Predaj elektroniky podporí aj výber vhodnej hudby
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 08. február 2019
Pri predaji elektroniky je potrebné myslieť na vhodné osvetlenie aj na výber hudby. Oboje dokážu ovplyvniť náladu zákazníka a jeho ochotu míňať.
To, ako tieto prostriedky predajne s elektronikou pri svojom fungovaní v skutočnosti využívajú, sledovala štúdia Storedits od POPAI. Realizovaná bola v období od októbra 2017 do januára 2018 v 109 predajniach, v deviatich krajinách, vrátane susednej Českej republiky.
Apelujte na zmysly, oplatí sa to
Prieskum odhalil, že nástroje senzorického marketingu uplatňovalo 70% zo sledovaných predajní. Najviac pracovali so zvukom (51 %), o niečo menej so svetlom (40 %). Hmatové vnemy ponúkalo 26 % predajní, pohyb ku komunikácii využilo 11 % predajní. Len štyri prevádzky pracovali s vôňami a dve sa pokúsili osloviť dokonca aj chute zákazníkov. Pokiaľ predajne senzorické prostriedky kombinujú, najčastejšie je to pri prepojení strategickej práce so svetlom a hmatovým vnemom.
Oproti iným segmentom maloobchodného trhu sú však predajne s elektronikou stále vo využívaní olfaktorického marketingu v úzadí, a to aj napriek tomu, že im tento typ zmyslového pôžitku môže výrazným spôsobom pomôcť v posilnení celkového nákupného zážitku a vzťahu so zákazníkom.
Oči a akcie
Pokiaľ ide o zrakové vnemy, predajcovia pracujú v poslednom období dômyselnejšie s rôznymi farbami, textom a uvedomujú si dôležitosť navigačných systémov. Medzi najobľúbenejšie farby v sledovaných predajniach patrili biela, čierna, červená, modrá a žltá. Celkom sa v nich nachádzalo 39 rôznych kombinácií textu s farebným pozadím, najčastejšie čierne písmo s bielym, biele s červeným alebo modrým.
Text bol na POP médiách zastúpených v predajniach orientovaný najčastejšie zľava doprava. Orientácia zhora nadol bola zastúpená v 29 % prípadoch, predovšetkým v Holandsku, Nemecku, Česku, Rusku a Španielsku.
Opačnú orientáciu – zdola nahor – využívalo iba 9 % obchodov, konkrétne v Rusku, Nemecku, Francúzsku a Španielsku. Texty písané týmto spôsobom sú však všeobecne horšie čitateľné. V dvoch českých predajniach boli nájdené nadpisy s diagonálnou orientáciou.
POP médiá svojim textovým oznámením často lákali na zľavy, vidieť to bolo najmä v predajniach v Španielsku. V tejto krajine viac ako inde pracovali so slovom „ušetriť“, s percentuálnym vyčíslením zľavy či v kombinácii s vernostným programom. V českých obchodoch bolo možné navyše nájsť aj kombinované ponuky typu „cross category“ alebo stimuly vo forme darčekov k nákupu.
Z pohľadu navigačného systému, ktorý je pre pozitívny nákupný zážitok zásadný, bolo 39 % predajní hodnotených dobre, 21 % priemerne a iba 22 % zle. Najnižšie ohodnotenie získali nezávislé predajne, kde je však potrebné dodať, že vzhľadom k menšej predajnej ploche nemusí byť navigácia potrebná.
Viac menej je ale potrebné na prehľadné usporiadanie predajne a prípadnú navigáciu prihliadať, pretože až 65 % zákazníkov považuje neschopnosť rýchlo lokalizovať vytúženú produktovú kategóriu za tretiu najviac frustrujúcu vec pri nakupovaní.
Osloví dobre zvolená hudba
Hudobný podmaz bol v rámci tohto prieskumu zaznamenaný v 64 predajniach z celkových 109, z nich desať predajní hudbu doplnilo nahovoreným oznamom o aktuálnych akciách.
Obchodníci by si mali uvedomiť, že dobre zvolená hudobná kulisa dokáže pozitívne ovplyvniť náladu nakupujúcich a ich ochotu míňať. Správne tempo, hlasitosť a žáner naladia zákazníkov na pozitívnu vlnu, tovar si vyberajú viac sebavedome, so svojim nákupom sú viac spokojnejší.
Zaujímavé je, že iba 18% predajní s elektronikou umožňovalo svojim zákazníkom vyskúšanie audiovizuálnych produktov v špeciálnej miestnosti. Najviac ich bolo v Holandsku a Nemecku, nič takéto neponúkali obchodníci v Írsku ani vo Veľkej Británii.
Oceniteľný pomocný personál
Zo služieb, ktoré predajne zákazníkom ponúkajú, je najviac zastúpená asistencia personálu. Pomoc od personálu bola k dispozícii v 81% predajniach, pri nezávislých predajcoch dokonca v 94 %.
Medzi často ponúkané služby patrí produktové poradenstvo či doručenie zakúpeného tovaru domov, prípadne jeho inštalácia. Tieto služby ponúkajú aj české predajne s elektronikou. Celkom 31 % predajcov pridáva k nákupu aj možnosť uzatvorenia poistenia, v Čechách je to dokonca celá polovica.
Predajne s elektronikou do svojej stratégie už bežne integrujú aj senzorický marketing, avšak oproti iným oblastiam je tu ešte potenciál na rast. Kvalitné osvetlenie, dobre zvolený hudobný podmaz, aromatizácia priestoru, zmysluplné nasadenie digitálnych technológií a tiež ponuka služieb dokážu zákazníkom zlepšiť nákupný zážitok, a zvýšiť tak aj ich ochotu míňať a danému obchodníkovi sa vracať.
Výskum Storedits odhalil zároveň množstvo ďalších užitočných informácií, ktoré môžu prispieť k zlepšeniu úrovne aj výkonu lokálnej POP komunikácie v segmente elektro.
Pripravil: dk
Zdroj, grafy a foto: POPAI