E-shopy nám pomôžu, ale zatvorené predajne nenahradia

Hovorí v rozhovore Patrik Čanecký, executive manager spoločnosti LPP Slovakia, s.r.o., ktorá na slovenskom trhu zastrešuje značky RESERVED, CROPP, HOUSE, MOHITO a SINSAY.

 

Patrik Čanecký, executive manager spoločnosti LPP Slovakia, s.r.o.

 

V rozhovore sme rozoberali dopad pandémie na predaj módneho textilu, nútené zatvorenie predajní, internetový predaj, aj to, do akej miery súčasná situácia ohrozí ďalšie plány tejto skupiny na Slovensku.

 

Slovensko a celý svet prechádza neľahkým obdobím. Ako vnímate z pohľadu významnej skupiny, ktorá zahŕňa viaceré módne značky a predajne s odevmi, aktuálnu pandemickú situáciu?


Prekvapila nás a výrazne ovplyvnila. Z jedného dňa na druhý sme totiž museli uzatvoriť všetky maloobchodné prevádzky, ktoré máme sústredené najmä v obchodných centrách. Mali sme ich naplnené novými kolekciami a kompletne obsadené šikovným personálom. Za pár hodín sme stratili kompletnú funkčnosť, a to nielen na Slovensku, ale aj v ďalších krajinách, kde pôsobíme.


K celkovému zhoršovaniu dochádzalo postupne. Posledných približne 10 dní pred zatvorením predajní sme evidovali nižšie predaje, dostávali sme sa na úroveň 20% minulého roka. Preto sme zatvorenie predajní paradoxne uvítali, zbytočne by sme generovali ďalšie náklady.


Zatvorenie predajní zmenilo naše zmýšľanie a pohľad na reálnosť ďalších krízových situácií, ktoré môžu v budúcnosti nastať. Málokto z nás má s takouto situáciu skúsenosti. Dni, ktoré nastali, sú pre nás výzvou, nesú sa v znamení zhromažďovania informácií, prehodnocovania a prenášania do praxe. Chceme sa so všetkým plnohodnotne vysporiadať ako najlepšie vieme a snažíme sa, ako každý ďalší obchodník, prežiť.


Situácia sa neustále mení, niekedy veľmi rýchlo, a preto prekvapuje. Pozorne sledujeme vyjadrenia vlády SR, krízového štábu, Úradu verejného zdravotníctva SR a ďalších inštitúcií. Všetko, čo sa deje, je pre nás úplne nové, nepoznané, ale nezostáva nám nič iné, len sa s tým naučiť fungovať a prispôsobiť sa.


Zadefinovali sme si tri základné nákladové piliere, na ktoré v rámci nášho terajšieho cash-flow musíme pamätať. Prvým sú naši kolegovia, zamestnanci. Za každú cenu chceme udržať zamestnanosť, hoci mzdy sú pre nás jedna z najväčších nákladových položiek. Druhým sú nájmy a s tým súvisiace poplatky v rámci fungovania v obchodných centrách, tretí pilier sú tovarové zásoby.

 

Naznačili ste, že pandémia prináša nielen negatíva, ale aj pozitíva, konkrétne príležitosť začať myslieť a fungovať inak....


Pozitívne na tomto celom je to, že ľudia si budú viac vážiť veci, ktoré doteraz pokladali za samozrejmé. Nielen prácu, ale aj základné existenčné záležitosti. Zoberme si napríklad nosenie rúšok. Snáď čoskoro nebudeme nimi limitovaní, budeme môcť vykročiť kam chceme, s kým chceme a užijeme si slobodu, pravdepodobne oveľa lepšie a intenzívnejšie ako doteraz.


Pokiaľ ide o negatívne dopady, tie cítime všetci, nielen obchodníci. Prichádzajú k nám zo všetkých strán, neraz sú podfarbované stresom, ktorý sa stupňuje medzi manažérmi a majiteľmi spoločností, ale aj bežnými zamestnancami. Je to však logické, vzniká tu prirodzená obava z ekonomických dopadov pandémie. Na druhej strane sa tu formuje sofistikovanejšia podoba brainstormingu.

 

 

„ Negatívne vplyvy nám pomáhajú hľadať iné, adekvátne spôsoby vzájomnej spolupráce. Učíme sa lepšie a efektívnejšie medzi sebou komunikovať. “

 

 

V popredí je tiež fenomén domácej práce, ktorá dosiahla také rozmery a podobu ako doteraz nikdy nemala. Je to niečo nové, s čím ani veľa našich kolegov nemalo doposiaľ skúsenosti. Nabehli sme nečakane a veľmi rýchlo sme sa začlenili.


Prvé dni boli komplikovanejšie, bol potrebný určitý čas na zabehnutie. Postupne sa skvalitňujeme a to nielen v komunikácii, ale aj v manažovaní, bez nutnosti sedieť spolu v jednej kancelárii. Myslím si, že je to veľká výzva do budúcnosti a otvára aj niekoľko zásadných otázok. Budú nám vôbec potrebné v budúcnosti kancelárie? Ako si s týmto poradí realitný biznis? Som presvedčený o tom, že aj v tomto segmente budú samozrejmosťou zdieľané kancelárie. Verím, že budú vznikať nielen v najväčších, ale aj v menších slovenských mestách.

 

V posledných týždňoch sme svedkami rozmachu internetového nakupovania. Nakupovať začali týmto spôsobom aj Slováci, ktorí by tak nikdy predtým neurobili. V hľadáčiku našincov sa navyše začali objavovať aj tovary, ktoré sa doteraz online príliš nenakupovali. Ako sa to dotklo značiek, ktoré zastrešujete?


Potrebu dobre fungujúceho e – commerce vnímame už niekoľko posledných rokov. Je všeobecne známe, že podiel online predaja stále rastie aj v oblasti, v ktorej pôsobíme. Dokonca aj v tomto pandemickom období sú nárasty predaja prostredníctvom internetu značné. Zaznamenávame organický rast a identifikovateľné vonkajšie vplyvy, ktoré ho ešte viac pozdvihujú.


Nedávno som si dal vypracovať report za marec, získané údaje som si porovnal s údajmi za marec minulého roka. Zameral som sa na dni, kedy bolo oznámené uzatvorenie maloobchodných prevádzok. V tomto čase sme už mali zahájené aj niektoré kampane na podporu predaja. Z reportu som sa dozvedel, že po uzatvorení prevádzok sa nič zásadné neudialo. Internetový obchod fungoval v bežnom režime a svojim zabehnutým tempom. Približne 3-4 dni na to však nastal zvrat a obraty v našich e-shopoch začali rásť. Od tejto chvíle eviduje plynulý nárast.


Druhý najzásadnejší zlom nastal v dobe, kedy sme ohlásili zľavu na novú kolekciu, a to až vo výške 25 %. Išlo o pomerne veľkú zľavu na to, že sa týkala novej kolekcie Jar – leto. A to bol ďalší impulz vysokého záujmu.


Netýka sa to však len Slovenska, tento trend sa nesie aj naprieč inými krajinami, potvrdili mi ho kolegovia z našej centrály v Poľsku. Ľudia sú doma, priebežne sledujú našu ponuku, mnohí objednávajú a majú naďalej záujem sa pekne obliekať. Celkom dosť je aj takých spotrebiteľov, ktorí si napriek horším časom chcú urobiť len drobnú radosť.

 

Aký predpokladáte u vás v tejto oblasti ďalší vývoj?


To, či pôjde o trend, ktorý pretrvá počas celého obdobia pandémie a uzatvorenia prevádzok, je nejasné. Môžu však prísť ďalšie reštrikcie, ktoré nás ešte viac obmedzia v chodení do práce. Ľudí, ktorí chodia aj naďalej denne do práce, je stále veľa. Mnohí pred pandémiou možno pravidelnejšie nakupovali v našich kamenných predajniach, teraz tú možnosť nemajú. Časť z týchto produktívnych ľudí už prešla do našich e-shopov. Netrúfam si povedať, či bude u nás nárast internetového predaja konštantný. Skôr si ale myslím, že áno. Je však dôležité si uvedomiť, že vytvárame nový typ zákazníka, ktorý v minulosti nemal veľké skúsenosti s internetovým nakupovaním módnych odevov.

 

 

„ Bude na nás a našich partneroch, aby sme týchto e-shopových nováčikov nesklamali, poskytli im špičkový servis a získali si ich vernosť. “

 

 

Nepôjde to bez vysoko kvalitnej komunikácie, bez možnosti výmeny tovarov, rýchleho riešenia prípadných reklamácií, možnosti predĺženia doby vrátenia tovarov. Zo zákona je to v súčasnosti 15 dní, my však už teraz ponúkame 30 dní. A to nie je stále konečná. Rozhodli sme sa v týchto zložitých časoch ponúkať ešte viac, a to konkrétne až 90 dní, veríme, že to bude mať viac pozitívny ako negatívny efekt a odozvu.


Internetový obchod budeme naďalej podporovať. Dnes už totiž aj starší zákazníci, často inšpirovaní svojimi deťmi, začínajú viac nakupovať v internetových obchodoch, objednávajú si tovary rôzneho charakteru.


Pandémia zvýšila záujem o internetový nákup potravín, pokračuje drogistickým tovarom, na rad prichádza aj textil. Vekovo starší, vo všeobecnosti menej dôverujúci zákazník, ktorý si týmto spôsobom nakúpi a je spokojný, rýchlo zistí, že tu nie je žiadne veľké riziko. Pravdaže najmä vtedy, ak na nákup využije renomovanú spoločnosť. Pre nás sa naskytá zaujímavá príležitosť oslovovať viac aj túto skupinu spotrebiteľov.

 

Bolo potrebné posilniť v posledných týždňoch personál pre potreby plynulo fungujúceho e-commerce?


Momentálne disponujeme pomerne veľkým tímom ľudí, ktoré majú u nás na starosti internetový obchod. Časť z nich je na Slovensku, ďalšia časť v Poľsku. Zatiaľ nebolo potrebné počet zamestnancov pre naše online obchody navyšovať, avšak nevieme, čo ďalšie obdobie prinesie. Sme pripravení maximálne využiť tento predajný kanál, chceme ho podporiť, pretože tovaru máme k dispozícii naozaj veľmi veľa.

 

Zastrešujete a manažujete päť značiek a každý má svoj vlastný e-shop. Využívate spoločné technologické riešenia alebo uplatňujete rozdielne prístupy?


V rámci každého nášho e-shopu využívame tie isté princípy fungovania, len jednotlivé dizajny stránok sú odlišné. Každá značka komunikuje svoju ponuku a svoje aktivity. Máme silné E - commerce oddelenie, ktoré zastrešuje všetkých našich päť značiek. V rámci jednotlivých prevádzok fungujeme tak, že napríklad značka Reserved si riadi svoje prevádzky, House takisto svoje atď. Samozrejme sú tu aj viaceré špecifiká, ktoré vyplývajú zo stratégií niektorých značiek , väčšina podporných aktivít je však koordinovaná. Konkrétne ide napríklad o značku Sinsay, ktorá zahŕňa detský tovar za atraktívne ceny. Tie sú tak nízke, že sme dlho rozmýšľali, či vôbec má zmysel, aby táto značka mala svoj e-shop. Aktuálna situácia nás donútila k tomu, že od marca funguje a okrem detského tovaru si naši zákazníci budú môcť objednať aj tovar z kolekcie Home (bytové doplnky).

 

Ako sa súčasná neľahká situácia dotkne vašich plánovaných investícií a expanzných plánov?


Ďalšiu expanziu sme, aj vzhľadom na súčasnú situáciu, boli samozrejme nútení dôkladne prehodnotiť, a to nielen na Slovensku. Expanzné plány pre Slovensko a tiež okolité krajiny, boli pritom podľa pôvodných plánov veľmi zaujímavé. Reflektovali na vtedajšiu pozitívnu situáciu na trhu. Nikto sa ničoho neobával, všetci sme chceli investovať, medzi spotrebiteľmi panoval optimizmus.


V rámci plánovanej expanzie sme dokonca chceli preniknúť aj na úplne nové miesta. Zároveň sme ale vnímali aj opak, že v niektorých mestách a regiónoch Slovenska bola už pred pandémiou koncentrácia maloobchodných plôch a retail parkov na obyvateľa až príliš vysoká. Zrejme sa to teraz vyrieši. Je viac než isté, že súčasná situácia čiastočne zabrzdí ďalší rozmach a plánované projekty.

 

 

„ Naša skupina zatiaľ pokračuje s expanziou v rámci obchodných centier, kde sme už pred touto mimoriadnou situáciou podpísali nájomné zmluvy.“

 


Tieto plány nebudeme rušiť. Samozrejme, budeme sa usilovať niektoré podmienky prehodnotiť a vyšpecifikovať, ak bude ochota aj z druhej strany. Situácia sa však neustále mení a je preto zložité robiť teraz závery.


Uvidíme, čo sa udeje aj na strane prenajímateľov. Naposledy jedno z budovaných obchodných centier, ktoré malo otvoriť v druhej polovici tohto roka, ohlásilo problémy so stavbou. Zároveň si jeho manažment uvedomil, že otvorenie by nasledovalo po neľahkom pandemickom období a celková spotrebiteľská nálada na trhu by ešte nebola príliš optimistická. A preto mnohé obchodné centrá zrejme budú hľadať možnosti, ako sa z tej neľahkej situácie dostať a opäť sa naštartovať.


Podľa našich pôvodných plánov sme si mali zvýšiť pozíciu aj prostredníctvom celkovej rozlohy predajní. Je jasné, že obraty po otvorení predajní rýchlo nenavýšime, dosiahneme zrejme úplne iné čísla v porovnaní s minulými rokmi. Avšak všetko, čo sme naplánovali a máme zazmluvnené, zrealizujeme. Môže však prísť ešte k niektorým posunom, či už z jednej alebo druhej strany.


Pandémia nás prinútila pozastaviť rozpracované projekty, ktoré sme mali uviesť v roku 2021. Posunuli sme ich do štádia on hold, a uvidíme, ako sa bude ďalej vyvíjať situácia. Na niektorých trhoch, kde spoločnosť LPP v súčasnosti pôsobí (je ich 25), expanzia nebude zrejme vôbec spomalená. Najviac kľúčová pre nás v tomto prípade zostáva značka Sinsay. Predpokladám, že v ďalších obdobiach bude spotrebiteľmi veľmi dobre akceptovaná, a to najmä pre atraktívnu cenu produktov tejto našej najmladšej značky.

 

Na začiatku ste spomenuli, že predajne, ktoré ste boli nútení zatvoriť, boli plné úplne nového tovaru...Bude možné s týmito položkami ešte počítať aj po otvorení prevádzok?


Každoročne koncom januára a začiatkom februára zásobujeme naše maloobchodné prevádzky tovarmi z novej, jarno - letnej kolekcie, pričom ponuka je prispôsobená danému obdobiu. V zatvorených prevádzkach máme momentálne veľké množstvo sezónneho tovaru. Kritické je to, že pre fashion retail sú jarné mesiace (najmä marec a apríl) najdôležitejšie v roku. Prišli sme tak o možnosť predávať v najviac kľúčovom období. Pokiaľ by pandémia nastala v januári alebo vo februári, až tak by nás to nezasiahlo. Straty by neboli tak veľké, aké sú teraz...


Po jarnom období, približne v druhej polovici júna, štandardne spúšťame výpredaje. Deti končia v škole, nasledujú prázdniny, ľudia začínajú cestovať na dovolenky. Výpredaje idú prirodzene ruka v ruke s týmito udalosťami. Teraz to však bude iné, budeme nútení prehodnotiť, v akom režime po uvoľnení opatrení pôjdeme ďalej. Je tiež otázne, či nastúpime s celoplošnými zľavami alebo ponúkneme zľavy len na vybrané segmenty. Druhá voľba je zrejme najviac reálna, najmä vysoko sezónne tovarové skupiny budeme musieť podporiť týmto spôsobom.

 

Čo teda s týmito tovarmi? Aké riešenia prichádzajú do úvahy?


Ak otvoríme predajne v júni, pravdepodobne časť tovarov z prevádzok zabalíme, presunieme do centrálnych skladov a vymeníme ich za aktuálnu kolekciu. Predajne totiž majú istú kapacitu a nevojde sa do nich všetko, čo by sme si teraz priali. Následne sa budeme musieť rozhodnúť, čo s tovarom v tzv. posezónnom sklade. Či ho budeme ponúkať ešte v rámci letných výpredajov, použijeme ho v ďalšej sezóne, alebo ho posunieme na recykláciu. Z krízových rokov 2008 a 2009 však vieme, že trvalo niekoľko sezón, kým sa fungovanie našich predajní ozdravilo a podarilo sa nám dopredať to, čo sme mali v skladoch. Posezónny tovar sa tak veľmi dlho miešal s novým tovarom. Pravdupovediac možno až pred asi piatimi rokmi bol celý trh kompletne očistený. Každý k tomu ale pristupuje inak, v rámci svojich možností. Istá konkurenčná spoločnosť musela napríklad pred asi dvomi rokmi pristúpiť k spáleniu veľkého množstvo tovaru, ktorý im zostal. A to je ďalší zásadný ekonomický dopad krízového fungovania. Tovar sme si dali vyrobiť, výrobcom sme ho museli zaplatiť, zaplatili sme aj dopravu a napokon nám z toho vychádza strata.

 

Ako vnímate opatrenia, ktoré na podporu podnikania a zamestnanosti na Slovensku prichádzajú?


Rozhodnutia vlády SR akceptujeme, avšak očakávané zmeny prichádza li veľmi pomaly. Procesy veľakrát nie sú domyslené, aj keď si uvedomujem, že je zložité dopracovať ich komplexne.


Tým, že sme niekde v strede, hľadáme spôsoby, ako sa dostať vyššie, možno aj prostredníctvom slovenskej Iniciatívy maloobchodníkov, ktorá má už dnes viac ako 100 členov. Neustále spolu komunikujeme, vymieňame si informácie, navzájom si pomáhame. Akúkoľvek podporu oceňujeme, ale sú tu isté rezervy, štát by si mal vytipovať, kto podporu dostane. V rámci nášho fungovania sme vždy uhrádzali svoje pohľadávky, načas platili dane a v zaujímavých finančných čiastkach. Preto by sme určite očakávali a uvítali aj lepšiu pomoc.

 

Diskutovanou témou sú medzi obchodníkmi aj odklady nájomného alebo prispievanie na prevádzkové náklady. Ako to vnímate?


Na jednej strane dôjde k zatvoreniu obchodných centier, na strane druhej sú obchodné centrá otvorené pre banky, lekárne, drogérie, predajne potravín a ďalšie prevádzky. Rozumiem, že ide o opatrenia v prospech spotrebiteľa, aby mal kde nakupovať a vybavovať. Ale zároveň si myslím, že týchto možností je veľa aj inde. Predpokladám, že obchodné centrá by najradšej v tomto období úplne zatvorili. Celkové prevádzkové náklady sú totiž vysoké a dostávame sa aj my do zbytočných problémov. Nemáme preto dôvod prispievať na spoločné prevádzkové náklady a niesť zodpovednosť za rozhodnutia krízového štábu alebo Úradu verejného zdravotníctva SR. Ten totiž rozhodol, že uzatvoria, ale zároveň aj neuzatvoria obchodné centrá. Povoľuje sa neustále vytvárať náklady. Niektoré obchodné centrá sa zachovali seriózne a ponúkli nám možnosť neplatenia nájomného.


Všetky náklady sme od začiatku pandémie museli výrazne prehodnocovať a začať sme sa postupne pripravovať na to, aby sme dokázali preklenúť obdobie 1 – 2 – 3 mesiace, viac sa nedá. Často bola kladená otázka, prečo si úspešná firma nevytvorila finančné rezervy. Lenže napríklad my sme investovali do zamestnanosti na Slovensku, rozvoja retailu. Zisk nezostával na účte, putoval ďalej.


Ďalšia vec je tá, že štát avizoval pomoc od času, kedy prišlo k zatvoreniu prevádzok. Avšak straty nám začali vznikať už približne 10 dní predtým. Môžem povedať , že marec bol už od začiatku kritický a nič nenasvedčovalo tomu, že by to mohol byť úspešný mesiac. Keď zoberieme do úvahy, že február je najslabším mesiacom v roku, tak tento rok začal veľmi zle.

 

Čo bude nasledovať po tom, ako sa predajne otvoria? Ako podľa vás zareagujú spotrebitelia a za aký čas sa všetko vráti do bežných koľají?


To, čo sa udialo začiatkom jari, zostane pravdepodobne dlho zapísané v našich mysliach. Budeme vedieť, že bolo potrebné pristúpiť k reštrikciám a môže sa to zopakovať. Na druhej strane, možno sa len potrebujeme dostať do stavu, aký je napríklad v Tchaj-wane. V tejto krajine je bežné, že v období chrípky alebo kedykoľvek na jar či počas jesene pri sychravom počasí ľudia bežne nosia na tvárach rúška. Je samozrejmé vidieť v tamojších obchodoch využívanie dezinfekčných materiálov na ruky. Ľudia si tu skrátka dávajú na seba a svoje zdravie pozor. A to si myslím, že je pozitívne.

 

 

„ Začali sme plánovať nevyhnutný cash-flow. Počítal som s tým, že ak otvoríme predajne v ktoromkoľvek nasledujúcom mesiaci, obrat nám klesne zhruba na 20 percent oproti plánu daného mesiaca. “

 

 

V ďalšom mesiaci by to mohlo byť 30, možno 40 percent. A takto by to postupovalo ďalej. Je však otázne, či to bude 20, 40, 60, 80... alebo to pôjde podľa schémy 20, 40, 60... a tam to niekde zastane. Po konzultácii s vedením v Poľsku sme dospeli k podobným číslam. Už teraz vieme, že na konci roka budeme na úrovni 50 maximalne 60 percent minulého roka, a to vrátane predaja cez e-commerce .


Pokiaľ ide o e-commerce, ten by nám mohol pomôcť toto zložité obdobie preklenúť a trocha vylepšiť. Lenže sme malá krajina, trh je už určitým spôsobom uzavretý a potenciál nie je taký veľký ako v krajinách, kde penetrácia retailu nie je až taká, ako u nás.


Realizovali ste hneď na začiatku špeciálne hygienické opatrenia alebo ich v predajniach pripravujete?


Investovali sme do rôznych dezinfekčných prostriedkov, rúšok a vybavenia. Nešlo však o investície zásadného charakteru, tie nás ešte len čakajú. Aktuálne sme v stave, kedy tendrujeme , hľadáme dodávateľov a pripravujeme sa na spustenie prevádzok a zabezpečenie tých potrieb, ktoré budú nevyhnutné.

 

Mnohé firmy šikovne využili aktuálnu situáciu a svoj program obohatili o nové výrobky alebo technológie. Prípadne začali robiť veci inak, pridali nové činnosti. Máte podobné ambície?


Takisto evidujem, že firmy ktoré vyrábajú napríklad ponožky, začali šiť rúška. Príkladov je naozaj veľmi veľa, naskytá sa mnoho unikátnych príležitostí. U nás sa to až tak rýchlo nedá uskutočniť, pretože výrobné kapacity máme jednak v Poľsku a potom v Ázii.


Pre nás bude zásadné vylepšiť oblasť e - commerce a rôzne aplikácie, ktoré v tejto súvislosti využívame. Viac sa zaoberáme aj efektívnejším využitím času v jednotlivých pobočkách, zvažujeme zdokonaľovať nielen samých seba ale aj kolegov, či už v prevádzkach alebo v centrále. Uvažujeme tiež nad tým, aby naši kolegovia doma venovali aspoň dve hodiny zo svojho času verejnoprospešným prácam, napríklad čisteniu prírody. Až tak veľa možností nemáme, avšak pokladáme sa za rýchlo adaptujúcu sa firmu.


Uvažujeme aj nad tým, že začneme realizovať inventarizáciu majetku a tovaru. Slovenská legislatíva nám totiž umožňuje robiť to aj v priebehu roka. Doposiaľ sme na to využívali externú spoločnosť. Teraz, tým, že máme kolegov, zamestnancov doma, rozmýšľame, že by sme ich využili na tieto aktivity.


Našu zamestnanosť máme postavenú na produktivite. Využívame rôzne pracovné úväzky, agentúry, brigádnikov, to aj z dôvodu, že v minulosti nebol dostatok vhodného personálu. Čo sa teraz samozrejme môže zmeniť. Už teraz sa naši lojálnejší ľudia sami pýtajú, či môžu ísť do práce, či môžu niečo robiť a pomáhať, prípadne či sa môžu nejakým spôsobom vzdelávať. Nepočítame s tým, že budeme masovo prepúšťať. Skôr s tým, že niektoré pracovné úväzky ukončíme, budeme vyhodnocovať skúšobné doby, nebudeme predlžovať pracovné úväzky v prípade, že nie sme spokojní s daným zamestnancom, ak sú tam nejaké rezervy.


Snažíme sa v centrále, aj v prevádzkach prežiť v stave, v akom sa nachádzame a využívame pracovný čas napríklad aj na samovzdelávacie aktivity, na školenia, interaktívnu komunikáciu a e-learning.

 

 

Pripravil: Daniel Košťál
Foto: archív P. Čaneckého

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona


newsletter optin




Video

New Retail Summit 2020 v 1 minúte

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald