Retail parky v Česku čaká nevyhnutná premena

retail parky crV susednom Česku sa momentálne nachádza 192 nákupných parkov, pričom 66 s približnou celkovou rozlohou 300 000 m2 je plánovaných k výstavbe.


Existujúce parky predstavujú niečo vyše 790 000 m2 maloobchodných plôch, z čoho je 752 000 m2 obsadených. Celková neobsadenosť predstavuje 4,8%, čo je menej než v minulom roku. Vyplýva to zo zistení spoločnosti Cushman & Wakefield, ktorá nedávno uskutočnila detailný prieskum českého trhu. Výsledky sú zhrnuté do mapy, ktorá aktuálne vychádza. V mape sú vyznačené všetky existujúce aj plánované retail parky v Českej republike.


Tento rok má byť dokončených 55 000 m2 nových plôch retail parkov. Najviac z nich sa objaví v Stredočeskom a Moravskosliezkom kraji. Moravskosliezsky kraj spolu s Olomouckých má už druhý rok prvenstvo v najvyššom počte parkov. Na tisíc obyvateľov tu existuje viac ako 100 m2 predajnej plochy. Naopak najnižší výskyt nákupných parkov eviduje štúdia v Stredočeskom kraji.


„Najvyšší potenciál majú v súčasnosti mestá, ktoré napriek tomu, že tu nie je efektívne postaviť klasické obchodné centrum, poskytujú dostatočné množstvo kúpyschopných zákazníkov. Developeri taktiež stále viac vyhľadávajú lokality, ktoré tvoria satelitnú štruktúru pražskej aglomerácie. Jedná sa o menšie mestá s veľmi silnou kúpnou silou, ktoré sa nachádzajú prevažne v Stredočeskom kraji. Obvykle ide o jednoduché koncepty v zložení potraviny, drogéria, móda, lekáreň, elektro a chovateľské potreby. Cieli predovšetkým na zákazníkov, ktorí chcú nakupovať v mieste bydliska a tráviť tým čo najmenej času,“ hovorí Jiří Kristek, vedúci oddelenia prenájmouv nákupných parkov v spoločnosti Cushman & Wakefield.


Jedným z najvýznamnejších trendov, ktoré sa pripravujú v najbližšej dobe, je modernizácia retail parkov a ich rozširovanie o nové koncepty.


„Nákupné parky majú pred sebou obdobie veľkých zmien. Oproti zahraničiu totiž stále zaostávajú v dizajne a službách, a tým nielen že prinášajú svojim zákazníkom menší zážitok z nakupovania, ale taktiež sa sami pripravujú o možnosť vyšších ziskov pri plnom využití potenciálu daného nákupného parku. Developery si začínajú stále častejšie tento hendikep uvedomovať, a tak sa snáď i tu čoskoro dočkáme želateľných premien. V blízkej budúcnosti očakávame trend postupného rozširovania nákupných parkov a výraznú modernizáciu dizajnu. Ruka v ruke s tým pôjde aj zmena konceptov projektov. V retail parkoch sa začnú objavovať, podobne ako v súčasných obchodných centrách, kaviarne a najrôznejšie gastro koncepty. Už teraz sa pridávajú aj služby čerpacích staníc a umývarní. To všetko so zámerom poskytnúť zákazníkovi vyššiu pridanú hodnotu a tým získať viac jeho času stráveného v nákupnom parku,“ hovorí J. Kristek.


Nové trendy ovplyvnia aj zloženie nájomcov. Je možné očakávať, že parky budú stále viac využívané rozširujúcimi sa sieťami e-commerce obchodov, ktoré pre svoje výdajné miesta budú dávať prednosť práve retail parkom pred centrami miest. Môže za to predovšetkým ich dobrá dostupnosť s dostatočným parkovaním, čo prináša koncovému zákazníkovi výrazné uľahčenie.


Zdroj: Cushman & Wakefield, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Seminár Manažer 4.0

Video

Konferencia RETAIL INNOVATIONS 2017: Aký bol 1. ročník?


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail