kaufland

kaufland hokejova kniha banner l

kaufland hokejova kniha banner r

Konferencia Friends of Pets dodala odvahu malým predajniam

Podiel e-shopov stále rastie. Menšie predajne so sortimentom pre domáce zvieratá majú ale stále svoje nezastupiteľné miesto na trhu.

 

friends of pets 2019 v

 

Dokonca je možné povedať, že sú v niektorých aspektoch práve títo „srdciari“ medzi predajcami najväčšími inovátormi, bez ktorých by trh stagnoval. Práve im dala nedávno uskutočnená konferencia Friends of Pets z portfólia Blue Events novú inšpiráciu. Uskutočnila sa 3.4.2019 v Prahe. Odborný portál RETAIL magazin.sk bol jedným z mediálnych partnerov podujatia.


Všetkým, ktorí sa obchodom s chovateľskými potrebami zaoberajú, bol určený druhý ročník podujatia Friends of Pets. Od roku 2018 zaznamenala akcia potešiteľný nárast počtu účastníkov z minuloročných 140 na tohtoročných 200.

 

 

„Tešíme sa z veľkej účasti nezávislých predajní, ktoré sa navyše hojne zapojili aj do tohtoročnej novinky – súťaže o najlepšiu predajňu,“ hovorí Barbora Krásná, Partner Blue Events.


Prekvapivé trendy


Chcú si zákazníci granule pre svojich domácich miláčikov odsypať do vlastného látkového vrecúška? Bezobalový predaj je jedným zo silných trendov, na ktoré prechádzajú české ale aj slovenské predajne so sortimentom pet food a rôzne zverimexy. Reagujú tak na rastúci dopyt ekologicky uvedomelejších zákazníkov rýchlejšie, ako samotní výrobcovia. V podobných inováciách, rovnako ako v kvalite predajného servisu sú kamenné predajne stále schopné plnohodnotne konkurovať online obchodníkom.


„Internetových predajcov nesledujeme. Nestíhali by sme to a nechceme ani e-shop mať. Chýba nám tam možnosť komunikácie so zákazníkmi. Vôbec si nedokážem predstaviť, že by som sedela pri počítači, kontrolovala objednávky a len stále niečo balila. To by ma nebavilo,“ zverila sa portálu Aktuálně.cz Andrea Jindrová, majiteľka ZOO shopu v Českom Krumlove a víťazka súťaže prvého ročníka súťaže PET SHOP ROKU 2019 vyhlasovanej počas tejto konferencie.


V kurze sú zvieracie pochúťky


Veľkosť PET trhu sa odhaduje na susednom českom trhu na 9 miliárd českých korún. Podľa prieskumu GfK českí zákazníci deklarujú, že za krmivo a potreby pre zvieratá minú najviac v špecializovaných predajniach (38 %). Zvyšok pripadá buď na super- a hypermarkety (28 %), alebo na hobbymarkety (24 %), či ostatné predajné kanály (6 %). Celkovo sa na modernom trhu v Česku predá chovateľský tovar za 5 mld. Kč (predajne s potravinami a zmiešaným tovarom vrátane reťazcových drogérií), číslo potom v posledných rokoch trvalo rastie. Obrat za minulý rok pri medziročnom porovnaní vzrástol o 2,8 %. Najviac rastie predaj pochúťok pre domáce zvieratá, napríklad vo forme adventných kalendárov a darčekových balíčkov.


Obľúbená značka


K tomu je potrebné pripočítať 4 ml. českých korún na špecializované predajne a e-commerce spolu. Tretina nákupov chovateľského tovaru pritom na českom trhu prebieha prostredníctvom internetu a tento segment tak tvorí 5 % všetkého e-commerce trhu v ČR podľa údajov Heureka.cz. Najpredávanejšie sú na internete výrobky značky Brit, a to ako pre psov, tak aj pre mačky, predovšetkým väčšie balenia krmiva.


To je námet pre menších predajcov vo väčších mestách, kde predaj tohto sortimentu v čisto kamennom obchode nie je konkurencieschopný. Predajcovia by sa mali zamerať na iný druh sortimentu a zaručiť skvelý zákaznícky zážitok od ochotného, príjemného a odborne zdatného personálu, až po príjemné prostredie. „Kamenný obchod je tu pre vzťah so zákazníkom, teda emócie v širšom zmysle. Online predaj zostane transakčný,“ pripomenul Zdeněk Skála zo spoločnosti GfK.


V hľadáčiku je kvalita


Dobrou správou je, že sortiment peet food patrí ku kategóriám, v ktorých ľudia hľadajú viac kvalitu. Presnejšie podľa prieskumu Nielsen až 19 % domácností je ochotných utrácať viac za prémiovejší tovar v tejto kategórii (vrátane tých, čo nemajú žiadne zviera).


“Za posledný rok nám segment pet food rastie dvojciferne“, uviedol Tomáš Bronček, vedúci nákupu trvanlivého sortimentu Penny Marketu na českom trhu s tým, že zlepšuje zloženie svojich privátnych značiek a zavádza tiež recyklovateľné obaly. Rast segmentu potvrdili aj zástupcovia značky Purina s tým, že posledné dva roky optimizmus rastie a trh sa posúva smerom ku kvalite. Značka Purina napríklad svojim partnerom z radov menších predajní a reťazcov pomáha inovovať predajne a vystavenie tovaru. Nutnosť redizajnu súvisí okrem iného s rastom predaja mokrých krmív. To môže byť nastavené vedľa suchého krmiva a nemusí sa vyčleňovať do samostatnej sekcie.

 

„Trh sa mení veľmi rýchlo, je plný príležitostí a tí, ktorí majú odvahu inovovať, na tom zarobia“, zhrnul svoj príspevok Albino Zamboni zo spoločnosti Partner in Pet Food. S ohľadom na súčasné populačné trendy vidíme napríklad to, že zvieratá v domácnosti zastupujú deti, ktoré si rodiny obstarávajú omnoho neskôr. Pritom mladí „pet parents“ sú čím ďalej náročnejší a svojim mazlíčkom chcú dopriať rovnakú kvalitu, ako by to boli ich deti. Analogicky sa to deje u generácie silver age, ktorá už má deti odídené z domu. Čo na mladých zákazníkov platí? Podľa Jana Helínka z B&T Agency by McCann je hlavným trendom v komunikácii „viac robiť, menej hovoriť“.


S ohľadom na to, koľko informácií a reklám sa na nás denne valí, odporúčajú odborníci na komunikáciu „zapojiť do hry“ príbehy. Predajcovia pet sortimentu majú dokonca príbehy na dosah ruky, stačí si vypočuť príhody zákazníkov a len ich pretaviť na atraktívne príspevky na sociálnych sieťach. Pobaviť, dojať, či oznámiť užitočnú informáciu, to je stále osvedčený recept. Odborníci na dizajn zasa radia maximálne zjednodušovať.


„Malá predajňa je ako malý byt. Je to vaša vizitka, nemala by pôsobiť ako skladisko. Čím menej zalepíte výklad, tím viac ľudia uvidia dovnútra a budú chcieť vojsť dnu,“ odporučila Linda Petrová zo spoločnosti Wellen.


Predajcovia by nemali zabúdať tiež na to, že aj keď psov je v Čechách takmer dvojnásobok oproti mačkám, utrácame za ne v podstate rovnako. Trénerka mačiek Klára Nevečeřalová tak účastníkom poradila, ako môžu zlepšiť život mačiek lepšou a pestrejšou ponukou. Vidí tiež veľký priestor na kvalitné doplnky. „Robte veci v prospech zvieraťa, nie z vlastnej pohodlnosti. Vôňa podstielky príjemná pre ľudí môže byť napríklad odrádzajúca pre mačku,“ radí K. Nevečeřalová, ktorá rieši problémy mačiek a ich majiteľov v stovkách domácností ročne.


Odborným garantom podujatia bola spoločnosť Pet Center, akciu a súbežne prebiehajúcu súťaž podporili spoločnosti Partner in Pet Food, Purina, Vafo/Brit a ďalšie.


Zdroj a foto: Blue Events

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Software na riadenie zásob naprieč celým dodávateľským reťazcom

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail