KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Návšteva predajne: Ekologický svet U Dobrožrúta

dobrozrut foto uvodKeď sa chce, všetko sa dá robiť inak. Nápadito a trendovo. Presvedčili sme sa o tom aj pri nedávnej návšteve zaujímavej bratislavskej predajne s pečivom a pekárenskými výrobkami. Pozrite sa spolu s nami na jeden nevšedný, pritom úspešný koncept.

 

Manželia Daniela (Dada) a Matúš Zvaloví sa pečeniu bezlepkového chleba a rôznych pekárenských výrobkov venujú už tretí rok. Prvé dva roky pod značkou Dobrožrúti dodávali do rôznych predajní s bio sortimentom a kaviarní koláčiky z domácej výroby. Túžba posunúť sa a stretávať zákazníkov osobne, ale bola taká silná, že sa rozhodli otvoriť si vlastnú kamennú predajňu.

 

Predajňa „U Dobrožrúta“ otvorila svoje brány pre všetkých eko-bio nadšencov a zvedavcov v druhej polovici mája tohto roku. Ide o prvú zero-waste pekáreň na Slovensku, čo znamená, že prevádzka neprodukuje žiaden odpad. „Zero-waste je náš životný štýl, snažíme sa o takéto fungovanie aj vo svojej domácnosti, preto sme to vyskúšali najprv vo výrobni. Akonáhle sme zistili, že to ide, zero-waste koncept v predajni bola pre nás jasná voľba,“ hovorí pre RETAIL magazin.sk Daniela Zvalová.

 

Čo sa dá nájsť U Dobrožrúta?

 

V sortimente predajne je okrem vlastnej špecifickej pekárenskej produkcie (v ponuke sú vegánske a bezlepkové koláče, kváskové bezlepkové a vegánske pečivo i chlieb) aj potraviny predávané „na váhu“ (ryža, strukoviny, múka, kokosový cukor a mnoho ďalších). Na tie je ideálne, ak si zákazník prinesie vlastné nádoby či vrecká.

 

Prevádzka spolupracuje s rôznymi ekologicky orientovanými dodávateľmi, napríklad s Bezodpadu.sk, výrobcami prírodnej kozmetiky či iných eko-vychytávok. V minimalisticky koncipovanom interiéri predajne nájde zákazník rôzne ekologické produkty pre domácnosť a život vyrobené z ľahko rozložiteľných materiálov.

 

„Veľký rozmach zažívajú napríklad znovu použiteľné odličovanie tampóny, takisto prírodná kozmetika. Zákazníci sa tešia aj z nákupu do vlastných obalov. Obrovský záujem je aj o naše pečivo a chlebíky,“ približuje D. Zvalová. Ak si náhodou zákazník zabudne priniesť vlastnú tašku či nádoby, nákup bez problémov zabalia do kompostovateľných alebo už recyklovaných obalov.

 

Zero-waste po slovensky

 

Ako sa podniká so zero-waste konceptom v podmienkach krajiny, kde sú ekologické a trvalo udržateľné riešenia ešte stále v plienkach? „Zastávame myšlienku, že keď sa chce, dá sa (takmer) všetko. A hoci je to na Slovensku ťažšie, stále zisťujeme, že zero-waste koncept sa dá realizovať aj u nás, len treba chcieť,“ konštatuje Daniela. Trend je našťastie pozitívny, mnohé spoločnosti začínajú myslieť ekologickejšie, zástupcovia miest, obcí i veľa ľudí – jednotlivcov sa stále viac zaujíma o to, ako sa dá prispieť k ekologickejším riešeniam. Stále viac ľudí si tiež začína uvedomovať, že separovať odpad nestačí. Riešenie ekologických problémov, ktoré v celosvetovom meradle začínajú byť neudržateľné, nie je recyklovanie, ale nevytváranie, resp. minimalizácia produkcie odpadu.

 

„V predajni sa usilujeme jemnou a príjemnou komunikáciou zvyšovať povedomie ľudí o možnostiach ekologického prístupu k našej planéte,“ hovorí D. Zvalová. „Stále hľadáme ďalšie spôsoby ako fungovať lepšie a ešte viac bezodpadovo. Plánujeme napríklad kúpiť do predajne elektrický kompostér, aby bolo možné kompostovať obaly, ktoré si odnášajú zákazníci domov. Ak nám ich prinesú späť, bude možné ich skompostovať a kruh sa uzavrie,“ dodáva D. Zvalová.

 

„Len“ sociálne siete

 

Na prezentáciu svojich výrobkov a momentálne aj predajne od začiatku manželia využívali len sociálne siete. „Tento komunikačný kanál sa nám veľmi osvedčil, naša cieľová skupina sa tam bežne koncentruje,“ hovorí D. Zvalová. V predajni ponúkajú okolo 200 tovarových položiek a dodávky tovaru si riešia sami, podľa potreby. „Pokiaľ ide o zákazníkov, chodí k nám pestrá vzorka – mladí kreatívci, mamičky s deťmi, „kravaťáci“ i seniori. Niekto vie, čo má čakať, niekto príde zo zvedavosti. Podstatné však je, že sa ľudia o ekologický spôsob života zaujímajú a hľadajú možnosti, a to je skvelé,“ hovorí D. Zvalová. Priemerná hodnota nákupu sa pohybuje na úrovni približne 20 €.

 

Recyklovaný interiér

 

Veľmi príjemný, svetlý, dobiela ladený interiér predajne bol od začiatku v réžii majiteľov. Prípravnú časť, ako výber farieb a materiálov zastrešila Daniela, o realizáciu sa postaral Matúš.

 

Na interiéri tejto predajne je špecifické najmä to, že všetko zariadenie pochádza z druhej ruky a to, čo bolo nutné kúpiť je z ľahko recyklovateľných materiálov. Interiér predajne je dostatočne presvetlený veľkými oknami. Dodatočné osvetlenie tovaru majitelia nepovažovali za potrebné. Priestor výkladu je využívaný na umiestnenie ponúkaných produktov. Typický výklad, ktorý by sa menil podľa aktuálnej sezóny, predajňa nemá. Pokiaľ ide o plány, okrem sťahovania výrobne do väčších priestorov majú manželia Zvaloví momentálne v pláne najmä zastabilizovať novú predajňu. „Keď sa to všetko úspešne podarí, budeme otvorení ďalším výzvam,“ dodáva Dada.

 

 

Katarína Selecká
Foto: autorka

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk