KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Vlaňajšok bol pre väčšinu obchodníkov úspešný

svetove retazce2017Obchodníci zároveň pokračovali v domácej a najmä zahraničnej expanzii. Výnimkou bol reťazec Tesco, ktorý v rámci svojej reštrukturalizácie expanziu obmedzuje. Reťazce sa zároveň snažia rozvíjať aj v elektronickom obchode.

 

 

 

 

Najvýznamnejšou udalosťou v európskom a aj globálnom maloobchode bolo prevzatie belgického reťazca Delhaize väčším holandským Aholdom. V Európe mu tak patrí štvrtá priečka.

 

Ahold Delhaize: Po spojení dobré výsledky

 

Spojenie týchto dvoch rivalov bolo ohlásené v júni roku 2015 a dokončené v júli 2016. Ahold Delhaize Group vlani dosiahol čisté tržby vo výške 49,7 mld.€ a prevádzkový zisk takmer 1,6 mld. €. Viac ako 60% tržieb po spojení oboch firiem pripadá na USA a približne dve tretiny prevádzkového zisku. Skupina je aktuálne zastúpená v 11 krajinách, vrátane susedného Česka, a zahŕňa 21 dôležitých lokálnych značiek.

 

Reťazec si chce ďalej upevniť svoju pozíciu v online predaji potravín, najmä v USA a v krajinách Beneluxu. Celkové tržby tohto predajného kanála vlani stúpli na 2,3 mld. € v porovnaní s 1,8 mld. € predvlani a 1,4 mld. € v roku 2014.

 

Reťazec Albert Heijn, ktorý bol vlani v decembri spoločnosťou GfK vyhodnotený ako najlepší supermarket v Holandsku, v roku 2016 mierne navýšil svoj podiel na tamojšom maloobchodnom trhu s potravinami, konkrétne na 35,2%. Tržby mu na jeho domácom trhu medziročne narástli o 3,2% na 13,1 mld. € a prevádzková marža sa mierne zvýšila na 5%.
Ahold Delhaize sa podľa svojej správy sústredí na tri hlavné kanály - supermarkety, menšie formáty a elektronický obchod. Celkový dlh Aholdu Delhaize vzhľadom k nákladom na firemné spojenie a tiež kvôli posilneniu dolára voči spoločnej mene vlani narástol o 4,06 mld. € na 7,56 mld. €.

 

Carrefour naberá silu

 

Minuloročné výsledky si pochvaľuje aj francúzsky Carrefour, ktorý zvýšil medziročne čisté tržby piaty rok po sebe, tentoraz o 2,7% na 76,6 mld. €. Z uvedenej sumy v samotnom Francúzsku realizoval 35,9 mld. €, teda asi 47%. Ak sa nezapočítavajú akvizície, potom na domácom trhu zaznamenal organický pokles o 0,9%.

 

Ako tento reťazec uvádza vo svojej výročnej správe, vykázal solídny rast v Európe a naberá silu v Brazílii - bez ohľadu na to, že túto krajinu zviera hospodárska recesia. Brazília, kde Francúzi vlastnia aj reťazec predajní „cash and carry“ Atacadao a predajne Expresso, sa podieľa na celkových tržbách Carrefouru približne na úrovni 15%. Reťazec pritom v rámci svojej „multiformátovej stratégie“ kladie vyšší dôraz na predajne typu convenience. Najviac mu ich pribudlo v Brazílii, Španielsku, Poľsku a Číne. Skupina podľa svojho vyjadrenia pokračuje v taktických akvizíciách. Prevzala napríklad rumunskú sieť reťazca Billa, ktorá zahŕňa 86 predajní.

 

Carrefour tiež pod svoju strechu získal vybrané obchodné domy Eroski v Španielsku. Vo Francúzsku pred približne dvoma rokmi posilnil svoju pozíciu, keď prevzal 800 predajní španielskeho reťazca Dia. Carrefour plánuje aj tento rok pokračovať v rozširovaní svojej predajnej siete s dôrazom na konvenience. Tržby plánuje zvýšiť o 2-5% (v stálych kurzoch).

 

Rewe Group: Rast hlavne v Nemecku

 

Nemecká skupina Rewe zvýšila vlani tržby o 2,1% na 54 mld. €, z toho tržby v Nemecku stúpli o 2,1% na 39 mld. €. V zahraničí dokonca o 13,4% na 15 mld. €. Uvedené čísla zahŕňajú nielen podnikanie v maloobchode, ale aj v cestovnom ruchu (holdingu DER Touristik).

 

Rewe Group, ktorá je druhým najväčším predajcom potravín v Nemecku (po reťazci Edeka), prospelo priaznivé spotrebiteľské ovzdušie. Rast Rewe Group v uplynulom roku najviac podporili nemecké supermarkety. Segment nazývaný „Vollsortiment National“ zvýšil medziročne tržby o 3,9% na 18,4 mld.€, čo predstavuje 47% celkových tržieb. Podľa údajov spoločností GfK a TradeDimensions nezaznamenal žiadny maloobchodník s potravinami v Nemecku tak výrazný rast.

 

Medzinárodný segment skupiny („Vollsortiment International“) zahrňujúci aktivity v Rakúsku, Česku, Rusku, Bulharsku, Chorvátsku, na Ukrajine a na Slovensku zvýšil vlani medziročne tržby o 4,4% na 8,5 mld. eur (v stálych kurzoch). Pre Rewe Group je však naďalej pre kľúčové podnikanie dôležité Rakúsko (Billa, Bipa, Merkur a Adeg), kde tržby vzrástli o 3,2% na 6,2 mld. €. Rewe je na rakúskom maloobchodnom trhu s potravinami s viac ako 35% podielom jednotkou.

 

Diskontný reťazec Penny Deutschland zvýšil vlani tržby o 2,3% na 7,2 miliardy €. Zahraničný segment Penny International (zahŕňajúci Taliansku, Rakúsko, Maďarsko, Rumunsko a Česko) vykázal medziročný rast o 4,1% na 4,2 mld. € Najviac sa na uvedenej sume podieľajú Česko (1,2 mld. €), Taliansko (1,1 mld. €) a Rakúsko (780 mil. €).

 

Metro Group sa v lete rozdelí

 

Obchodný koncern Metro Group v marci oznámil, že sa koncom tohtoročného prvého polroka rozdelí na dve samostatné firmy, a to aj napriek odporu niektorých akcionárov.


Firma zameraná na maloobchod s potravinami si ponechá názov Metro a v jej čele bude stáť Olaf Koch, doterajší šéf celého koncernu. Pod jej strechou budú veľkoobchodné predajne Cash & Carry a reťazec supermarketov Real. Ako druhá firma sa oddelí obchodník so spotrebnou elektronikou Media-Saturn. Uvedené segmenty Metro Group naposledy dosiahli nasledujúcich tržieb (mld. eur): Cash & Carry 29, Media-Saturn 21,9 a Real 7,5.

 

Hlavné ciele Schwarz Gruppe

 

Rodinnej firme, povestnej tým, že je skúpa na zverejňovanie informácií, patrí diskontný reťazec Lidl a hypermarkety Kaufland. „Chceme mať Lidl silnejší tam, kde už podniká, a zároveň s ním expandovať na nové trhy. Kaufland od základu prekopeme,“ uviedol pred časom šéf spoločnosti Klaus Gehring.

 

Diskontný reťazec Lidl v poslednom finančnom roku, ktorý skončil tento rok vo februári, podľa odhadu utŕžil okolo 70 mld.€. Tým podľa serveru dlahandlu.pl predstihol konkurenčné Aldi Süd a Aldi Nord, ktorých obrat predstavoval približne 65 mld. €.

 

Kaufland, ktorý v účtovnom roku 2015/16 (do konca februára) vykázal tržby 21,1 mld. € chce expandovať do zahraničia. Vlani na jeseň oznámil rozsiahlu modernizáciu svojich 656 nemeckých predajní. Podľa informácií nemeckých médií sa chystá k protinožcom do Austrálie. Ale centrála spoločnosti v Neckarsulme je v tejto veci zdržanlivá. Podľa nej firma iba „vyhodnocuje situáciu na trhu“, zaujíma sa o vhodné pozemky o rozlohe 15 tis. - 20 tis. metrov štvorcových. V Austrálii už 16 rokov podniká diskontný reťazec Aldi, ktorý v roku 2001 otvoril svoju prvú predajňu v Sydney.

 

Kaufland doteraz skúsenosti s expanziou do anglosaského sveta - na rozdiel od Aldi - nemá. Jeho zahraničné aktivity sa zatiaľ odvíjajú výhradne v strednej a východnej Európe. Expanduje napríklad v Rumunsku, kde vo svojom účtovnom roku 2015/16 otvoril šesť svojich veľkých predajní a v práve uplynulom roku by ich malo byť opäť šesť. Kaufland je momentálne v Rumunsku najväčším potravinárskym reťazcom.

 

Tesco: Obmedzuje medzinárodné aktivity

 

Britský reťazec pokračuje v nastúpenom ozdravnom kurze. Na domácom trhu musí čeliť silnej konkurencii diskontov, hlavne nemeckého Lidlu a Aldi. Na ostrovoch investuje do modernizácie predajní a tiež najíma viac ľudí, aby skvalitnil služby zákazníkom.


Celkový obrat skupiny v uplynulom účtovnom roku (do konca tohtoročného februára) medziročne stúpol o 4,3% na 49,9 mld. libier šterlingov (asi 59 mld. €). Uvedená suma nezahŕňa DPH a predaj pohonných hmôt.

 

Finančná správa reťazca kvituje, že tržby predajní, ktoré sú otvorené viac ako rok a tržby z internetového predaja (like-for-like sales) stúpli o 0,9%, čoho sa podarilo dosiahnuť prvýkrát od účtovného roka 2009/10. Tento ukazovateľ sa zvýšil na všetkých stredoeurópskych trhoch s výnimkou Poľska, kde je obzvlášť tvrdá konkurencia, konštatuje Tesco vo svojej správe. Prevádzkový zisk klesol skoro o 12% na 1,02 mld. libier. Prevádzková marža sa zvýšila z 1,8 na 2,3%. Podľa generálneho riaditeľa Dave Lewisa sa spoločnosť postupne blíži ambicióznemu cieľu 3,5-4%, ktorého sa má dosiahnuť v účtovnom roku 2019/20.

 

Hospodárenie britského reťazca zaťažujú náklady na hlbokú organizačnú prestavbu. Minulý rok dosiahli zhruba 200 mld. libier. Spoločnosť ďalej musela zaplatiť trojmiestnu sumu ako pokutu za účtovný škandál z roku 2014. Na tento účel v uplynulom roku vytvorila rezervu 235 mil. libier.

 

Tesco v roku 2015 po 17 rokoch ukončilo aktivity v Južnej Kórei, kde svoju filiálku Homeplus predalo v prepočte za 6 mld. dolárov jednému z fondov súkromného kapitálu (private equity). Minulý rok v júny ohlásilo odchod z Turecka, kde predalo svoje predajne Kipa švajčiarskemu reťazcu Migros. Zbavilo sa tiež reštauračného reťazca Giraffe.

 

Jeho medzinárodný biznis tak zahŕňa predovšetkým reťazec Lotus v Thajsku a obchody v strednej Európe. Reťazec tento rok v januári oznámil, že za 3,7 mld. libier prevezme veľkoobchodnú spoločnosť Booker Group, čím ďalej rozšíri svoj podnikateľský záber.

 

Pripravil: ab
Zdroj: Zdroj: redakcia, Retail News
http://archiv.press21.cz/retailnews/2017/5/?pn=22

Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk