Freeport Fashion Outlet. Rastie priemerný čas strávený v centre aj počet zákazníkov
- Podrobnosti
- Uverejnené pondelok, 30. júl 2018
Kým na Slovensku zrejme nie je pre outletové centrá ideálne prostredie, u našich susedov smerom na západ je to naopak. Slováci, obľubujúci nakupovanie v outlete, najčastejšie mieria do rakúskeho centra DESIGNER OUTLET v Parndorf alebo do českého Freeport Fashion Outlet.
Centrum Freeport Fashion Outlet, neďaleko Znojma, v minulom roku pokračovalo vo svojom raste. Oproti predchádzajúcemu roku takmer dvojciferným tempom. Tržby celého centra medziročne narástli o takmer 10 percent (9,8 %) na 1,8 miliárd českých korún. Centrum si pritom zachovalo podobné tempo rastu (7,9 %) aj pokiaľ ide o množstvo návštevníkov. Vlani ich prvýkrát v histórii centra bolo celkom viac ako 2 milióny.
„Rast návštevnosti a tržieb dosahujeme pravidelne, už ôsmy rok. Kľúčovým faktorom úspechu je z nášho pohľadu neustále zlepšovanie správneho mixu obľúbených značiek, investície do zvyšovania kvality zákazníckych služieb a celkového zážitku z nakupovania,“ uvádza Ján Procházka, riaditeľ centra Freeport Fashion Outlet.
Investície
V minulom roku investovalo centrum do infraštruktúry a modernizácie pôvodných aj novších predajní približne 60 miliónov českých korún (zhruba 2 341 737 €). „Najvýznamnejšou investíciou bola renovácia exteriérov a interiérov. Snahou je ponúknuť zákazníkom reprezentatívnejšie priestory pre predajne a kvalitný servis,“ doplnil J. Procházka.
Záujem o gastronómiu
V minulom roku sa v centre predstavili viaceré obchody svetových módnych značiek. Konkrétne Lee Wrangler, Pierre Cardin alebo s.Oliver. Kompletnou prestavbou prešli predajne Tom Tailor, Guess, Nike a Adidas. Výrazným trendom je rastúci dopyt, zo strany domácich aj zahraničných návštevníkov, po gastronomických službách a ďalších doplnkových službách. Centrum zareagovalo a rozšírilo svoje doterajšie stravovacie služby o zvučné značky, konkrétne pribudli prevádzky Burger King a Starbucks.
Dve ambasádorky
Zo štatistík, ktoré centrum poskytlo, vyplýva, že v posledných rokoch narástol najmä čas strávený nakupovaním v tomto centre. Aktuálne je to 133 minút. Rozrastá sa aj skupina zákazníkov, ktorí sú ochotní kúpiť si značkové odevy v cene presahujúcej 5000 českých korún (zhruba 195 €).
Podiel domácich (českých) a zahraničných návštevníkov, predovšetkým Rakúšanov, naopak zostáva dlhodobo stabilný, v pomere 50:50. V marketingových kampaniach preto centrum momentálne pracuje s dvoma ambasádorkami. Jednak s topmodelkou Simonou Krainovou, vďaka ktorej cieli na českých zákazníkov a potom s rakúskou modelkou Larissou Marolt. Prostredníctvom nej chce zasa osloviť rakúskych návštevníkov.
Ako povedal J. Procházka pre odborný portál RETAIL magazin.sk, slovenskí zákazníci tvoria 2% z celkovej skladby návštevníkov centra. Tento pomer sa nezmenil počas celej doby 15 - ročnej existencie centra.
Najžiadanejšie tovary
Centrum s veľkosťou predajnej plochy 22.000 m2, v 75 predajniach, zastrešuje vyše 250 svetových módnych značiek. „Najväčšie tržby generuje kategória dámska a pánska móda, po nich športová a voľnočasová móda. Dopyt podlieha predovšetkým sezónnym vplyvom. Aktuálne je obdobie letných výpredajov, predajne poskytujú na výhodné outletové ceny ďalšie dodatočné zľavy. Zákazník tak ušetrí v priemere viac než 50% z bežnej ceny,“ vysvetľuje J. Procházka.
Z módnych značiek je v tomto centre záujem predovšetkým o Tommy Hilfiger, Guess, Gant, Levis, Geox, Mustang, Desigual, Diesel, Mango, Tom Tailor a ďalšie. Medzi obľúbenejšie patria aj športové značky Nike, Adidas, Puma a Asics.
Kto je typický návštevník centra?
„Podľa prieskumu z roku 2018 mierne prevažujú muži (56%), žien je o niečo menej (44%). Najviac návštevníkov je vo veku 26-45 let (52 %). Z ďalších zistení nášho prieskumu vyplýva, že za nákupmi k nám prichádza 62% návštevníkov, za zábavou 17% a za jedlom či kávou 13%. Tretina návštevníkov v centre utratí viac než plánovala,“ uvádza J. Procházka. „Na základe zákazníckeho prieskumu k nám viac než 90% zákazníkov prichádza opakovane,“ dodáva.
Čo je pre návštevníkov tejto nákupnej destinácie najväčším magnetom? Väčšina oceňuje, že v ponuke sú atraktívne módne značky (vyjadrilo sa tak 80% návštevníkov).
Ako fungujú outletové centrá
Koncept outletových centier vznikol v USA a následne sa rozšíril do Európy. Zákazníci si v nich môžu nakúpiť oblečenie prestížnych medzinárodných značiek za cenu vždy aspoň o 30 % nižšiu. V ponuke je tovar, ktorý sa už nevyrába alebo bol vypredaný. Dostať kúpiť možno aj značky odevov, ktoré sa v danej krajine napríklad ani nepredávajú.
Na Slovensku je v tomto smere situácia špecifická. Pôvodne bolo rozpracovaných niekoľko projektov outletových centier, v hre bolo viacero lokalít, s koncentráciou prevažne v blízkosti hlavného mesta. Reálnu podobu získalo najskôr centrum D1 Outlet pri Senci. Napokon až v roku 2013 bolo otvorené prvé outletové centrum na Slovensku, nie však v Senci, ale v neďalekých Voderadoch. Pôvodne mal byť teda prvý outlet na Slovensku v Senci, k jeho otvoreniu už ale nikdy neprišlo. Aktuálne fungujúce voderadské centrum malo v pôvodnom pláne ambíciu ďalej sa rozrastať. Aspoň tak to bolo avizované na tlačovej konferencii pri príležitosti vzniku centra. Prvá fáza projektu slovenského Parndorfu ponúka aktuálne na ploche 15-tis. m2 viac než 70 predajní. Čo však bude ďalej je otázne, centrum totiž v poslednej dobe zápasí s problémami. V Česku je dnes naopak už niekoľko dobre fungujúcich outletových centier.
Pripravil: dk
Zdroj a foto: Freeport Fashion Outlet, redakcia