KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Ako fungujú na Slovensku záhradníctva?

K prvým maloobchodným predajniam, ktorým bolo umožnené v období pandémie koronavírusu predávať svoje tovary patrili záhradné centrá. Čím sú tie naše zaujímavé?

 

zahradnictva2020A v

 

 

Záhradné centrá sú dnes silnou zložkou väčších hobbymarketov, menšie záhradné oddelenia, či skôr vyhradené regály, sú aj súčasťou niektorých veľkoplošných predajní. Záhradné centrá alebo záhradníctva sú však aj samostatné, špecializované maloobchodné predajne, ktoré sú zamerané na predaj komplexného sortimentu pre záhradu.

 

Poslanie sa zmenilo


V dávnejšej minulosti fungovali záhradníctva aj tak, že zákazník si v nich kupoval predpestované priesady zeleniny a kvetín, ale aj rezané kvety, črepníkové izbové rastliny, čerstvú sezónnu zeleninu alebo ovocie. Priamo v záhradníctvach, na susediacich pozemkoch a v skleníkoch sa totiž bežne pestovali rôzne druhy rastlín na predaj a zber. Zákazníci sem chodili pravidelne a medzi nimi a majiteľom bol vytvorený neraz až priateľský vzťah.


V súčasnosti je to už inak. Väčšinou ide len o neveľké rodinné záhradníctva a hospodárstva, ktoré fungujú týmto spôsobom. Veľakrát má ich fungovanie podobu „predaja z dvora“, prípadne svoju produkciu (ovocie, zelenina, priesady) títo podnikatelia predávajú na mestských trhoviskách.


Pôvod rastlín


Stredne veľké alebo väčšie záhradné centrá, tak ako ich poznáme dnes, vznikali postupne od 90- tych rokov minulého storočia, väčšinou predávajú neustále sa rozširujúci sortiment pre záhradu, exteriér a rastliny. Živé rastliny získavajú títo obchodníci z fungujúcich škôlok alebo od osvedčených pestovateľov na Slovensku. Vzhľadom na to, že ich nie je veľa, rastlinný sortiment dovážajú aj z okolitých krajín, napríklad z Čiech, Maďarska alebo Poľska, niekedy zo vzdialenejšieho Nemecka, Holandska alebo Belgicka. Veľa, najmä okrasných drevín, sa na slovenský trh dostáva aj z oblasti severného Talianska, kde funguje niekoľko špecializovaných škôlok.


Nie je ešte veľa takých slovenských záhradníctiev alebo záhradných centier, ktoré si pestujú svoje vlastné rastliny. V poslednej dobe je však snaha aj v tejto oblasti ponúkať majiteľom záhrad regionálny rastlinný sortiment, hoci nie je jednoduché ho zohnať. Niektoré záhradníctva na svojich webových stránkach už uvádzajú aj to, aký percentuálny podiel predávaných rastlín u nich podchádza zo Slovenska. Predpokladá sa, že záujem o lokálne rastliny, ktoré sú navyše oveľa lepšie prispôsobené nášmu podnebiu ako tie dovozové, bude ďalej rásť.


Online a offline


Štandardne tvorí typické záhradné centrum interiérový a exteriérový priestor. V rámci opatrení, ktoré súvisia s pandémiou koronavírusu, je zákazníkom umožnené navštíviť tieto prevádzky s podobnými pravidlami, aké platia aj pre ostatné maloobchodné predajne (aplikácia dezinfekcie rúk pri vchode alebo vstup s rukavicami, povinnosť nosiť ruško a dodržiavať predpísane rozostupy). Istou výhodou týchto prevádzok je väčšia exteriérová plocha, ktorá umožňuje aj teraz sústredenie väčšieho množstva zákazníkov, bez problémov aj v predpísaných rozostupoch.


Kým prišlo k opätovnému otvoreniu týchto prevádzok, zákazníci mohli využiť internetový predaj, ak tento ich obľúbené záhradné centrum prevádzkuje. Nakupovanie záhradného sortimentu online (a to aj živých rastlín) zaznamenalo v tomto roku u Slovákov nemalý záujem a zrejme sa na tom nič nezmení ani v ďalších obdobiach. Mať kamenný a súčasne internetový obchod sa tak aj pre majiteľov týchto prevádzok stáva postupne nevyhnutnosťou. Tí, ktorí doteraz váhali zrejme poučení súčasnou pandemickou situáciu budú pravdepodobne o zriadení e-shopu uvažovať.


Keďže v tomto roku evidujú prevádzkovatelia internetových obchodov so záhradným tovarom výrazný záujem dochádza aj k dlhším dodacím lehotám. Treba zdôrazniť, že vzhľadom na povahu tovarov (často živé rastliny) je tu perfektne fungujúca logistika tým najdôležitejším. Aktuálna situácia zároveň priviedla do e-shopov nakupujúcich, ktorí doposiaľ uprednostňovali kamenné prevádzky. Čas ukáže či zotrvajú.


Služby


Najsilnejšou sezónou je pre záhradníctva každoročne tá jarná, trvá zhruba od marca do začiatku leta. Od toho sa odvíja aj ponuka, najmä rastlín, ktorá konkrétne na jar zahŕňa pestrý sortiment bežných záhradných, okrasných aj úžitkových rastlín a najmä tých sezónnych (veľmi žiadaných letničiek a zeleninových priesad). Druhou silnejšou sezónou je jesenné obdobie, ktoré býva často spojené s predajom ovocných stromčekov alebo dekoračného sortimentu k Pamiatke zosnulých. Záhradníctva sa však nevyhýbajú ani vianočnej sezóne a mnohí ponúkajú napríklad aj rezané alebo črepníkové vianočné stromčeky.


Konkurencia je aj v tejto oblasti čoraz väčšia a preto sa záhradné centrá chcú odlíšiť. Okrem predaja obľúbených záhradných tovarov mnohí ponúkajú súčasne pestré portfólio služieb. Je to napríklad služba plánovania a následnej realizácie záhrad. Využívaní sú na to interní alebo externí záhradní architekti a realizačné tímy. Zákazníkmi obľúbená je aj služba údržby záhrad, často je k dispozícii v týchto prevádzkach aj služba požičovne náradia alebo dovozu nakúpeného sortimentu na zvolenú adresu. K bežne ponúkaným službám patria zakladanie a údržba trávnikov alebo inštalácia automatických závlah. Samozrejmosťou býva (hoci nie vždy na adekvátnej úrovni) odborné záhradnícke poradenstvo. Niektoré väčšie záhradné centrá fungujú čiastočne aj ako veľkoobchodné predajne a ponúkajú sortiment pre špecializované záhradnícke a realizačné firmy.


Združenie obchodníkov


Za účelom vylepšiť fungovanie záhradných centier, zvýšiť kvalitu tovarov a vybudovať si silné vzťahy s dodávateľmi vzniklo v roku 1998 v Česku združenie Záhradné centrá CS. Hoci združuje najmä českých obchodníkov, jeho členmi je už aj 12 slovenských záhradných centier a záhradníctiev. Spolok predstavuje profesionálne združenie fyzických a právnických osôb, ktoré sa zaoberajú predajom celého záhradného sortimentu s dôrazom na rastliny, služby a tradičnosť v odbore. Členovia tohto spolku, ktorý prešiel v roku 2008 väčšou transformáciou, vydávajú dokonca svoj vlastný časopis, môžu sa zúčastňovať vzdelávania a rôznych zaujímavých aktivít.

 

 

Pripravil: Daniel Košťál
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk