Fairtrade Česko a Slovensko

Fairtrade Česko a Slovensko

Fairtrade Česko a Slovensko

Rozdelenie trhu nákupných centier sa v Európe rozširuje

V roku 2018 poklesol objem nových priestorov nákupných centier v západnej Európe medziročne o 23%, naopak stredná Európa zaznamenala 31% nárast.

 

centra2019 v

 

Vzhľadom na to, že mnohé nákupné centrá v Európe sú už staršie, podľa nového prieskumu spoločnosti Cushman & Wakefield rastie rozdiel medzi úspešnými, prvotriednymi centrami a menej úspešnými projektami, ktoré sa musia diverzifikovať, aby prežili.


Je ich menej


Každoročná správa „Európske nákupné centrá: Report výstavby a rozvoja centier“ uvádza, že v roku 2018 bolo dokončených približne 2,6 milióna metrov štvorcových nových priestorov nákupných centier. Je to o 28% menej ako v roku 2017. Objem za rok 2018 predstavuje najnižšiu úroveň výstavby za posledných 24 rokov a je porovnateľný s objemami dostavanými na začiatku 90. rokov, kedy sa otvárali prvé tradičné nákupné centrá v strednej a východnej Európe.


Aj napriek tomu, že tempo nového vývoja sa za posledných päť rokov viditeľne spomalilo, celková veľkosť európskeho trhu nákupných centier stále rastie. Ide konkrétne o objem 168,1 mil. m2, čím sa zároveň zvyšuje konkurencia medzi nákupnými centrami. Keďže sa developeri snažia udržať si pozíciu na trhu, zameriavajú sa na obnovu a vylepšenia projektov, rekonštrukcie sú zamerané na vytvorenie sofistikovaných, moderných a esteticky atraktívnych nákupných a voľnočasových centier.

 

Top 10 krajín Európy s najväčším objemom nákupných centier dostavaných v 2018

 

top 10 krajin europy najvacsi objem nakupnych centier dostavanych 2018

Zdroj: Cushman & Wakefield Research

 

Autor reportu Silvia Jodlowski, Senior Research Analyst v Cushman & Wakefield, uvádza: “Príležitosti pre rozvoj výstavby nákupných centier môžeme vidieť pri dvoch typoch schém. Dominantné inovatívne projekty so zameraním na voľný čas, namiesto starnúcich neatraktívnych centier alebo menších projektov, kde je vzdialenosť, dostupnosť potravinového operátora a primeraný mix nájomcov rozhodujúcim faktorom úspechu centra.”


Stredná a východná Európa


V rámci strednej a východnej Európe bolo najaktívnejšie Turecko. Dostavalo sa tam 525 000 m2 nových priestorov obchodných centier. Objem nových priestorov sa však oproti roku 2017 znížil takmer o 50%, developeri sa sústredili na menšie projekty a taktiež sa zamerali sa na renováciu a optimalizáciu existujúcich centier. V Rusku, druhom najaktívnejšom európskom trhu v oblasti výstavby v roku 2018, predstavoval objem dostavaných projektov 436 000 m2. Aj keď ide o najnižší objem za posledných 15 rokov, v rokoch 2019/20 sa očakáva nárast, s aktuálne rozostavanými 1,8 mil. m2.


Aj pozitívna ekonomická situácia v Poľsku zabezpečila solídne podmienky pre výstavbu. V roku 2018 pribudlo u našich severných susedov približne 300 000 m2 nových priestorov. Je to tretí najväčší objem v Európe. Veľký rozvoj e-commerce v západnej Európe spôsobil nárast konkurencie v oblasti retailu, čo má za následok posilnenie a tlak na majiteľov nákupných centier k tomu, aby ich vylepšovali a premieňali na atraktívnejšie centrá pre návštevníkov.


V ostatných krajinách strednej Európy je vývoj stabilný. Na Slovensku, v Bulharsku, Českej republike a v Maďarsku budú postupne nákupné centrá dosahovať fázu starnutia. Potenciálne nové príležitosti možno vidieť v zmiešaných projektoch, v centrách miest a na staniciach verejnej dopravy. V rokoch 2019 a 2020 očakávame 4,4 mil. m2 nových priestorov nákupných centier v strednej a východnej Európe.

 

Top 5 miest výstavby nákupných centier v strednej a východnej Európe v 2019-2020

 

top 5 miest vystavby nakupnych centier 2019 2020

Zdroj: Cushman & Wakefield Research

 

Slovensko


Napriek vysokej saturácii retailových priestorov predovšetkým v krajských mestách, je na ďalšie dva roky naplánovaná výstavba väčšieho množstva retailových priestorov. Je to výsledok zdravého fungovania maloobchodného sektora v našom regióne, zároveň je na našom trhu stále relatívne malý vplyv e-commerce.


Konkrétne v hlavnom meste bude dodaných 70 000 m2 nových priestorov nákupných centier, ktoré sú v súčasnosti vo výstavbe - Stanica Nivy, Bratislava (Graf vyššie: Top 5 miest CEE plánovanej výstavby 2019-2020) úplne nových priestorov. Plánuje sa aj rozšírenie Auparku v Bratislave (+10 000 m2) a rozšírenie Tesco Extra v Bratislave - Petržalke (+ 10 000 m2). V roku 2021 je naplánované otvorenie druhej fázy Eurovea v Bratislave (+25 000 m2).


„Vytvára to ťažkú situáciu na trhu a to ako pre prenajímateľa, tak aj pre nájomcu. Neovplyvňuje to len obchodné podmienky, ale aj budúce úspešné fungovanie nákupných centier. Nájomci sú tiež v neľahkej pozícii, kedy zvažujú kanibalizáciu a vyvážené riziko medzi zatvorením existujúcich úspešných obchodov a otváraním nových obchodov za veľmi priaznivých podmienok,“ povedala Katarína Paule, Associate, vedúca retail tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku.


„Jasným trendom je prehodnotenie funkcií starších nákupných centier. Výrazne ich totiž ovplyvňuje výstavba nových nákupných centier. Niektoré z nich sú schopné prežiť zmenou charakteru centra (napríklad do obslužného centra, mix nájomcov v retail parku). Častejšie, ako v predchádzajúcich rokoch, sa prenajímateľom odporúča zmeniť aspoň časť projektu na kancelárske a rezidenčné účely,“ dodala K. Paule.


Zdroj: Cushman & Wakefield
Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



mecom premium banner

Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail