Obchodné centrá zväčšujú zóny určené pre gastronómiu

Nie plné nákupné tašky, skôr celkový zážitok rozhoduje o opakovaných návštevách zákazníkov v obchodných centrách a galériách. Všetko nasvedčuje tomu, že to bude stále častejšia prax.

 

foodcourt 2018 v

 

Do celkového zážitku návštevníkov patrí tiež pestrá, kvalitná a predovšetkým široká ponuka reštaurácií, kaviarní a bistier. Podľa zahraničných štúdií podiel segmentu food & beverages v obchodných centrách naďalej stúpa, niekde až k štvrtine celkovej prenajímateľnej plochy. Tento trend je zrejmý v prípade Slovenska a tiež susednej Českej republiky.

 

Podľa prieskumu medzinárodnej poradenskej spoločnosti BNP Paribas Real Estate ČR, remodeling food courtov prebieha alebo sa aktuálne u našich susedov pripravuje minimálne v desiatich obchodných centrách, vrátane Olympie Teplice, OC Letňany, Metropole Zličín, Arkády Pankrác alebo brnianského centra Královo Pole.


Podiel na celkovej ploche


Z dostupných údajov vyplýva, že aktuálne sa podiel food & beverage v obchodných centrách pohybuje na úrovni okolo 10%. Sú však aj centrá so zastúpením reštaurácií, kaviarní a ďalších formátov občerstvenia na úrovni viac ako 15%. Zo štatistiky sa vymyká snáď len pražské obchodné centrum Quadrio, kde podiel stravovania dosahuje úroveň až 40%. Vďaka otvoreniu reštaurácie Vapiano si výrazne polepšil aj pražský Myslbek, kde sú kaviarne a reštaurácie umiestnené na 18,5% plochy. Minimálne 18% prenajímateľného priestoru pre kaviarne a reštaurácie vyčlenil taktiež pripravovaný projekt Savarin v centre Prahy. Obľúbené nákupné centrum Palladium v centre Prahy má aktuálne 15% podiel food & beverage.


„V centre českého hlavného mesta, v nákupných centrách a galériách je už teraz vyšší podiel stravovacích zariadení. Platí ale, že bez kvalitnej a funkčnej ponuky reštaurácií či bistier sa v budúcnosti nezaobíde takmer žiadne obchodné centrum,“ hovorí Lenka Šindelářová, MRICS, vedúca poradenstva a prieskumu trhu v BNP Paribas Real Estate APM ČR.


Dôvod dlhšieho zotrvania


Developerov a investorov motivujú k rozširovaniu ponuky food & beverage v obchodných centrách zaujímavé zistenia realizovaných prieskumov medzi ich návštevníkmi. Minimálne vo veľkých mestách západnej Európy je preukázané, že kvalitná ponuka občerstvenia zvyšuje tržby a predlžuje dobu pobytu zákazníkov v takom obchodnom centre.


Citlivosť zákazníkov na kvalitný food & beverages dokazujú aj ďalšie štúdie. Až 40% verejnosti si totiž obchodné centrum vyberá práve na základe veľkosti a zloženia ponuky vo food courte. Nedávny prieskum medzinárodnej developerskej spoločnosti ECE poukázal na to, že rozmanitosť výberu a kvalita ponuky je kľúčová až pre viac ako tri štvrtiny návštevníkov obchodných centier v západnej Európe.


Skutočnosť, že zákazníkom ide aj o kultúrne a dizajnové prostredie, potvrdzuje, že aj v prípade obchodných centier sa stale častejšie hovorí o “slow food”. Pokojné, inšpiratívne prostredie, kde je možné si vychutnať dobré jedlo a pitie, musí ísť vždy ruka v ruke s atraktívnou skladbou food operátorov. Do toho zapadajú komornejšie miesta na sedenie, vrátane vonkajších terás, rovnako ako pop-upové koncepty, kde pokrmy vznikajú priamo pred stravníkmi.


Napríklad Trinity Kitchen v britskom meste Leeds kombinuje stálu ponuku s pravidelne sa meniacou ponukou pop-up bistier so street foodom a rotáciou rôznych food trackov. Ponúka tak zákazníkom autentický zážitok a zmenu, za ktorou sa vždy vyplatí vyraziť.


Štúdia ECE potvrdzuej trend expanzie food & beverages na konkrétnych číslach. V posledných rokoch sa priemerná plocha food courtu v obchodných centrách v Európe zdvojnásobila. A obrat operátorov food & beverages medzi rokmi 2010 a 2015 narástol až o 54%.


V centre pozornosti je vegánstvo


V poslednej dobe je tiež evidentná konjuktúra záujmu o zdravé, vegetariánske alebo dokonca vegánske jedlo. Zákazníci pozorne sledujú pôvod potravín aj šetrný spôsob prípravy. Skúsenosť developerov ukazuje, že čisto lokálne koncepty a operátori si čo do obchodného úspechu nezadajú s medzinárodnou kuchyňou a nadnárodnými reťazcami.


“Zážitok je spoločným menovateľom všetkých zmien, ktorými prechádzajú staršie obchodné centrá v Európe a ktorý stojí za projektami nových. Jedlo v akejkoľvek kvalitnej podobe láka a stáva sa akcelerátorom záujmu návštevníkov, aj prostriedkom k často skokovému zvýšeniu návštevnosti a tržieb,” dopĺňa Lenka Šindelárová. Zároveň ale dodáva, že zväčšenie food courtu nemusí byť univerzálnym návodom pre všetky obchodné centrá.
“Vždy je potrebné zohľadniť lokalitu, umiestnenie, dostupnosť a cieľovú skupinu. Centrá situované na okrajoch miest budú mať väčší úspech s predajňami čerstvých a trvanlivých potravín, avšak obchodné centrá v strede miest môžu mať naopak vyšší podiel kaviarní, reštaurácií alebo bistier,”uvádza L. Šindelárová.


Veľkým trendom súčasnosti sú v západnej Európe a USA tzv. Potravinové haly, teda zoskupenia viacerých predajní širokého spektra potravín v spojení s bistrami a kaviarňami, ktoré ponúkajú často miestne ale aj medzinárodné špeciality. V prípade premysleného nastavenia sa takéto “food halls” môžu stat kľúčovým nájomcom a stimulom návštevy pre nových zákazníkov. Medzi najznámejšie a najrozšírenejšie koncepty patria v súčasnosti Eataly vo viacerých svetových metropolách alebo známa Ostermalm Food Hall vo švédskom Štokholme.


Zdroj a foto: BNP Paribas Real Estate

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail