volba spotrebitela 450x1017 left

Düsseldorf zaplavili novinky zo sveta obchodu

50 years euroshopPrestížny odborný veľtrh EuroShop, ktorý sa uskutočnil v dňoch 5. až 9. marca 2017 v nemeckom Düsseldorfe, lámal rekordy. Až 2 368 vystavovateľov zo 61 krajín a takmer 127 000 m2 prenajatej výstavnej plochy, prvýkrát dokonca v 18 halách namiesto pôvodných 16, zabezpečili tomuto podujatiu prvenstvo v jeho päťdesiatročnej histórii.

V priebehu piatich marcových dní zavítalo na veľtrh viac ako 113 000 návštevníkov, prevažne odborníkov a obchodníkov. EuroShop 2017 sa teraz prezentoval zmeneným konceptom. Doterajšiu štruktúru zameranú na štyri oblasti (Euro-Concept, EuroSales, EuroCIS, EuroExpo) nahradil systém orientovaný na budúcnosť, ktorý sa rozčlenil na sedem zážitkových dimenzií: POP Marketing, Expo & Event Marketing, Retail Technology, Lighting, Visual Merchandising, Shop Fitting & Store Design a Food Tech & Energy Management.

 

Jednou z hlavných tohtoročných tém bola digitalizácia v obchode. Je jasné, že budúcnosť predajní určuje vo výraznej miere predovšetkým zákazník, ktorý prechádza prostredníctvom najrôznejších kanálov rôznymi predajnými svetmi. Či už je to priamo na predajnej ploche, na tablete alebo na svojom smartfóne. Pre kamennú predajňu tak oveľa viac ako inokedy platí nevyhnutnosť zamerať sa na atmosféru a pocity. A zďaleka to nie je len usporiadanie jednotlivých predajných akcií.

 

Či už architektúra, dizajn, osvetlenie alebo začlenenie najmodernejších digitálnych médií do štruktúry predajne, všetko sa musí riadiť spoločnou dramaturgiou, aby sa v povedomí zákazníka podarilo vyvolať silný záujem a zároveň vzrušenie. V kurze sú tiež príbehy. Pri uvádzaní značiek na trh sa prejavuje výrazný trend začleňovania ich histórie do predaja, alebo vytvárania lokálneho vzťahu ako zrkadla maximálnej autenticity a jedinečnosti.

 

Systémy prepájajúce aktivity v predajni

 

Téma digitalizácie a využitia získaných informácií pre zlepšenie predaja neustále silnie. Vidno to bolo aj počas prehliadky veľtrhu a v jednotlivých expozíciách. Vybrať všetko je samozrejme nemožné, ale zaujímavostí bolo viac než dosť.

 

Spoločnosť Philips Lighting napríklad predstavila najnovšie riešenie systému prepojeného osvetlenia. Systém prináša novú úroveň riadenia v maloobchodných prevádzkach. Zahŕňa software, digitálne kontrolky a LED osvetľovacie telesá a umožňuje centralizované riadenie všetkých osvetľovacích bodov v budove. Osvetlenie je možné prispôsobiť zameraniu a preferenciám klienta a vytvoriť pre jeho zákazníkov nezabudnuteľný zážitok a zároveň umožniť pohodlnú prácu zamestnancom.

 

Indoor Positioning spoločnosti Philips Lighting zasa vedie zákazníka k produktu, ktorý hľadá, s presnosťou na 30 cm a prostredníctvom mobilnej aplikácie ho informuje o akciách a nových ponukách. Pre Indoor Positioning predstavuje firma širšiu paletu osvetlenia a otvára tak nové možnosti pre obchodné domy, módne a ďalšie segmenty.

FreshFood – prepojené LED osvetlenie zvýrazňuje živé farby čerstvej zeleniny, ovocia a mäsa. Prepojený futuristický systém LED osvetlenia vytvára zároveň aj to, čo bude stále dôležitejšie - nezabudnuteľný zážitok z nakupovania. Ten v zákazníkoch podporuje lojalitu a chuť nakupovať v takomto prostredí opäť a opäť. Zároveň umožňuje inteligentnú správu osvetlenia, znižuje náklady a zlepšuje celkový vzhľad predajne.

 

Zo Slovenska prišla do Düsseldorfu spoločnosť SLE. Prezentovala tu trendové riešenia v osvetľovaní predajných plôch, zamerala sa na supermarkety. Záujem návštevníkov vzbudilo aj inteligentné zrkadlo Smart Mirror, ktoré je cestou ako zatraktívniť nakupovanie a pobyt v predajni. Zákazník je spokojný a to sa odráža aj na jeho záujme skúšaný tovar vlastniť.

 

Nakupovanie bez zbytočného čakania

 

Novinka, ktorá pokladníčke umožní súčasne obsluhovať dve pokladnice, a tým aj dva zástupy čakajúcich zákazníkov, sa nazýva SCAN- Mate. A je to niečo, čo bolo doteraz nepredstaviteľné. Pokladníčku v jej práci podporuje smart scanning a checkout systém. Použitím SCAN- Mate sa skráti doba čakania pri pokladniach a zlepšia sa ergonomické aspekty pre personál. Dlhé zástupy pri pokladnici rozčuľujú asi každého. Niekedy pokladníčke dlho trvá, než odstráni ochranné čipy z tovaru a zástup sa zastaví, čakanie sa predlžuje. Spoločnosť TAB predstavila v tejto súvislosti celosvetovo prvé riešenie SCO (= self check out), prispôsobené osobitostiam predaja módnych výrobkov. Inovácia zákazníkom umožňuje samoobslužne zaplatiť, vrátane odstránenia ochranného čipu na tovare.

 

Pod heslom "Food on stage" prezentovala spoločnosť Aichinger na podujatí technicky, hygienicky a ergonomicky premyslené výrobky, ktoré majú nakupovanie zmeniť na zážitok a súčasne pracovníkom pobočky ponúknuť maximálny pracovný komfort. Predstavila nový modul chladiaceho pultu SetPoint, ktorý opticky pripomína vitrínu v klenotníctve. AirMaxx je guľatý pult chladený cirkulujúcim vzduchom, ktorý ponúka vďaka ľahko pohyblivému otočnému tanieru jedinečnú prezentáciu tovaru s premyslenou ergonómiou. Súčasne garantuje absolútnu stabilitu teploty a hygienickú bezpečnosť.

 

Nákupy v rytme Salsy

 

Salsa, séria nákupných vozíkov s plastovým košom vnáša na predajný parket nový rytmus. Kôš ponúka veľkú plochu pre individuálne stvárnenie značky. Vo 150 litrovom koši je veľa miesta, drobné výrobky a tovar vyžadujúci jemné zaobchádzanie sa dajú bezpečne uložiť do priehradky, ktorá je kombináciou detského sedadla a priestoru na ukladanie výrobkov. Salsa je vybavená originálnymi kolieskami Wanzl s guľôčkovými ložiskami a zaručuje tichú a komfortnú jazdu predajňou aj vonku cez parkovisko. Zasúvanie a vysúvanie vozíka prebieha úplne diskrétne a šetrí nervy zákazníkom, susedom s personálu predajne.

 

Spoločnosť Wanzl sa však už neprezentuje len ako výrobca nákupných vozíkov, regálov a ďalších prvkov pre vybavenie predajní. Novinkou, ktorú na veľtrhu predstavila, bolo softwarové riešenie Wanzl connect, ktoré riadi všetky procesy v predajni a zhromažďuje užitočné údaje o zákazníkoch. Maloobchodník vďaka nemu môže spríjemniť svojim zákazníkom nakupovanie a efektívne riadiť svoju predajňu až do najmenšieho detailu.

Na veľtrhu predstavila spoločnosť Wanzl takisto svoje nové pokladničné riešenie a elegantné chladiace zariadenia YourTable Cool pre čerstvé "convenience" potraviny.

 

Internet vecí

 

Má nenápadne podporovať človeka pri jeho činnostiach a to tak, aby neodpútaval jeho pozornosť alebo ho akokoľvek obťažoval. Vzrastajúca digitalizácia predajní a možnosť vzájomného prepojenia predmetov medzi sebou a užívateľom ponúka vo sfére maloobchodu obrovský inovačný potenciál s veľkou pridanou hodnotou.

 

Prestige Solution Partner Allgeier Enterprise Services AG vybudovala v spolupráci s Online Software AG miniatúrny supermarket, v ktorom sa prehľadne a zrozumiteľne demonštrujú niektoré nové riešenia. Modelový supermarket v miniatúrnom prevedení, v skratke IoT store, je založený na systéme SAP HANA a prezentuje okrem iného Data-based Instore-Promotion a Face Tracking Advertising.

 

Pri individualizácii ponúk a predstavení reklamného obsahu, ktorý je pre daného zákazníka skutočne relevantný, leží budúcnosť oslovenia zákazníka pri maloobchodnom predaji, či už na základe tovaru s RFID, profilových dát v smartfóne, či aplikácie, alebo na základe veku a pohlavia. Digitálne prvky začlenené v dizajne predajne a využitie inteligentného telefónu prispievajú k vyšším predajným obratom a ku skráteniu doby čakania pri pokladniciach. Inteligentné regály, ktoré automaticky registrujú zostávajúce zásoby tovaru, umožňujú cielené objednávky. Tým sa dá zabrániť poloprázdnym regálom a zákazníkovi sa ponúka možnosť zisťovať zásoby tovaru v jednotlivých predajniach a kliknutím si ich zarezervovať k odberu.

 

Spoločnosť Online Software prezentovala na veľtrhu nápady na využitie miniatúrnych tlačidiel Amazon. Z technického hľadiska ide o príklad internetu vecí, pretože tlačidlo je pripojené k internetu. Pôvodne ich uviedla na trh firma Amazon, aby umožnila rýchle objednávky. V súčasnosti tieto "Dash buttons" otvárajú zákazníkom na ploche nové možnosti komunikácie.Anglické sloveso "to dash" znamená "lietať" - online-ová objednávka pomocou tlačidla Dash vyvoláva predstavu bleskovo rýchleho spracovania. Jediné stlačenie tlačidla a počas krátkej doby nasleduje reakcia. Prestige Enterprise Dash Promotion je koncipovaná ako aktívna podpora pri každodennom predaji. Pomocou malých plastových tlačidiel sa dajú cielene vyvolať zoznamy ponúk pripravených pomocou Digital Signage Software.

 

POP-Displeje vyrobené 3D tlačiarňou

 

Izraelská firma Startup Massivit na podujatí predviedla, aké zaujímavé reklamné možnosti ponúka 3D tlač obchodu. Zákaznícke referencie napríklad objasňujú, aké reálne možnosti technológia 3D tlače poskytuje, napríklad prvý Pop-Up-Shop na svete, zhotovený 3D tlačou a displeje do výkladov. Okrem iného firma prezentovala radu pútačov, napríklad osvetlené reklamné displeje, dynamické vybavenie interiérov a nápadné POP-displeje. Vytlačiť sa dajú aj reklamné prostriedky, s ktorými značky a obchodníci dosahujú efektných účinkov. Návštevníci veľtrhu mohli sledovať 3D tlačiareň Massivit 1800 priamo v akcii.

 

Pre zaujímavosť: zákazník firmy Massivit, austrálska firma Omus, postavila z poverenia luxusnej módnej značky Louis Vuitton na konci minulého roka zrejme prvý Pop-Up-Store vytlačený 3D tlačiarňou. Nápadnú konštrukciu s výškou 2,7 m, šírkou 9 m a dĺžkou 10 m, ktorá priťahuje pohľady nakupujúcich v nákupnom centre Westfeld v Sydney, zhotovila 3D tlačiareň Massivit 1800 inštalovaná firmou Omus za 18 dní.

 

Veľtrhu sa zúčastnili aj ďalšie spoločnosti. Trendové riešenia predstavila napríklad spoločnosť HL Display. Išlo o novinky pre efektívnejší merchandising tovarov MultivoTM a Facer TM a tiež rôzne riešenia pre zatraktívnenie samotných značiek. Zaujímavé boli regálové lišty Brandline TM. Zo Slovenska prišiel startup Pygmalios, ktorý prezentoval možnosti podrobnej analýzy správania zákazníka na predajnej ploche.

 

Enviromentálny podtón mali exponáty spoločností Pastorkalt či Pan-Dur, ktoré takisto prišla zo Slovenska. Pastorkalt vo svojej expozícii predstavil osvedčené modely doplnené o novinky. V modelovom rade KALIFORNIA Q im pribudla verzia EcoVision s vysokými sklenenými dverami. U obslužných vitrín v modelovom rade KUBUS zasa pribudla teplá vitrína v module 625. Na podujatí prezentovali aj zaujímavý chladiaci ostrov CONV.

 

Viaceré trhy už požadujú vitríny so vstavaným agregátom s chladivom R290 – tak bolo na stánku možné vidieť prístennú vitrínu SARAQ s chladivom R290 a aj mraziace/chladiace ostrovy VILIAM s rovnakým chladivom.

 

 

 

Eva Klánová, s využitím materiálov EuroShop 2017 a firiem
Zdroj: redakcia, Retail News/ http://archiv.press21.cz/retailnews/2017/4/?pn=17

Ilustračné foto: EuroShop

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Seminár Manažer 4.0

Video

Konferencia RETAIL INNOVATIONS 2017: Aký bol 1. ročník?


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail