KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

surovec mMilan Surovec
generálny riaditeľ, Nitrazdroj, a.s.

Legislatívne polená pod nohami obchodníkov

Obchod vždy bol a bude spojovacím článkom medzi výrobou a spotrebiteľom. Snaha vynechať obchodníka z týchto vzťahov formou farmárskych trhov, resp. predaja z dvora pri častom nedodržiavaní hygienických a veterinárnych štandardov, nehovoriac o absencii kontrolných pokladní, nemôže byť budúcnosťou. Rád by som upriamil pozornosť na niektoré pohľady nezávislého obchodníka smerom k súčasným problémom. Tie sú odrazom aktuálneho stavu legislatívneho prostredia na Slovensku a jeho vývoja. Skutočnosťou je, že v súčasnosti neexistuje ministerstvo resp. štátny orgán, ktorý by presadzoval záujmy obchodu tak ako je to v prípade priemyslu, či poľnohospodárstva.

Obchod je pritom jedným z najväčších zamestnávateľov a je jeden z najväčších platcov DPH ako rozhodujúceho príjmu do štátneho rozpočtu. Nedá sa nezareagovať ani na legislatívne úpravy, ktoré sú v poslednom čase represívne resp. administratívneho charakteru. Ide napríklad o informačné tabule o podiele predaja slovenských výrobkov a ich praktické využitie pre spotrebiteľov. Zákaznícke správanie pritom ovplyvňujú len minimálne. Ani národná bločková lotéria nepriniesla predpokladaný efekt vo výbere DPH. Občania sa denne stretávajú s tým, že najmä v oblasti služieb účtenku z pokladnice aj tak nedostanú. Obchod sa pri tvorbe legislatívy nemôže zúčastňovať plnohodnotného medzirezortného pripomienkového konania. Zväz obchodu a cestovného ruchu SR je síce záujmovým združením a zastupuje obchod, no jeho pripomienky nebývajú v plnej miere vládou a zákonodarcami akceptované. Pokrčovať sa dá ďalej administratívou. Administratívne náročné evidencie napr. rozbaľovania mäsových výrobkov a syrov, povinnosť predloženia podrobnej evidencie zloženia nebalených pekárenských a mäsových výrobkov, evidencia príjmu a predaja nielen hovädzieho, ale i ostatných druhov nebaleného mäsa, konečná zodpovednosť za označovanie výrobkov miesto dodávateľov nie vždy patrí do kompetencie obchodu. Podľa názoru pracovníkov obchodu sa veľa zodpovednosti prenáša z výrobcu, resp. distribútora výrobku, na obchodníka. Pálčivé pre nás, obchodníkov sú aj neprimerane vysoké pokuty. Sú pre obchod likvidačné. Pokuty vo výške 1 až 5 mil. eur sú niekedy vyššie ako celé obchodné imanie spoločnosti. Blokové pokuty takmer vymizli, hoci niekedy boli účinným nástrojom a úplne postačovali na odstránenie nedostatkov. Veľmi veľa času obchodníkovi zaberá príprava podkladov pre správne a súdne konania v prípade, že vzniknú rozpory pri výkone kontroly. Kolegovia sa ma často pýtajú kedy a kto bude vyhodnocovať napríklad efektívnosť predaja čerstvého mlieka z mliečnych automatov, ktoré stáli nemálo prostriedkov z EÚ. V prípade kontroly doby spotreby a doby minimálnej trvanlivosti treba pripomenúť, že ide o náročnú prácu našich zamestnancov, ktorí každý deň na predajniach skontrolujú až 1000 druhov mliečnych výrobkov, okolo 600 druhov mäsových výrobkov a 200 druhov hydinových výrobkov, hoci doba spotreby je pre zákazníka na obale viditeľne vyznačená. Samostatnou problematikou sú stravovacie poukážky, ktoré postupne nahrádzajú „národnú menu" a stávajú sa jej súčasťou. Administratívne rozhodnutie štátu o zvýšení minimálnej hodnoty stravných lístkov pomáha zvyšovať infláciu. Zvýšenie nominálnej hodnoty bezcenného papiera prináša automaticky zisk stravným spoločnostiam – emitentom stravných lístkov.

Vyskytli sa aj prípady ich krádeží. Poisťovne však tento druh rizika nepoistia, pretože poukážky nemajú charakter ceniny. Tém, ktoré by sa v rámci legislatívnych procesov dali analyzovať a kritizovať je nespočetné množstvo. V popredí je v posledných dňoch aj problematika duálneho vzdelávania. Duálne školstvo, tak ako je momentálne legislatívne upravené na Slovensku, vyhovuje možno iným odvetviam hospodárstva nie však obchodníkom. Napriek tomu, že s ním máme alebo sme mali dlhoročné skúsenosti. Celková školská reforma je vzdialená praktickej potrebe firiem a zamestnávateľov. Čísla o množstve vysokoškolsky vzdelaných mladých ľudí nedávajú informáciu o ich praktickom uplatnení doma, ani v zahraničí. Okrem toho, že štát vynakladá nemalé prostriedky na štúdium, opätovne musí vynakladať financie na ich evidovanie na úrade práce. Praktické uplatnenie absolventov je problematické. Nehovoriac o kvalite niektorých absolventov a ich vedomostnej a odbornej úrovni. To, že niekedy končia v zahraničí státisíce vysokoškolsky vzdelaných ľudí a vykonávajú nekvalifikovanú prácu kompetentných tiež zrejme nezaujíma. Situácia je taká, že v súčasnosti sa môže na vysokoškolské štúdium dostať každý, aj bez prijímacích skúšok a ukončiť štúdium diplomom. Načo by potom navštevovali strednú odbornú školu?

Ing. Milan Surovec
generálny riaditeľ, Nitrazdroj, a.s.

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk