KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Obchodníci kladú vyšší dôraz na spoluprácu s dodávateľmi

dodavatelia TNSZhodnotenie vzťahov s odberateľmi - obchodníkmi, zistenie podielu slovenských výrobkov u odberateľov a zameranie sa na celkovú spoluprácu - to boli hlavné ciele zaujímavého prieskumu, ktorý prebehol ešte počas minuloročného leta medzi dodávateľmi. Výsledky boli zverejnené začiatkom tohto roka.


Prieskum zrealizovala spoločnosť TNS Slovakia na vzorke dvadsiatich slovenských dodávateľov. Z výsledkov prieskumu vyplynulo, že pre dodávateľské spoločnosti sú obchodníci dôležitými partnermi, najmä však zahraničné obchodné reťazce.

 

„V prieskume hodnotili najvýznamnejší slovenskí dodávatelia aj to, ktoré obchodné reťazce uprednostňujú nákup slovenských výrobkov, ako s nimi komunikujú, aký kladú dôraz na propagáciu ich produktov a výrobkov a či je ich vzájomné obchodné partnerstvo stabilné,“ hovorí Zdenka Vavrovičová, Client Partner Director spoločnosti TNS Slovakia. Ako dodáva, zo zistení vyplynulo, že obchodné reťazce, a v rámci nich najmä tie zahraničné, sú pre slovenských dodávateľov strategickými a mimoriadne dôležitými partnermi. Plánujú preto s nimi ďalej pracovať a spoluprácu ďalej intenzívne rozvíjať.

 

Ako sa hodnotilo

 

V hodnotení spolupráce predajcov na Slovensku s odberateľmi bol zohľadňovaný predovšetkým typ tovaru, ktorý dodávateľ zabezpečuje. Na základe tohto ukazovateľa boli dodávatelia rozdelení do dvoch skupín. Boli to výrobcovia produktov s dlhou dobou spotreby, tí obvykle rieši kontrakty na dlhšie obdobia a výrobcovia produktov s krátkou dobou spotreby. Predovšetkým domáci producenti sa často musia rýchlo rozhodovať, hoci tiež riešia kontrakty na dlhšie obdobia. V ich prípade je cenotvorba veľmi dynamická, zohľadňuje vývoj cien na svetových trhoch a často musia okrem týchto faktov prihliadať aj na aktuálne prebytky svojich produktov na sklade.

 

Kto vyhráva?

 

Na otázku, s ktorými obchodnými reťazcami dodávatelia spolupracujú, teda dodávajú im svoje výrobky, opýtaní uviedli, že najviac v rámci Slovenska spolupracujú s obchodnými reťazcami Kaufland a Tesco. Tieto dva reťazce zároveň označili za svojich TOP odberateľov. Nasledovali reťazce Billa, COOP Jednota, Terno, Metro, CBA, Fresh, Lidl a Carrefoure. Z prieskumu ďalej vyplynulo, že v prípade víťaziaceho Kauflandu je pozitívne hodnotená dlhoročná stabilita bez turbulencií, garancia dohodnutých pravidiel, trvalé investície do predajní, či vybudovaná zákaznícka dôvera. Jedným zo zaujímavých zistení bolo aj celkové intenzívnejšie vnímanie Kauflandu ako partnera, ktorý propaguje výrobky slovenského pôvodu.

 

maly retazce graf

 

Ambiciozny projekt

 

Víťazný Kaufland zároveň na nedávno uskutočnenom veľtrhu Danubius Gastro v Bratislave predstavil odbornej verejnosti svoje aktuálne plány týkajúce sa spolupráce s dodávateľmi.

 

„Obchodná stratégia spoločnosti Kaufland je zameraná najmä na kontrolovanú kvalitu a čerstvosť potravín, výhodné ceny ponúkaných výrobkov a široký sortiment. Aktuálne sa zameriavame aj na zvýšenie podpory regionálnych výrobcov a dodávateľov. Cieľom najnovšej iniciatívy našej spoločnosti preto je, aby sa produktové portfólio spestrilo ešte väčším výberom rýdzeho a poctivého slovenského potravinárskeho remesla,“ uvádza Martin Gärtner, hovorca spoločnosti Kaufland Slovenská republika v.o.s. .

 

Ambiciózny projekt, ktorý je zameraný na rozvoj spolupráce pri predaji regionálnych výrobkov bol spustený 18. januára. „Zákazníkom Kauflandu chceme ponúknuť čerstvosť a kvalitu pochádzajúcu priamo z ich regiónu, od lokálnych výrobcov, ktorí sa opierajú o osvedčené receptúry a výrobné postupy. Záujem o tieto tovary stále na Slovensku rastie a nemôžeme to ignorovať. Chceme preto dať príležitosť producentom regionálneho významu, ktorí dokážu obohatiť našu ponuku produktov typickými výrobkami vo svojom domovskom regióne. Často sú to výrobcovia, ktorí nemajú odvahu ísť do veľkých maloobchodných sietí,alebo si myslia, že by takáto spolupráca nefungovala. Chceme im ukázať, že o ich výrobky máme záujem a týmto spôsobom ich aj podporiť,“ uvádza M. Gärtner. Dopĺňa, že cieľom je aj to, aby zákazníci tieto výrobky nakúpili pohodlne pod jednou strechou a nemuseli ich prácne zháňať po viacerých predajniach.

 

Realizácia v praxi

 

V praxi to pre zákazníkov spoločnosti Kaufland bude znamenať to, že v rámci svojho regiónu si budú môcť vybrať z ešte rozmanitejšej ponuky produktov, ktorá bude obsahovať tovary lokálnych výrobcov. Doteraz to boli hlavne pekári a producenti ovocia a zeleniny, po novom pribudnú aj ďalší. „Záleží nám na tom, aby v ponuke nachádzali aj dobre známe a obľúbené výrobky s regionálnou pečaťou. Aj takýmto prístupom deklarujeme, že pre slovenských výrobcov a dodávateľov sme a chceme byť aj naďalej silným a strategickým partnerom,“ vysvetľuje Richard Bendík, riaditeľ nákupu spoločnosti Kaufland v.o.s. Ako ďalej hovorí, nie sú vyšpecifikované konkrétne tovarové skupiny, na ktoré by bol kladený vyšší dôraz. Šancu by tak mohol dostať každý výrobca so zaujímavou ponukou, samozrejme za predpokladu, že splní potrebné legislatívne náležitosti.

 

O tom, že regionálne výrobky sú medzi zákazníkmi obľúbené niet pochýb. Dôkazom je fakt, že s ich výrobcami spolupracuje Kaufland dlhodobo a má záujem o ďalší rozvoj obchodných vzťahov. „Niektorí z regionálnych dodávateľov, aj vďaka stabilnej spolupráci s Kauflandom uskutočnili potrebné investície, vďaka ktorým zvýšili svoje výrobné kapacity a stali sa tak významnými výrobcami s celoslovenskou pôsobnosťou. Od jedného dodávateľa zeleniny sa napríklad zvýšil objem dodaných šalátový uhoriek z 13 tisíc kusov v roku 2011 na takmer 2,5 milióna kusov v roku 2015,“ vysvetľuje R. Bendík.

 

Výhody pre menších

 

K obchodníkom, ktorí dosiahli v prieskume pozitívne hodnotenie patrí aj spoločnosť Tesco. Spolupráci s dodávateľmi venuje rovnako špecifickú pozornosť a takisto má mnohé zaujímavé plány v tejto oblasti.

 

„Tesco si v poslednej dobe dalo viacero záväzkov, prostredníctvom ktorých posilňuje svoje vzťahy s dodávateľmi na Slovensku. Zameriavame sa na väčšiu transparentnosť, zjednodušenie spôsobov spolupráce a štandardizujeme platobnú politiku pre všetkých svojich dodávateľov. Budú to však práve malí dodávatelia, ktorí pocítia výhodu kratších termínov splatnosti. Tú sme zaviedli od 1. októbra 2016 pre tých našich dodávateľov v strednej Európe, ktorých ročný obrat dodávok nepresiahne 34 tisíc € – dostanú platby do 14 dní. Profitovať z toho na Slovensku by malo vyše 200 dodávateľov. Rovnako sme zaviedli na zvýšenie transparentnosti a zjednodušenie spolupráce jednotné podmienky pre všetkých stredných a veľkých dodávateľov. Spustili sme linku pomoci pre našich dodávateľov, kde garantujeme, že podnety riešime do 48 hodín,“ hovorí pre odborný portál RETAIL magazin.sk Zuzana Lošáková zo spoločnosti Tesco Stores SR, a.s.

 

„To, že nám na dodávateľoch záleží, podčiarkuje aj konferencia v poľskom Krakove, ktorú sme v minulom roku organizovali pre našich dodávateľov – zúčastnilo sa ich viac než 1 500. Za každým produktom, ktorý predávame, sú totiž firmy a ľudia, ktorí s nami spolupracujú. Na to, aby sme dodali zákazníkom produkty určitej kvality, je potrebné každé ohnivko tejto reťaze. Chceme s našimi partnerskými dodávateľmi pracovať spoločne tak, aby sme vybudovali trvalo udržateľné vzťahy a vytvárali hodnoty, o ktoré sa môžeme podeliť s inými. Na neustálom zlepšovaní vzťahov s dodávateľmi chceme pracovať aj do budúcnosti, aby naši zákazníci mohli u nás aj naďalej nájsť kvalitné výrobky,“ dodáva Z. Lošáková.

 

Pripravil: dk

Zdroj: TNS Slovakia, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk