KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Centrálny Londýn je lídrom európskeho maloobchodného trhu

centralny LondynJe to zásluhou Britov a turistov, ktorí v hlavnom meste Veľkej Británie míňajú viac peňazí. Podľa novej správy medzinárodnej konzultačnej spoločnosti Colliers International sa tu v porovnaní s inými trhmi otvára viac predajní a dochádza k dvojcifernému nárastu nájomného. Aktuálne vedie Old Bond Street, kde prenájom v roku 2016 medziročne vzrástol o 48 %.


„Rok 2016 bol tretím po sebe nasledujúcim rokom rastu spotrebiteľských a maloobchodných výdavkov v Európe. Tento rast bol poháňaný nízkou infláciou, rastom zamestnanosti a miezd v dôsledku čoho mali ľudia vyšší disponibilný príjem. Ak sa pozrieme špecificky na Londýn, v roku 2017 došlo k výraznému zvýšeniu nákladov na prenájom v dôsledku prehodnotenia ratingu a očakávaného rastu inflácie, ktoré pravdepodobne obmedzí ďalší nárast nájmov v nadchádzajúcom roku. Obchodníci sa stále zameriavajú na znižovanie nákladov, obrat je stále pod tlakom a očakáva sa, že čoraz populárnejšie budú krátkodobé a flexibilnejšie dohody (napríklad nájomné na základe obratu)," vysvetľuje Paul Souber, vedúci divízie maloobchodu v Colliers EMEA.


Napriek tomu, má maloobchod v hlavnom meste Veľkej Británie pozitívne vyhliadky, a to vďaka výraznému dopytu domácich i zahraničných značiek po priestoroch a vysokým výdavkom zahraničných návštevníkov v dôsledku oslabenia meny. „Okrem toho, sa predpokladá, že britské značky, ktoré sa predávajú v zahraničí, budú profitovať zo zahraničných predajov, a to najmä prostredníctvom elektronických maloobchodných platforiem. Navyše, vysoké náklady spojené s prenájmom neodradili od expanzných plánov ani obchodníkov s luxusným tovarom. V hlavnom meste Veľkej Británie sa otvorilo množstvo nových i redizajnovaných predajní," dodáva P. Souber.


Etienne Van Unen, vedúci divízie maloobchodu v Colliers EMEA, pokračuje: „Na druhej strane Európy by pretrvávajúca politická neistota, najmä v súvislosti s voľbami v Holandsku, Francúzsku a Nemecku, mohla značne zničiť dôveru spotrebiteľov a podnikateľov v tomto regióne. Okrem toho si vplyv elektronického maloobchodu naďalej vyberá svoju daň a vývoj holandského trhu tak môžu nasledovať aj ďalšie krajiny. Holandsko naďalej zápasí so štrukturálnou neobsadenosťou na regionálnych trhoch. Očakáva sa ďalší pokles výšky nájomného, a to aj napriek silnému rastu dopytu v hlavnom meste Amsterdam, ktoré je cieľovou destináciou tejto krajiny."

 

Kľúčové zistenia zo správy s názvom Colliers 'EMEA Retail Snapshot:
• Predpokladá sa, že maloobchodné výdavky sa v Európskej únii v roku 2017 zvýšia o 2,2 %.

 

• Eticky motivované nakupovanie je ďalším čoraz dôležitejším trhom, ktorý rastie.

 

• Najvyšší rast zaznamenali v Luxembursku (14 %), Rumunsku (13,3 %), Litve (6,7 %), Poľsku (6,4 %) a Spojenom kráľovstve (5,5 %). Mimo Európskej únie rástlo Srbsko (7,1 %) a Turecko (4,4%). Rusko pritom zaznamenalo ďalší pokles (-4,6%).

 

• Dublin zaznamenal jeden z najvyšších rastov maloobchodných výdavkov spomedzi európskych miest. To viedlo k silnej nájomnej aktivite domácich a medzinárodných predajcov, ktorí aktívne hľadali priestory. V posledných mesiacoch sa tiež zlepšila miera obsadenosti na mnohých hlavných nákupných uliciach.

 

•Zatvorenie niekoľkých obchodných reťazcov v Holandsku za posledné dva roky prispelo k štrukturálnej neobsadenosti v celej krajine. To v kombinácii s pomalým oživením maloobchodných tržieb spôsobuje tlak na znižovanie nájomného. Hoci najvyššie dosahované nájomné na regionálnych holandských trhoch kleslo, alebo zostalo na úrovni roka 2016, hlavné nákupné ulice v Amsterdame zaznamenali mierny nárast a očakáva sa ich ďalší rast v roku 2017.

 

•V roku 2016 boli všeobecné podmienky pre maloobchodníkov v Nemecku stabilné. V piatich rokoch, ktoré predchádzali roku 2015, došlo k výraznému nárastu nájomného v hlavných nemeckých mestách, od 15 % v Mníchove a Düsseldorfe po 36 % v Berlíne. V roku 2016 sa väčšina trhov schladila, s výnimkou Berlína a Mníchova, ktoré zaznamenali ďalší nárast nájomného na základe silného dopytu maloobchodníkov.

 

•Pokles zahraničných návštevníkov mal negatívny vplyv na cestovný ruch aj na maloobchod v Paríži, avšak zlepšenie v 4.štvrťroku 2016 poukazuje na priaznivejší výhľad do roku 2017. Zvyšujúci sa počet turistov z Číny a Blízkeho východu, ktorí utrácajú najviac, naznačuje dobrý smer vývoja pre hlavné mesto Francúzska. Naďalej zostáva jedným z najvyhľadávanejších luxusných miest na svete. To viedlo k otvoreniu viacerých luxusných obchodov, vrátane prvého obchodného domu Vivienne Westwood.

 

•Hoci Rusko zaznamenalo pokles objemu nových priestorov v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, naďalej disponuje najvyšším objemom komerčných priestorov v Európe. Neisté ekonomické podmienky navyše nevystrašili ani luxusné maloobchodné predajne, ktoré sa vracajú do Moskvy.

 

•V Škandinávii viedol v raste maloobchodných výdavkov Štokholm, zaznamenal medziročný nárast o 3,2 %.

 

•Ekonomické zotavenie v južnej Európe (Lisabon, Barcelona a Madrid) je viditeľné v maloobchode, a to tak na trhu obyvateľov, ako aj na trhu investorov.

 

Zmeny v kapacite spotrebiteľských výdavkov, rozhodnutia spotrebiteľov a rýchla technologická adaptácia napomáhajú reštrukturalizácii nákupného správania sa.
„Naďalej vidíme vplyv technológie na maloobchodný sektor a na to, ako ovplyvňuje správanie spotrebiteľov. Platby a nákupy prostredníctvom mobilných zariadení sú naďalej primárnymi nástrojmi zmeny. Skúsenosti s nákupom v kamennom obchode naďalej prinášajú značkám významnú hodnotu, ale maloobchodníci musia naďalej v rámci svojho marketingového mixu využívať technológiu na zvýšenie predaja. Pochopiť, ako nakupujú ľudia na jednotlivých trhoch, nie je dôležité iba pre miestnych maloobchodníkov, ale aj pre tie značky, ktoré pôsobia naprieč hranicami," dodáva P. Souber.

 

Pripravil: dk

Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk