E-commerce v susednom Česku napreduje. O trh prejavujú záujem ďalší silní hráči

Amazon, Alibaba, Babymarkt, Sky Deutschland, Huaije a množstvo ďalších globálnych hráčov v oblasti e-commerce už dnes pôsobí v českých distribučných areáloch. Ďalší obrí operátori e-shopov o presune do Česka uvažujú.

 

emommercecr v

 

Dôvodom je výhodná poloha susednej Českej republiky a blízkosť Nemecka, v kombinácii s výhodnejšími podmienkami na trhu práce. To spolu so silným domácim dopytom, ktorý sa odráža rastúcej obľube nákupov prostredníctvom internetu, robí z Českej republiky prémiovú destináciu pre skladovanie a distribúciu medzi prevádzkovateľmi e-shopov a retailermi. Vyplýva to zo sektorovej analýzy pražskej pobočky medzinárodnej poradenskej spoločnosti BNP Paribas Real Estate APM ČR.


Ďalší rozmach


Ten je obmedzený hlavne dostupnosťou pracovnej sily a pozemkov pre výstavbu distribučných centier. Napriek uvedeným limitom je pre potreby výstavbu plánovaných viac než 2 000 000 m2 nových skladových priestorov. Viac než 1 milión m2 plôch bude situovaných v Ústeckom, Karlovarskom a Plzeňskom kraji. Práve tieto regióny totiž najviac profitujú zo zlepšujúceho sa napojenia na nemeckú diaľničnú sieť.


"Najviac skladových plôch obsadených e-shopmi a retailermi zostáva naďalej v širšom okolí Prahy, najväčšej spotrebiteľskej základne v rámci Česka a zároveň v oblasti s najvyššou koncentráciou pracovnej sily," dopĺňa Dušan Drábek, vedúci oddelenia prenájmu priemyslových priestorov v BNP Paribas Real Estate APM ČR.


Tržby e-commerce v Česku


V tomto roku by mali presiahnuť výšku 130 mld. Kč (podľa APEK). Zatiaľ čo v Nemecku predstavovala v roku 2017 priemerná útrata v e-shopoch 1 037 € za osobu a rok a vo Veľkej Británii dokonca až 3 000 €, českí klienti na internete zrealizovali za rovnaké obdobie nákupy za necelých 400 €.


"E-commerce a retail tvoria spolu až 30 % dopytu po skladových nehnuteľnostiach a tento sektor je tak hlavným ťahúňom trhu. Kvôli klesajúcej dostupnosti pracovnej sily a rastúcim nákladom diskutujú logistické spoločnosti a operátori o nevyhnutnej automatizácii, mechanizácii a službách s vyššou pridanou hodnotou," dopĺňa Lenka Šindelářová, MRICS, vedúca poradenstva a prieskumu trhu v BNP Paribas Real Estate APM ČR.


O konjunktúre českých e-shopov svedčí napríklad spoločnosť Notino, ktorá z juhomoravského distribučného centra pokrýva zákaznícky dopyt takmer po celé Európe. V predvianočnom období plánuje vybaviť 80 000 zásielok denne, do päť rokov to ale má byť až 250 000 zásielok.


"Podľa môjho názoru je stále najväčšou výzvou rýchlosť doručenia. Túto bariéru doručenia sa snažíme stále zmenšovať, a to je aj jeden z hlavných dôvodov, prečo uvažujeme o ďalších distribučných centrách. Chceme byť jednoducho čo najbližšie k našim zákazníkom," približuje ďalšie plány Tomáš Hofer, riaditeľ logistiky Notino.


Pribúdajúce e-shopy


Silnejúci dopyt zákazníkov po nákupoch na internete je tak za sústavným nárastom počtu e-shopov. Podľa odhadov by ich malo byť v tomto roku v Česku viac než 40 000. Pritom na on-line predaj vsádzajú už v rámci viackanálového predaja aj mnohí veľkí obchodníci. Tohtoročné tržby, rozdelené podľa jednotlivých predajných kanálov, budú síce známe až začiatkom roku 2019, smerodajné sú však už údaje z roku 2017. E-commerce dosiahol na celkových obratoch v maloobchode v Česku podiel 10,5 %, zatiaľ čo líder európskeho trhu, Veľká Británia, v rovnakom období vykázala 17% podiel.

 

S prihliadnutím na vysoký počet hráčov na českom trhu sa zároveň začína značne diverzifikovať dopyt po určitých typoch skladov aj v lokalitách. Veľmi záleží na tom, aký operátor pokrýva trh. Napríklad distribučná spoločnosť Geis, ktorá získala do svojho portfólia nemecký e-shop Babymarkt, umiestnila tento sklad neďaleko severočeského Chomutova.


Multi – user sklady


"Porastie aj význam tzv. multi-user skladov, pre ktoré sa vyplatí inštalovať najnovšie technológie pre čo najefektívnejšie využitie plochy ako poschodové mezaníny či spádové skladovanie, ale taktiež skrátenie doby vychystávania a maximálne zníženie chybovosti," hovorí Ing. Pavel Křížek, riaditeľ logistiky Geis CZ s.r.o. Už dnes sú podľa jeho slov bežné také technológie, ako automatické dopravníky, prstové vychystávacie skenery, pick by voice alebo pick by light technológie pre vychystávanie. Nehovoriac o ďalších IT technológiách, vrátane kvalitného skladového softwaru, ktoré sú základom dobrého fungovania logistiky.


Potrebu zjednodušiť procesy v logistike a čo najviac operácií zautomatizovať potvrdzuje aj Libor Křížka, riaditeľ logistiky vo firme HP Tronic, ktorá zastrešuje značky Datart, Euronics nebo Kasa.cz.


"Aktuálne je už dostatok príležitostí a je možné dosiahnuť zaujímavú návratnosť v horizonte 2-3 rokov. Samozrejme vzhľadom k priestorovým nárokom a v neposlednom rade aj nárokom na nosnosť podláh je najlepšou variantou jasná predstava o technológii a až následne budovaní skladových priestorov," sumarizuje výzvy skladovania v e-commerce L. Křížka.


Nové výzvy


Nové technológie a trend automatizácie kladú pritom dodatočné požiadavky na skladové priestory, ktoré e-shopy využívajú a dopytujú. "Okrem lokality, ktorá je kľúčová, a mala by okrem dobrého napojenia na hlavné zásobované oblasti ponúknuť dostatok pracovnej sily a možnosti expanzie v prípade nárastu objemov, je nutné vziať na zreteľ niekoľko technických požiadaviek. Patrí medzi ne napríklad zvýšená nosnosť a kvalita podláh, dôležitá pri využití VNA vozíkov, či vyššia svetlá výška skladov," uzatvára D. Drábek.

 

Pripravil: dk
Zdroj a foto: BNP Paribas Real Estate APM ČR

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail