Fairtrade Česko a Slovensko

Fairtrade Česko a Slovensko

Fairtrade Česko a Slovensko

Pri použití POP prostriedkov pri predaji elektroniky sa vyplatí konzistentnosť

Do roku 2020 dosiahne trh s elektronikou, ktorý oslovuje predovšetkým mileniálov, hodnotu 3 trilióny amerických dolárov. Hlavným ťahúňom budú smartfóny, televízory alebo IoT.

 

popaidatart v

 

Takto rastúci trh si žiada intenzívnu in-store komunikáciu. Predajne, či už nezávislé, sieťové, alebo umiestnené v obchodných centrách, využívajú rôznorodé komunikačné prostriedky. Ktoré z nich sa medzi obchodníkmi tešia najväčšej obľube? To si dala za cieľ zistiť medzinárodná štúdia Storedits organizovaná asociáciou POPAI/Shop!. Realizovala sa v období od októbra 2017 do januára 2018 v 109 predajniach v 9 krajinách, vrátane susednej Českej republiky.


V štúdii je oddelený pohľad na predajne, ktoré sú súčasťou značkových maloobchodných sietí, predajne umiestnené v obchodných centrách a nezávislé predajne.


Priestor pred vstupom do predajne 


Ak prichádzajú zákazníci k predajni s elektronikou, prvá vec, ktorá upúta ich pozornosť, je výklad. Okrem obchodných centier využíva výklad tretina sledovaných predajní, v Českej republike 60 %. Všetky tieto predajne v priestoroch výkladov využívajú aspoň jeden POP prostriedok. Až 39 % predajní, predovšetkým v Rusku a USA, sa uspokojí len s jedným, 12 % pracuje so štyrmi až šiestimi prostriedkami, pričom polovica z nich sa nachádza na českom trhu.


U takmer štvrtiny predajní (24 %) sa vo výkladoch nachádzajú digitálne obrazovky. Ich globálna hodnota dosahuje odhadom 23 miliárd dolárov, čo je o 17 miliárd dolárov viac ako pred piatimi rokmi. Zásadný pre úspech digitálnej komunikácie v predajni je predovšetkým obsah, ktorý je na obrazovkách vysielaný. Podľa POPAI je častým prehreškom príliš dlhá slučka videa, ktorá trvá aj niekoľko minút, aj keď jej zákazníci venujú iba niekoľko sekúnd svojej pozornosti.
Ďalšími prostriedkami, ktoré sa vo výkladoch objavujú, sú samostatne stojace komunikačné médiá (20 %), podstavce (17 %) alebo stolíky (13 %), a to predovšetkým na českom, nemeckom a britskom trhu. Málokedy sú používané plagáty (15 %), podsvietené produkty (8 %) alebo ručne písané nápisy (5 %).

 

graf1POP

 

Niektoré predajne využívajú na komunikáciu aj priestor pred svojim vchodom, často ak nemajú výklady. Vnútorné steny sú pokryté plagátmi pri 28 % sledovaných predajniach, reklamné stojany „áčko“ majú podiel 26 %, bannery 17 %.

Ešte pred vstupom na predajné plochy vysielajú predajne s elektronikou niekoľko oznámení naraz. Nezávislé predajne priemerne 2,9 oznámení, sieťové 3,5 a tie v obchodných centrách 3,9. Najčastejšie sa takéto oznámenia týkajú zliav, ale aj iba obyčajného predstavenia produktov s cenou alebo produktových noviniek.

 

graf2POP


Po vstupe do predajne sú zákazníci privítaní najčastejšie samostatnými stojanmi (prevažne v Španielsku, Českej republike a Francúzsku), dekoráciami bezpečnostných rámov alebo závesnými ceduľami. V menšej miere sú využívané digitálne obrazovky, predajné koše, paletové vystavenia či podlahová grafika. Iba 17 % predajní vstupnú zónu nevyužíva na komunikáciu a prezentáciu tovarov, viac ako polovica z nich sa pritom nachádza vo Veľkej Británii.


Vstupná zóna je pritom prvou príležitosťou, ako ponúknuť zákazníkom fyzickú skúsenosť s produktom, čo využíva viac ako 80 % sledovaných predajcov. V tomto ohľade je potrebné pamätať na to, že táto zóna často slúži ako „dekompresná“, teda k prispôsobeniu sa prostrediu a zorientovaniu sa v predajni. Komunikácia by tak mala byť v tejto oblasti maximálne atraktívna a konzistentná, aby zákazníci vedeli, čo od nej môžu očakávať.

 

V srdci predajne


Ak zákazník postupuje dovnútra predajne, môže sa stretnúť až s 18 rôznymi druhmi POP médií. Najrozšírenejšie sú samostatné stojany (76 %), plagáty (72 %), komunikácia realizovaná na regáloch a pultoch (68 %). Vo väčšine obchodných domoch a sieťových predajniach sa tiež objavujú brandové permanentné vystavenia, naopak menšie zastúpenie (41 %) je u nezávislých obchodníkov. Medzi ďalšie využívané prostriedky patrí regálové čelo, následne interaktívne produktové displeje, interaktívne či neinteraktívne digitálne obrazovky. Posledné tri menované sa napríklad na českom trhu používajú zriedkavo, na rozdiel od podlahovej grafiky či QR kódov, ktoré sa používajú značne.

graf3POP
Viac ako tretina predajní (35 %) využíva rovnako koncept shop-in-shopu, najviac v Španielsku a Českej republike. Medzi značky, ktoré sa týmto spôsobom prezentujú najviac, patrí Nespresso, Samsung, Sony či Apple.

graf4POP
Aj v predajniach s elektronikou je potrebné plánovať jednotlivé komunikačné prostriedky s ohľadom na obmedzenú pozornosť zákazníkov. Vo výkladoch by tak napríklad nemala bežať niekoľkominútová slučka, ktorú si spotrebiteľ nemá šancu prezrieť celú, alebo vo vstupnej zóne by sa mala vyskytovať aktraktívna a konzistentná komunikácia. Vnútri obchodu sa dá pohrať aj s pokročilejšími POP prostriedkami, od komplexnejších interaktívnych vystavení po kategoriálne, alebo značkové shop-in-shopy.

 

Výskum Storedits odhalil celý rad ďalších užitočných informácií, ktoré môžu prispieť k zlepšeniu úrovne aj výkonu lokálnej POP komunikácie v segmente elektro.


Daniel Jesenský, POPAI CE & Martin Kingdon POPAI UK & Ireland
Ilustračné foto: redakcia

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



mecom premium banner

Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail