento údaj vysoko presahuje aj priemer európskych krajín. S odstupom 10 % nasledujú Rumuni (63 %), Bulhari (62 %) a Česi (60 %). Naopak – na konci rebríčka sú Dáni (26 %) a Maďari (21 %). Európsky priemer je na úrovni 41 %, čo je oproti roku 2018 6-percentný pokles.


„Viac ako polovica Slovákov v prieskume uviedla, že v tomto roku plánuje investovať do cestovania a oddychu (55 %),“ hovorí Nesrin Gonin, generálna riaditeľka BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE, pobočky zahraničnej banky. Ďalšie čísla naznačujú, že u nás stále pretrváva predovšetkým záujem o zlepšovanie kvality bývania. Až 48% Slovákov plánuje kúpiť v tomto roku domáce elektrické spotrebiče a 34% záhradné a pracovné hobby nástroje. V nákupných plánoch sa ale objavujú napríklad aj smartfóny (31%)


Slovensko: najrýchlejšie rastúca krajina


Slovensko je v porovnaní s priemerom Európy najrýchlejšie rastúcou krajinou. Mierne medziročne narástlo aj hodnotenie aktuálnej osobnej situácie (5,4 %; medziročný nárast o 0,1 %). Vnímanie kúpnej sily obyvateľov Slovenska vzrástlo až o 6 % na 35 %, pričom európsky priemer zaznamenal pokles o jedno percento na 23 %. Vnímanie kúpnej sily zaznamenalo výraznejší rast hlavne v Nórsku (46%).


Lokálna spotreba


L’Observatoire Cetelem sa v aktuálnom prieskume zameral aj na lokálnu spotrebu. Zatiaľ čo najviac ľudí v EÚ považuje za lokálny produkt ten, ktorý bol vyrobený v ich regióne, 31 % vyrobený v ich krajine a len 5 % v EÚ. Na Slovensku je pojem lokálny produkt vnímaný širšie. Až 22 % opýtaných uviedlo, že musí byť vyrobený v regióne, 44 % vo vlastnej krajine a až 34 % v EÚ.


Pokiaľ ide o motiváciu, prečo ľudia uprednostňujú lokálne produkty, v Európe sa vytvorili dve veľké skupiny. Pre západnú Európu (s výnimkou Španielska a Portugalska) je to väčšinovo spôsob ochrany životného prostredia, pre východnú Európu (vrátane Slovenska) zasa prejav vlastenectva. Španieli ako dôvod uviedli, že nakupovať lokálne produkty je ich osobný cieľ, Portugalci to považujú za povinnosť. Obyvatelia Slovenska sú pritom ochotnejší zaplatiť za lokálny produkt viac ako priemerný Európan.


Lokálna spotreba je zodpovedná spotreba


Naši obyvatelia sa podľa tohto prieskumu rozhodujú pre lokálne produkty najmä preto, aby podporili ekonomiku (52 %) a zamestnanosť (51 %), ale aj kvôli tomu, že ich považujú za kvalitnejšie (38 %) a ich zloženie v nich vzbudzuje dôveru (36 %).


Oproti európskemu priemeru sa u nás vyskytlo niekoľko výraznejších odchýlok v odpovediach obyvateľov Slovenska, pokiaľ ide o dôvod nákupu lokálneho produktu. Zatiaľ čo štvrtina respondentov v Európe si ich vyberá z dôvodu, že majú menší dopad na životné prostredie, u nás je to len 9 %.


Naopak, za dôležitejší dôvod ako európsky priemer považujeme podporu zamestnanosti (SR 51 %, priemer EÚ 43 %) či to, že pôvod a zloženie lokálnych produktov v nás vzbudzuje dôveru (SR 36 %, priemer EÚ 32 %).


Najviac dôverujeme produktom z našej krajiny a regiónu (95 %, resp. 94 %), následne z inej európskej krajiny (71%), z USA (56%), naopak najmenej produktom z Číny (32 %). Najdostupnejšie lokálne produkty sú podľa obyvateľov potraviny (91 %), ale aj vybavenie pre domácnosť – nábytok, dekorácie a pod. (73 %); hygiena a kozmetika (66%). Pri nákupe tiež najviac uprednostňujú lokálne výrobky v potravinách (90 %), pričom priemer EÚ je 87%.

Následne v hygiene a kozmetike (58%) ale aj v oblečení (44%).

 

Najdôležitejším kritériom je však cena, a to bez ohľadu na oblasť nákupu (potraviny, nábytok, oblečenie, elektronika), na druhom mieste je v každej z oblastí kvalita.

 

Pri podpore produkcie a spotreby miestnych výrobkov sú podľa výsledkov tohto prieskumu najviac na trhu zaangažovaní obchodníci (85%), spotrebitelia (80%), rôzne združenia ale aj značky (76%).


Ochota priplatiť si


Prieskum tiež odhalil, že až 68% slovenských respondentov tohto prieskumu by si bolo ochotných za lokálne produkty priplatiť (priemer EÚ je 61%). Od 5-10% by si bolo ochotných priplatiť 59% respondentov a menej ako 5% 32% respondentov tohto prieskumu.

 

Pripravil: dk
Zdroj: L’Observatoire Cetelem
Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Poznámka: Kvantitatívny spotrebiteľský prieskum uskutočnila spoločnosť Harris Interactive od 27.11.2018 – 10.12.2018 na vzorke 13 800 jednotlivcov vo veku 18-75 rokov v 17 krajinách. Použitá bola technika CAWI (online dotazníkov). Jednotlivci boli vybraní z reprezentatívnej národnej vzorky každej zo zapojených krajín. Autori použili metódu kvót, aby zabezpečili reprezentatívnosť vzorky.

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



mecom premium banner

Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail