Ako oživiť „staré“ družstvo?

V čom spočíva úspech holandského COOPu? Odpoveď sme hľadali u Freda Boscha, generálneho riaditeľa COOP SUPERMARKET NEDERLAND. So svojou prezentáciou vystúpil aj na konferencii RETAIL SUMMIT, ktorá sa uskutočnila vo februári t.r. v Prahe.

 

fred bosch

 


Fred Bosch pracuje pre COOP Holandsko 16 rokov. V roku 2008 bol vymenovaný za generálneho riaditeľa. Je členom Superunie, holandskej družstevnej nákupnej spoločnosti a členom predstavenstva Holandského úradu potravinárskeho priemyslu (CBL). Donedávna bol tiež členom predstavenstva spoločnosti EuroCoop.

 

Téma vašej prezentácie na konferencii RETAIL SUMMIT bola Ako revitalizovať „staré“ družstvo? Aký máte návod?


Neustále sa sami seba pýtame ako môžeme zvýšiť našu dôležitosť na vysoko konkurenčnom holandskom trhu. Našim silným odlišovacím znakom je skutočnosť, že sme družstvo. Typické družstevnícke hodnoty ako poctivosť, transparentnosť, demokracia a udržateľnosť neustále naberajú na dôležitosti. Družstevný spôsob podnikania je v poslednej dobe viac rešpektovanejší a zrejme to inak nebude ani v budúcnosti. Niektoré tradičné prvky družstevníctva sa však zmenili a prispôsobili modernej dobe. A tak tam, kde boli v minulosti hlavnou hybnou silou finančné benefity pre členov družstva, sú v súčasnosti v popredí aj rôzne sociálne a spoločenské výhody. Zároveň ďalšie aspekty, napríklad pohodlie a služby. Aj s prihliadnutím na tieto smerovania sme v posledných rokoch veľa investovali do revitalizácie a predstavili sme „staré družstvo“ so súčasnými iniciatívami. Predchádzal tomu rozvoj nových partnerstiev, zmeny na poli spoločného nákupu, distribúcie a logistiky, dodávateľského reťazca, pribudli nové technologické riešenia, ako aj činnosti v oblasti fúzií a akvizícií.


Kľúčovou sa aj u nás stala digitalizácia. V súčasnosti sme tak s našimi členmi v kontakte aj inými spôsobmi, než tomu bolo kedysi. Je dôležité zdôrazniť, že naši členovia sa odmietajú zaseknúť vo formálnych štruktúrach a povinnostiach. Pracujeme aj s významnými témami súčasnosti, nevyhýbame sa im. Ako príklad môžem uviesť problematiku obmedzenia plastových obalov, znižovanie plytvania potravinami, zlepšenie nášho vernostného systému a ďalšie.


Koľko predajní COOP v súčasnosti funguje v Holandsku?


Celkovo 314 predajní COOP, z nich 156 je vlastných predajní a 158 predajní je prevádzkovaných členskými franšízami. Pôsobíme v rámci troch formátov, máme predajne COOP, CoopCompact a mestský formát Coop Vandaag. Všetky sa môžu pochváliť omnichannel fungovaním.

 

V COOP Holandsko pracujete od roku 2003. Ako veľmi sa COOP za tie roky zmenil?


V rokoch 2003 až 2020 sa náš obrat viac ako štvornásobil. Rast je pre nás nevyhnutnosťou a zároveň spúšťačom zmien. Meníme sa, vylepšujeme ponúkaný sortiment a usilujeme o to, aby každá predajňa fungovala zážitkovým spôsobom. Všetky uskutočnené družstevné inovácie nám potom pomáhajú získavať zaujímavejšiu pozíciu na trhu. V posledných rokoch sme navyše prostredníctvom rozsiahlych televíznych kampaní investovali do nášho profilu aj značné finančné prostriedky.

 

Myšlienka kooperácie sa zasa odráža v nových spoluprácach. Rozbehli sme ich nielen s našimi dodávateľmi a partnermi ale aj so sociálnymi, vzdelávacími a vedeckými inštitúciami. Spolupráca je podľa nás jedna z dôležitých ciest a motorom úspechu aj v oblasti maloobchodu.

 

Ako sa zmenili holandskí zákazníci?


Holandsko sa vyznačuje vysokou koncentráciou supermarketov. Ľudia dnes u nás môžu nakupovať potraviny kdekoľvek a kedykoľvek. Ceny a špeciálne zľavy sú takisto dôležité, zákazníci sú aj menej lojálni ku konkrétnym reťazcom supermarketov, vrátane tých našich.


Naša krajina má rastúci počet menších domácností a zmenil sa aj každodenný život holandských spotrebiteľov. Jedlo, ktoré konzumujeme je viac medzinárodné a pohodlie je pre nás dôležitejšie než kedysi. Neustále rastie aj obľuba nakupovania cez internet.


Holanďania sú uvedomelí konzumenti. Zdravší životný štýl, menšia ekologická stopa, predchádzanie plytvaniu, to sú pre nás, ako spotrebiteľov, veľmi významné témy.


V Česku, aj na Slovensku musí COOP riešiť problém neefektívnych predajní na vidieku. Je zachovanie predajnej siete na vidieku v Holandsku vnímané ako problém?


Holandsko čelí problému vyľudňovania vidieka. Mladí ľudia sa častejšie sťahujú do väčších miest, v dôsledku toho klesá poskytovanie služieb vo vidieckych oblastiach. Charakter nášho fungovania nám však v skutočnosti pomáha zostať v riedko osídlených oblastiach dlhšie, než niektorým iným maloobchodným reťazcom. V mnohých z týchto lokalít vidíme dokonca zaujímavé výhody. Aj v rámci vidieckych predajní sa ale neustále snažíme nájsť správnu rovnováhu, automatizovať a racionalizovať procesy. Navyše vďaka ponúkanej online službe sme vždy a všade, čiže aj v odľahlejších oblastiach.


Čo považujete za najväčší problém moderného maloobchodu?


V dôsledku rastúcich úspor z rozsahu, internacionalizácie a prudko rastúceho online predaja sa neustále zvyšuje tlak na obrat a ceny. V tejto súvislosti vidíme potrebu všetkých maloobchodných reťazcov, vrátane tých našich, neustále optimalizovať, digitalizovať, alebo automatizovať dodávateľský reťazec a vo väčšej, či menšej miere aj vylepšovať in-store a dáta procesy.


Vaši zákazníci môžu využívať aj e-shop. Ako sa vyvíja podiel online predaja na celkových tržbách COOP?


Trh e-commerce je investičný trh, ktorý zaznamenáva významný rast. Nie je tajomstvo, že žiadny supermarket v Holandsku v segmente e-commerce zatiaľ nedosahuje zisk. Napriek tomu sa stal tento formát nevyhnutnou súčasťou aj nášho podnikania . Je to loď , ktorú si nemôžeme dovoliť nechať ujsť. Naši zákazníci túto službu vyhľadávajú, v minulom roku sa náš online kanál rozrástol na dvojnásobok.

 

 

Eva Klánová, Retail News
Zdroj a foto: Retail News, COOP SUPERMARKET NEDERLAND

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona


newsletter optin




Video

New Retail Summit 2020 v 1 minúte

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald