KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Luxusná móda sa lepšie predáva online

fashion daysOnline obchod s módou, obuvou a doplnkami Fashion Days oslávil nie tak dávno svoje piate narodeniny. Za obdobie fungovania prešiel zaujímavým vývojom a eviduje neustály rast počtu zákazníkov. Aktuálne tu nakupuje viac ako 6 miliónov zákazníkov – 75 % žien a 25 % mužov. Pre tých je v ponuke viac ako 500 000 produktov od viac ako 1000 značiek.


Za január až apríl 2015 zrealizoval tento e-shop 45 795 objednávok. Najobľúbenejšou kategóriou slovenských zákazníkov je oblečenie a obuv, vyhľadávané sú aj športové potreby. Pri tomto tovare uprednostňujú slovenskí zákazníci skôr aktuálne sezónne kampane. Naopak, v prípade kabeliek a tovarov pre domácnosť, nakupujú Slováci hlavne akciové tovary. Medzi najobľúbenejšie značky našincov patria United Colors Of Benetton, Napapijri, Zee Lane, Desigual, Pepe Jeans London, Calvin Klein, Love Moschino, Diesel, ESPRIT a Maiocci. Rôzne sú aj spôsoby platby. Fashion Days umožňuje v súčasnosti využiť rôzne platobné metódy. Pomer dobierky a platby vopred za obdobie2-4/2015 na Slovensku je 48 % vs. 52 %, čo podčiarkuje dôveru zákazníka v túto spoločnosť. Plánom je podiel platby vopred ďalej zvyšovať.

 

Profil zákazníka

 

Typický slovenský zákazník e-shopu Fashion Days vie, čo chce. Sleduje módne trendy a je ochotný si priplatiť za značky, ktoré sú práve trendy. Základným image ukazovateľom sú pre neho luxusné doplnky ako hodinky a okuliare. Dôležitým faktorom je tiež kvalita. Očakáva dostupnosť značiek na slovenskom trhu, aby sa mohol obliekať podľa kolekcií najznámejších módnych značiek a nemusel kvôli tomu cestovať do zahraničia. Porovnáva pritom ceny v kamenných a iných obchodoch a vyberá si podľa zľavy. Zákazník tohto internetového obchodu prešiel určitým vývojom. V minulosti kládol dôraz na pomer ceny/kvality, v súčasnosti sú preňho dôležité služby, ktoré sú poskytované spolu s tovarom. Zohľadňované pri kúpe sú podmienky vrátenia, 24 hodinový zákaznícky servis, komunikácia a rýchlosť dodania.

 

Mobilná aplikácia

 

Smartfóny nie sú len výsadou mladých, ale sú už súčasťou života aj mnohých seniorov. Vlastní ho až 40 % ľudí starších ako 61 rokov, ktorí nakupujú cez internet. Skúsenosť s online nákupom cez mobil má 7 % z nich. Zákazníci nakupujúci cez smartfóny a tablety ale nechávajú v internetových obchodoch podstatne menej peňazí ako tí, ktorí navštevujú e-shopy cez stolný počítač či laptop. Skúsenosti s výberom tovaru cez telefón má približne 41 % opýtaných, cez mobil takmer 16 % z nich. Aplikáciu Fashion Days už v tomto roku stiahlo vyše 2 000 ľudí - 48,9 % pre iPhone, 36,2 % pre Android a 14,9 % pre iPad.

 

Slovenské online nakupovanie

 

Fashion Days predpokladá ďalší dynamický vývoj. Z aktuálnych výsledkov prieskumov realizovaných spoločnosťami Mediaresearch Slovakia a NMS Market Research totiž vyplynulo, že nákupy prostredníctvom internetu sú u nás stále obľúbenejšie. O ich rastúcej popularite svedčí aj zvyšujúci sa počet internetových obchodov, ktorých je oproti minulému roku o tisíc viac. Až 42% opýtaných zrealizovalo za posledný rok viac ako 5 nákupov prostredníctvom internetu. Sú vyhľadávané predovšetkým slovenské internetové obchody, v ktorých nakúpila viac ako polovica respondentov. Výhradne zahraničné e-shopy využili iba 4 % z nich. Celkovo na Slovensku existuje aktuálne 8 250 online obchodov.Výsledky prieskumov ďalej ukázali, že ženy nakupujú približne o 6% viac ako muži. Pokiaľ ide o vekové a sociálne skupiny, e-shopy navštevujú študenti (19 %), podnikatelia (11 %), ale aj nezamestnaní (4 %) a dôchodcovia (3 %). Prvenstvo v podiele študentov na všetkých obyvateľov kraja nakupujúcich online má Prešovský kraj (29 %), v podiele rodičov na materskej na celkovom počte online zákazníkov má Žilinský kraj (8 %) a v prípade dôchodcov víťazí Trenčiansky kraj (6 %).

 

Obľúbené komodity

 

Najčastejšie kupované komodity online sú podľa prieskumov oblečenie a obuv (46 %). Druhé v poradí skončili knihy (32 %), tretie miesto obsadili mobily a iné mobilné komunikačné zariadenia (28 %), štvrté sú počítače, notebooky a iný hardvér (26 %) a na piatom mieste sa umiestnila kozmetika, parfumy a ďalšie produkty pre zdravie a krásu (25 %). Naopak najmenej sa cez internet nakupujú potraviny a nápoje (3 %) alebo alkohol (2 %). Výskumy tiež porovnávali online návyky zákazníkov na Slovensku a v susednom Česku. Aspoň raz mesačne navštevuje e-shopy 41 % slovenských spotrebiteľov, v Česku je to rovných 50 %. Česi síce nakupujú častejšie ako Slováci, ale za nákupy oba národy vydajú približne rovnaké sumy. Z toho vyplýva, že Slováci uprednostňujú nákup drahších tovarov. Čiastky väčšie ako 800 EUR ročne zaplatí približne 26 % Čechov a 25 % Slovákov. V rozmedzí 401 až 800 EUR sa pohybuje 24 % Čechov a 22 % Slovákov.

 

Osobný odber

 

Zvláštnou kapitolou je otázka osobného odberu tovaru zakúpeného online. Túto možnosť za posledný rok využilo 64 % Čechov a 48 % Slovákov. Je to predovšetkým vďaka úspore peňazí za dopravu, čo uviedlo 72 % Čechov a 64 % Slovákov. Blízkosť odberného miesta boli motivačným faktorom pre 42 % Slovákov a 38 % Čechov. Naopak hlavným dôvodom využitia kuriérskych služieb bola pre 78 % Slovákov a Čechov príliš veľká vzdialenosť odberných miest. Zhruba 30 % z nich si necháva tovar doviesť kvôli úspore času. Zákazníci uprednostňujú spôsob platby na dobierku, takmer 25 % opýtaných platilo za tovar bankovým prevodom, 15 % platobnou kartou cez internet a 5 % z nich využilo platbu priamo na pobočke pri osobnom odbere. Veľmi malý počet volí iné spôsoby platby.

 

Pripravil: dk
Zdroj: Fashion Days
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk