kaufland

kaufland hokejova kniha banner l

kaufland hokejova kniha banner r

Rast FMCG v Európe sa koncom minulého roka spomalil

Európania zaplatili v minulom roku za potraviny a drogistický tovar o 3,1 % viac ako v roku 2017. Nárast tržieb je vo veľkej miere ťahaný predovšetkým zvýšením cenovej hladiny o 2,6 %, pretože objemovo sa rast pretavil len do mierneho medziročného rastu o pol percenta.

 

FMCG2019 v

 

Vyplýva to z najnovšieho reportu kontinuálnej štúdie Nielsen Growth Reporter, ktorá porovnáva dynamiku európskeho maloobchodného trhu FMCG. Viac indikátorov naznačuje spomaľovanie ekonomík vo väčších európskych krajinách, a to predovšetkým v poslednom štvrťroku minulého roka, kedy sa spotreba na celoeurópskej úrovni ocitla v negatívnych číslach. Predaný objem rýchloobrátkového tovaru totiž poklesol v porovnaní s rovnakým obdobím posledných troch mesiacov roku 2017 o 0,5 %, čo je najvýraznejší pokles od začiatku roka 2017.

 

Spomalenie ekonomík

 

„Celkové výdaje v Európe boli ovplyvnené spomalením veľkých ekonomík, akými sú Nemecko a Taliansko, spolu s nižšou spotrebou v Spojenom kráľovstve“, vysvetľuje európsky kontext dynamiky maloobchodného trhu s rýchloobrátkovým tovarom Karel Týra, generálny riaditeľ spoločnosti Nielsen CZ&SK. „Aj keď sme v treťom kvartáli minulého roka zaznamenali pozitívny trend v európskom raste, koncom roka sa rast spomalil. Podľa údajov z európskych krajín sa rast v diskontných predajniach západnej Európy1 spomalil na +2 % a je na rovnakej úrovni ako rast supermarketov alebo hypermarketov. Predaj FMCG je ovplyvnený miernejšími promočnými predajmi v diskontoch a tiež spomalením predaja z „convenience“ predajní, ktoré sú považované za hlavné ťahúne rastu rýchloobrátkového tovaru“, uzatvára K. Týra pohľad na vývoj v Európe.

 

Rast tržieb

 

Významný rast tržieb v európskom kontexte zaznamenali v roku 2018 oproti predchádzajúcemu roku Maďarsko (+7,2 %), Poľsko (+4,8%), Fínsko (+3,7 %) a Švédsko (+3,0 %), na opačnej strane škály je Švajčiarsko s najnižším nominálnym rastom (0,6 %). Spomedzi top päť západoeurópskych trhov dosiahlo Španielsko najvyšší nominálny rast +2,9 %, nasleduje Spojené kráľovstvo (+2,1 %) a Taliansko (+1,7 %), naopak Francúzsko zaznamenalo najmenší nárast (+1,5 %).

 

Vo všetkých významných ekonomikách Európy bol hlavným ťahúňom v roku 2018 rast cenovej hladiny a ani jedna z týchto krajín nezaznamenala rast spotreby nad 1 %, v Nemecku a Francúzsku spotreba dokonca mierne klesla (-0,2 %) oproti roku 2017. Najvýraznejší nárast spotreby zaznamenali v priebehu minulého roka susedné Maďarsko (+2,9 %) a Poľsko (+2,6 %), kde spotreba rástla aj napriek výraznému posunu cenovej hladiny nahor – v prípade Maďarska išlo dokonca o najrýchlejší rast cenovej hladiny o 4,3 % v rámci porovnávaných európskych trhov.

 

dynamika trhu FMCG maloobchod 2018 vs 2017

 

„Slovensko sa zo všetkých krajín Vyšehradskej štvorky umiestnilo na najnižšej priečke v nominálnom raste. Za rastom tržieb je výlučne navýšenie cenovej hladiny rýchloobrátkového tovaru o necelé tri percentá, kým objem predaného tovaru poklesol. Znamená to, že slovenskí spotrebitelia nakúpili až o 1,5 % menej ako v roku 2017, avšak vzhľadom na vyššie ceny minuli zo svojich peňaženiek o 1,1 % viac. Dokonca spolu so susednou Českou republikou dosiahlo Slovensko najvýraznejší pokles spotreby z európskych krajín“, upresňuje pozadie vývoja na Slovensku K. Týra.

 

Zdroj: Nielsen, redakcia

Ilustračné foto: Schutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Software na riadenie zásob naprieč celým dodávateľským reťazcom

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail