Susedné Česko je lídrom v predaji potrieb pre zvieratá

 

Predaje tovarov z kategórie Pet food na českom trhu dynamicky rastú. Týka sa to maloobchodných reťazcov, aj internetových obchodov.

 

friends of pet 2018 v


Odborná konferencia zo série podujatí Retail in Detail s názvom Friends of Pets, ktorá sa uskutočnila 12. apríla 2018 v KC City v Prahe, ukázala špecializovaným predajcom to, ako môžu ďalej rozvíjať svoj biznis. Odborný portál RETAIL magazin.sk bol jedným z mediálnych partnerov podujatia. 


Z hľadiska predaja v maloobchodných reťazcoch, je podľa údajov spoločnosti Nielsen, Pet food jednou z najväčších a pomerne silných kategórií. V predajniach s potravinami, zmiešaným tovarom a v drogériách je s tržbami 4,97 mld. Kč na štvrtom mieste, hneď za kategóriami Pivo, Syr a Víno. K tomu je ešte potrebné pripočítať tržby vo výške približne 3,8 mld. Kč zo špecializovaných predajní a z e-shopov.


Predaje on-line predstavujú v susednom Česku rekordných 37 % trhu Pet food a medziročne rastú o 10 %, teda rýchlejšie než v maloobchodných reťazcoch, kde tržby rastú o 4 %. V Čechách pôsobí až 500 e-shopov zameraných na sortiment pre zvieratá a každý štvrtý zákazník je ochotný nakupovať tento sortiment on-line. V reťazcoch sa pritom tretina tohto tovaru predá pod privátnou značkou, čo je viac než u potravín, kde zákazníci preferujú značky výrobcov a kupuje sa len 19 % tovarov pod značkou obchodu.


Psy alebo mačky?

 

Celkom sa chovatelia v Česku starajú o 2,2 milióna psov a 1,1 milióna mačiek. V maloobchodných reťazcoch, ale nakupujú viac krmív a potrieb pre mačky. Až 36 % predajov tvorí mokré krmivo pre mačky.


„Mačky si hýčkame, v predajniach s potravinami za ne utrácame dvojnásobok oproti psom. Sortiment pre psov väčšie predajne podceňujú , chýbajú lepšie, prémiové značky pre psov,“ uvádza Romana Duníková z výskumnej agentúry Nielsen na konferencii Friends of Pets z cyklu Retail in Detail.


Pestrou ponukou krmív, ale tiež doplnkového tovaru ako pre psov, tak pre mačky či pre menšie zvieratá, sa snažia osloviť špecializované predajne. Veľkým predajniam a internetovým predajcom môžu menšie kamenné predajne konkurovať hlavne zákazníckym zážitkom a obsluhou. Nádejou pre predajcov je momentálne generácia tzv. mileniálov vo veku 18-35 rokov, z ktorých 60 % má psa. Ide hlavne o malé plemená.


„Počet psov a mačiek ďalej porastie, generácia singles vidí v domácich mazlíčkoch svojich spoločníkov. Kamenným predajniam to hrá do karát, pretože mladí ľudia sú otvorení, sledujú trendy a zdieľajú so psami svoj životný štýl. To, čo si kúpite, musí robiť česť aj majiteľovi,“ uvádza Martin Gora, zástupca prémiových butikov nemeckej značky Hunter, ktorej prvé predajne vznikli v Česku.


Najväčšou sieťou špecializovaných predajní je na českom trhu momentálne je Pet center so 160 predajňami. V roku 2017 obslúžila táto sieť na českom trhu celkom 3,7 mil. zákazníkov. Ročne preškolia 1370 predavačiek a predavačov. Ich kontakt a dialóg so zákazníkom ponúka jedinečné informácie, vďaka ktorým môže nezávislý obchod reagovať na trendy a potreby konkrétneho zákazníka, ktorý sa rád príde do predajne poradiť.


Hlavným trendom je rast kvality


Zatiaľ čo krmivá v super- a hypermarketoch obsahujú vysoké podiely obilnín, prémiové značky navyšujú podiely mäsa, a podobne ako sú pre ľudí bezlepkové potraviny, tak u domácich zvierat rastie obľuba bezobilných produktov. V spoločnosti Vafo patrí napríklad do tejto kategórie polovica novo vyvíjaných produktov.


„V ČR kategória grain-free krmív zatiaľ z hľadiska predajov tvorí 20 % trhu a ďalej bude rásť. Tento rok očakávame ďalšie skvalitnenie krmiva pre zvieratá a priblíženie sa ľudskému jedlu. Uvedieme na trh krmivá z lokálnych zdrojov vrátane hovädzieho mäsa, sladkovodných rýb, ale tiež nešľachtených obinín či zemiakov,“ uvádza Karolína Čápová zo spoločnosti VAFO vyrábajúca značky Brit či Carnilove.


Zamerajte sa na impulzívny nákup


S tým, ako sa zvieratá stali súčasťou domácností, rastie nielen predaj kvalitnejších krmív, ale tiež doplnkového sortimentu, čo ukrýva ďalšie možnosti zisku pre predajcov, ktorí ponúknu vhodný sortiment.


„Zvieratá radi rozmaznávame, veľký potenciál má preto kozmetika, ale tiež antiparazitiká ako prevencia mnohokrát nákladnej veterinárnej starostlivosti,“ hovorí Veronika Papučiarová, špecialistka sortimentu Pet Center, s tým, že predaje v týchto kategóriách vďaka edukácii rastú o približne 60 %.


Veľkú úlohu začínajú hrať taktiež maškrty vrátane dentálnej hygieny, chovatelia sa učia podávať ich svojim mazlíčkom denne. „Zamerajte sa na menšie produkty, teda menšie vrecia granulí a maškrty, snažte sa posilniť impulzívny nákup. Vyberajte značky, ktorým dôverujú vaši predajcovia,“ radí V. Papučiarová malým predajcom.


„Trend dentálnej hygieny sa bude rozširovať, nebude sa toľko dostávať na internet,“ dodáva riaditeľ Pet Center Dalimil Čech. Takýto sortiment umožní predajnim zatraktívniť svoje prostredie, aby sa nestali len nevábnym skladiskom a výdajňou veľkých vriec granulí.


„Náš mozog miluje poriadok, preto sa oplatí hrať s category managementom a zároveň udržiavať predajňu v čistote. Prvých päť krokov v menšej predajni ľudia venujú snahe sa zorientovať. Už tu je dôležité dať im vodítka, kde je aký tovar, prípadne vhodne ho nasvietiť. Následne je potrebné pridať také miesto k vyrušeniu, aby zákazník nakúpil niečo mimo nákupný zoznam, pretože impulzívny nákup nepodlieha až tak cenovému porovnávaniu,“ radí Lenka Vašutová, Trade Marketing Partner, Nestlé Purina, ktorej vystúpenie malo medzi účastníkmi podujatia najväčší ohlas. Každý majiteľ si pritom musí vybrať, ktorého dodávateľa bude viac prezentovať a aké materiálny na podporu predaja bude kombinovať.

 

„Často sa zabúda na označenie názvov kategórií na regáloch, pritom je to úplný základ, tvrdí Marek Končitík zo spoločnosti Dago, ktorá sa zaoberá riešením pre in-store.

 

„Aj pútavý POS display je možné urobiť lacno, sekundárne vystavenie pritom dokáže navýšiť predaje až o 30 %, pokiaľ sa s týmto priestorom dobre pracuje. Jeden stojan môžete pritom rebrandovať podľa potreby. Regálové čelá môžu byť čisto emotívne, nie akčné alebo produktové, aby prilákali tých, čo si idú napríklad iba pre inšpiráciu,“ odporúča M. Končitík.


S rozvojom on-line predaja je pre obchodníkov stále dôležitejšia aj práca s cenou. „Nerobte z kategórie Pet food mobilné telefóny, kde rapídne klesajú ceny produktov. S cenou je potrebné rýchlo hýbať a pracovať pritom so ziskom. Keď navýšite cenu o 5 % pri marži 10 %, navýšite zisk o polovicu,“ upozorňuje Jan Mayer zo spoločnosti Dataweps. Dodávatelia musia byť podľa neho dôslední, mať prehľad, kto ich predáva, a pokojne štyrikrát denne kontrolovať ceny, na čo potrebujete automatizované systémy.

 

Ako na zákazníka?


„Nového zákazníka je ťažko získať cenovou akciou, málokedy je to ten verný,“ potvrdzuje Daniel Brychta zo spoločnosti Hornbach. Potenciál vidí v predaji akvarijných rýb, v ktorých vývoze je Česká republika aktuálne európskou jednotkou aj vďaka tisícom drobných chovateľov. Aj tu hrá veľkú úlohu odborný personál a možnosti vystavenia v kamennom obchode. „Zákazníci sa vracajú za konkrétnymi predavačmi, niektorí u nás pritom pracujú už 20 rokov,“ dodáva D. Brychta.


Akváriový sortiment je v Hornbachu druhou obratovo najsilnejšou kategóriou chovateľského tovaru, tvorí pätinu obratu kategórie a minulý rok narástol o 20 %. “Akvaristika je ziskovejšia ako krmivá pre psov a mačky, cenová vojna v tomto obore nie je tak hrozná. Je to naviac cesta, ako dostať ľudí do predajní a deti od počítačov a mobilov,“ dodáva odborník na akvaristiku Jaroslav Macenauer, jeden z kľúčových dodávateľov Hornbachu.


O tom, že nízka cena nepodporuje vernosť, vedia aj v Mastercard. Partnerstvo v programe Priceless Specials naviazali predajcovia z rôznych odvetví tovarov a služieb vrátane Pet Centra. A podľa Jozefa Machalu, Loyalty & Acceptance Managera v Mastercard ide o jedného z najobľúbenejších partnerov.


„V programe chceme ľudí motivovať k platbe kartou, tak odmeňujeme aj za počet transakcií. Čím viac platieb, tým lepšie ponuky na vouchery potom dostávajú. Než sme tento benefit stihli poriadne odpromovať, vouchery pre nákup v Pet Centre sa stali vôbec najsťahovanejšími.“


Budúcnosť je v budovaní komunít


Mobilné technológie nemenia len spôsob nášho nákupu, ale dajú sa zapojiť aj do starostlivosti o domáce zvieratá. Aj v tomto ohľade je český trh inovatívny. Vzniká tu napríklad nová aplikácia Actijoy, ktorá učí ľudí, aby lepšie rozumeli svojim psom. Pomocou analýzy údajov z chytrého obojku a misiek sledujú zdravie a aktivitu psa.


„Vďaka tomu vieme, aké sú bežný zvyky psa, aplikácia nás upozorní, keď sa v ich živote deje niečo divného a čo to môže znamenať za zdravotný problém,“ hovorí Robert Hašek, zakladateľ projektu Actijoy, ktorý cieli hlavne na americký trh, kde polovica psov trpí obezitou. Novinku predstavia 26. júla 2018 na veľtrhu SuperZoo a sľubuje si od nej, že pomôže veterinárom vo viac proaktívnej starostlivosti a histórii zdravotnej starostlivosti dá majiteľom doslova do vrecka.

 

Ďalšou, tentokrát dostupnejšou aplikáciou môže byť Fiddo, ktorú predstavil Ján Holeček zo spoločnosti MediaChannel. Firma ju plánuje spustiť už tento rok. Jej cieľom je tmelenie a prepájanie celej komunity psíčkarov formou akejsi sociálnej siete využívajúcej lokalizačné služby, ktoré okrem iného pomôžu nájsť stratených psov.


Už dnes sa komunity dajú budovať tak, ako na Slovensku v Mls café, o ktorom hovoria jeho zakladateľka Mia Kurucová, ktorá prevádzkuje remeselnú pekáreň psích keksov a zákuskov.


Pripravil: pk
Zdroj a foto: Retail in Detail, redakcia

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail