Bude záver roka pre obchodníkov úspešný?

V prvej polovici tohto roka dosiahli tržby maloobchodníkov Slovensku viac ako 10 mld. €. Pri prepočte na jedného obyvateľa to vychádza tak, že každý z nás nechal za úvodných 6 mesiacov tohto roka v maloobchodnej sieti približne 1 840 €. Kde alebo na čo míňame najviac peňazí?
Až 45 % našich peňazí sme nechali v supermarketoch či hypermarketoch. Za nimi nasledujú obchody s ostatným tovarom, ako sú predajne s oblečením, drogériou, šperkmi, či lekárne, kde smerovala takmer pätina našich výdavkov. Desatinu z našej útraty sme nechali pri tankovaní na benzínkach a taktiež pri nákupoch cez internet. O niečo menšiu časť našich peňazí (9 %) sme minuli v predajniach s tovarom pre domácnosť, čiže na kúpu nábytku a podobne.

 

Najúspešnejším obdobím z pohľadu maloobchodníkov je zvyčajne posledný kvartál roka. A najúspešnejším mesiacom v roku zvykne bývať december, počas ktorého sú tržby väčšiny obchodníkov vyššie ako po zvyšok roka. Hlavným dôvodom sú samozrejme vianočné sviatky, pred ktorými vrcholí nakupovanie dobrôt na štedrovečerný stôl a darčekov pod stromček. Mnohí si ale nenechávajú zháňanie darčekov na poslednú chvíľu a zablúdia do obchodov už takpovediac s príchodom prvých jesenných dní. Posledný kvartál roka sa preto na celoročných tržbách maloobchodníkov podieľal vlani až 27 %. Ostatné štvrťroky si tak z celkových tržieb ukrojili o niečo menší podiel, a to 23 % až 25 %.

 

Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka vlani zaznamenali všetky oblasti maloobchodu. Dokonca aj čerpacie stanice zaznamenali nadpriemerný rast tržieb, a to aj napriek tomu, že motoristická sezóna pripadá hlavne na jar a leto. Najciteľnejší nárast tržieb v závere roka sa prejavil u predajcov hračiek, športových potrieb a pod., a taktiež u obchodníkov v stánkoch a na trhoch. Tí si v posledných troch mesiacoch roka pripísali až tretinu z ich celoročných tržieb. Výraznejšie však v záverečných mesiacoch roka rástli aj tržby predajcov elektroniky, predajcov zariadenia do domácnosti, a taktiež aj obchodníkom s oblečením, kozmetikou či šperkmi.

 

Záver roka prináša radosť aj obchodníkom mimo predajní, stánkov a trhov, teda internetovým predajcom. Rastúce tržby pred Vianocami súvisia s „nákupným ošiaľom“, ktorý je už akousi „tradíciou“ pred vianočnými sviatkami. Nejde pritom len o kúpu vianočných darčekov, ale vo väčšom množstve nakupujeme aj potraviny kvôli stretnutiam s rodinou a priateľmi. A taktiež pred sviatkami radi zainvestujeme aj do skrášlenia nášho bývania. Zaujímavé je však to, že tržby maloobchodníkov sú najnižšie práve v úvodných mesiacoch roka. Ľudia majú totiž vo zvyku nakupovať darčeky pred Vianocami pod stromček, aj keď vedia, že v januári by možno tento tovar kúpili lacnejšie v povianočných výpredajoch. Je to taká túžba mať pod stromčekom niečo hmatateľné, a nielen obálky s peniazmi, či rôzne poukážky na nákupy oblečenia alebo šperkov.

 

Hoci pre mnohých maloobchodníkov býva posledný kvartál roka tým najúspešnejším, nemusí pre nich automaticky znamenať aj vyššie tržby ako pred rokom. Aj tento rok však praje maloobchodníkom ekonomický vývoj, rastúca zamestnanosť, a taktiež aj rastúce reálne mzdy. A to je dobrým znakom toho, že obchodníci by sa mohli aj na konci tohto roka tešiť z tržieb vyšších ako vlani.

 

Lucia Dovalová, analytička
Poštová banka

Video

V boji proti vírusom je úspešný UV ROBOT

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW