Ako sa darí maloobchodu v Rusku?

Výsledky, ktoré v predchádzajúcich rokoch dosahovali veľké maloobchodné reťazce, možno označiť za pozoruhodné, nakoľko ruské hospodárstvo, intenzívne závislé na cene ropy a zemného plynu, začiatkom roka 2015 upadlo do recesie.

 

rusko2018 v

 

Prudké znehodnotenie rubľu voči euru a doláru o desiatky percent a následná inflácia spôsobili v období 2014 - 2016 pokles reálnych príjmov obyvateľov v priemere o 11%. Dopady na spotrebiteľský dopyt pritom boli miernejšie vo veľkomestách, ako sú Moskva a Petrohrad, ale oveľa tvrdšie "na periférii".

 

Priemerná miera inflácie v období október 2016 - september 2017, podľa údajov ruského štatistického úradu (Rosstat), predstavovala 3% v porovnaní so 6,4% za porovnateľné predchádzajúce obdobie. Vyhliadky obchodných reťazcov sú však pozitívne, pretože celková hospodárska situácia sa vďaka rastúcim cenám komodít, najmä ropy, zlepšuje.

 

Celková hodnota maloobchodného trhu sa odhaduje na 13,7 bil. rubľov, z toho moderné formáty kontrolujú 69%. Uvádza to na svojich stránkach obchodný reťazec Magnit. Najväčší podiel na maloobchodnom trhu patrí dvom spoločnostiam - Magnit (sídli v juhoruskom Krasnodare) a X5 Retail Group. Tieto reťazce majú silné zastúpenie vo väčších ruských mestách, teda tam, kde je aj kúpna sila nadpriemerná.

 

Najväčšie maloobchodné reťazce

 

Približne tri štvrtiny spotrebiteľov žijúcich v mestách s viac ako pol mil. obyvateľov, nakupujú potraviny v supermarketoch. Súčasne asi polovica z nich naďalej pravidelne nakupuje v tradičných predajniach a tržniciach.

Z celoštátneho prieskumu, ktorého výsledky boli zverejnené v lete minulého roku, vyplynulo, že 70% Rusov dôveruje kvalite domácich produktov. Neutrálny vzťah k nim má 26% a len 3% spotrebiteľov ich hodnotí negatívne, uvádza sa v správe GfK Russia.

 

Pre ruský trh je tiež príznačné, že na ňom, na rozdiel od vyspelých západných krajín, nepôsobí dominantný hráč. Najväčší reťazec v krajine zastrešuje len približne 8% maloobchodného predaja. V západnej Európe je tento ukazovateľ najmenej dvojnásobný. Rozdiely v saturácii jednotlivých regiónov v Rusku sú naďalej priepastné. Maloobchodná sieť je veľmi riedka v menších mestách a v ázijskej časti federácie. Poznamenáva to server foleyretailconsulting.com.

.

Na sedem najväčších maloobchodných reťazcov pripadá skoro 30% maloobchodného obratu v porovnaní s pätinou v roku 2011. Vyplýva to z údajov spoločnosti Euromonitor.

 

Ruské reťazce sa snažili (a stále sa aj snažia) čeliť zložitej situácii napríklad aj širšou ponukou vlastných značiek. Týka sa to aj spoločnosti X5 Retail Group, ktorá dohaduje "strategické partnerstvá" s výrobcami. Napríklad továreň na výrobu detskej výživy v bieloruskom meste Ňasviž (Minská oblasť) dodáva výrobky značky Sarafanovo iba tomuto reťazcu.

 

Privátne značky

 

Najširšou ponukou privátnych značiek disponuje reťazec Magnit, ktorý ich dokonca ponúka v regáloch označených "Iba u nás". Maloobchodník Dixy (rusky "Diksi") v minulom roku avizoval, že zvýši podiel vlastných značiek na celkových tržbách koncom roka 2017 na 25% v porovnaní s 15,5% na jeho začiatku.

 

Usiluje sa aj spoločnosť Lenta. "Jednou z dôležitých úloh vlastných značiek je odlíšiť sa od konkurencie," poznamenáva Peter Kostygov, ktorý zodpovedá v tomto reťazci za zavádzanie značiek. Na privátne značky podľa neho v prvej polovici minulého roka pripadalo aj 12% tržieb Lenty.

 

"Etalonom" v tomto ohľade majú byť nemecké reťazce Lidl a Aldi, kde je podiel privátnych značiek na celkovom obrate pomerne vysoký. Lenta tiež plánuje zvýšiť priamy dovoz tovaru z Európy a vylúčené nie sú ani nákupy v USA.

Ruskí spotrebitelia postupne dospievajú k záveru, že privátne značky maloobchodných reťazcov sú lacnejšie ako renomované značky známych výrobcov. Pričom, ako uvádzajú, svojou kvalitou sa vyrovnajú, uvádza spoločnosť Ipsos Comcon.

 

"V predkrízovom období rokov 2013-2014 podiel zákazníkov ochotných priplatiť si za známu značku rástol, ale od roku 2015 už počet týchto zákazníkov ubúda. To následne prispieva k rastúcemu predaju privátnych značiek," poznamenáva v liste Vedomosti Dmitrij Leonov, podpredseda asociácie Rusprodsojuz združujúcej výrobcov potravín.

 

Výsledky, ktoré v uplynulých rokoch dosahovala väčšina hlavných obchodných reťazcov v Rusku, sú impozantné. Zároveň je ale zrejmé, že obdobie najbúrlivejšieho rozvoja, kedy im tržby v nominálnom vyjadrení rástli o desiatky percent, už minulo.

 

X5 Retail Group a Magnit: Súboj o prvenstvo

 

Jednotkou na ruskom maloobchodnom trhu (z hľadiska tržieb), v období rokov 2013-2016 bola spoločnosť Magnit. Vlastní a prevádzkuje hypermarkety, supermarkety a menšie predajne v celej krajine, najhustejšiu sieť má na západe Ruska. Do konca septembra 2017 rozšírila svoju predajnú sieť o 1638 predajní a ich počet tak stúpol na takmer 15700. Predajná plocha sa zväčšila o 15,3% zo 4,83 mil. m2 koncom septembra 2016 na 5,56 mil. m2 koncom septembra 2017. Tržby sa počas januára až septembra 2017 medziročne zvýšili o 6,4% na 841 mld. rubľov. Čistý zisk dosiahol 28 mld. rubľov (medziročný rast spoločnosť v správe neuvádza).

 

Hlavný konkurent ,X5 Retail Group, bol dlho "kráľom" ruského maloobchodného trhu. Ale z pomyselného trónu ho vďaka svojej rozsiahlej expanzii zosadil práve Magnit. Avšak podľa posledných dostupných čísel je X5 zase prvý.X5 Retail Group sa na svojich webových stránkach prezentuje ako "skutočný multiformátový obchodník" s decentralizovaným obchodným modelom, čo mu umožňuje samostatnosť jeho troch značiek. Zahŕňa reťazce Pjaťoročka, Pěrekrjostok (Križovatka) a Karusel (Kolotoč).

 

Reťazec dosiahol svoj strategický cieľ


V roku 2016 sa mu podarilo zvýšiť podiel na maloobchodnom predaji potravín v Rusku na 8% proti 6,3% v roku 2015. Skupina v roku 2016 vytvorila ruský "maloobchodný rekord", keď zvýšila počet predajní o 2167 na 9187 koncom spomínaného roka. Počet predajní sa v období 2011-2016 približne strojnásobil. Predajná plocha sa v období 2011-2016 rozšírila z 1727 tis. m2 na 4302 tis. m2 koncom roka 2016.

 

X5 Retail Group začiatkom novembra 2017 ako prvý ruský reťazec otvoril obchodné zastúpenie v Hongkongu. Ako uviedol v tlačovej správe, umožní to efektívnu priamu spoluprácu so zahraničnými dodávateľmi, hlavne čínskymi (predovšetkým dodávky bežného nepotravinárskeho tovar). Zároveň to má zvýšiť kvalitu tovaru aj posilniť kontrolu nad samotnou výrobou. Reťazec, ktorý priamo spolupracuje s dodávateľmi v 27 krajinách, plánuje rovnaké zastúpenie otvoriť tiež v Strednej Ázii a Južnej Amerike.

 

X5 sa v súčasnosti sústreďuje na rozvíjanie troch základných formátov: predajní konvenience, ktoré spravuje reťazec Pjaťoročka; supermarketov značky Pěrekrjostok a hypermarketov Karusel. Spoločnosť sa chce stať lídrom ruského maloobchodného trhu s potravinami. Na tom by jej mal podľa poslednej výročnej správy koncom roka 2020 patriť 15% podiel.

 

Lenta vstúpila do nákupného združenia EMD

 

Reťazec Lenta má v pomyselnom súboji s väčšími konkurentmi výhodu v tom, že väčšina jeho supermarketov sa nachádza v mestách s vyššou kúpnou silou – v Moskve a Petrohrade. Pomerne hustú sieť vybudoval tiež v strednom Rusku. 

V minulom roku rozšírila táto sieť predajné plochy zhruba o štvrtinu na takmer 1203 tis.m2. V Rusku prevádzkuje vyše 200 hypermarketov a podľa ich predajnej plochy je v tomto segmente na tamojším trhu jednotkou.

 

Lenta v druhej polovici novembra minulého roka oznámila, že sa stala členom nákupnej aliancie European Marketing Distribution (EMD, ktorého členmi sú oi. britská Asda patriaca americkému Walmartu, francúzska Groupe Casino, či nemecký Markant). Súhrnný obrat firiem, ktoré sú členmi EMD, presahuje 216 mld. € ročne. Aliancia pre svojich členov organizuje spoločné nákupy potravinárskeho aj nepotravinárskeho tovaru a vďaka značnému objemu sa mu darí presadzovať zľavy.

 

"Spoliehame sa na to, že členstvo v tomto združení nám umožní rozšíriť sortiment vlastných značiek a to vďaka dodávkam kvalitného a cenovo výhodného tovaru od medzinárodných výrobcov," cituje denník Vedomosti generálneho riaditeľa Lenti Jana Dunnninga.

 

Ďalšie veľké ruské reťazce do podobných aliancií v minulých rokoch nevstupovali. Dávali prednosť vlastným nákupom a priamemu dovozu. V minulom roku si partnera sprostredkovávajúceho nákupy v Európe našla aj X5 Retail Group. Tovar zo zahraničia priamo do svojich obchodov dovážajú hlavne reťazca Magnit, X5 Retail Group a Dixy.

 

Pripravil: ab
Zdroj: redakcia, Retail News

http://archiv.press21.cz/retailnews/2017/12/?pn=34

Ilustračné foto: Pixabay

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail


banner kniha co nemame neprodame