KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Plocha obchodných centier v Európe neustále narastá

centrum osloPo útlme v prvej polovici roka 2016 sa ponuka plôch obchodných centier začína rozrastať a do konca roka 2017 pribudne ďalších 8,1 mil. m2 plôch. Investori majú v pozornosti región strednej a východnej Európy, keďže nedostatok priestorov v západnej Európe ovplyvňuje objem transakcií. Otvorenie nových obchodných centier v roku 2017 je naplánované aj na Slovensku.


Správa spoločnosti Cushman & Wakefield o developmente európskych nákupných centier poukazuje na to, že nové priestory nákupných centier sa budú rozrastať po utlmenom prvom polroku 2016, kde bolo dodaných len 1,3 milióna m² nových priestorov nákupných centier. Je to 7% menej ako za rovnaké obdobie v predchádzajúcom roku. Na Turecko a Rusko pripadá 40 % všetkých nových priestorov.

 

Ak bude celá plánovaná podlahová plocha dokončená včas, celková prenajímateľná podlahová plocha na kontinente sa zvýši z 156,3 mil. m², z konca prvej polovice roka 2016, na 164,4 mil. m² do konca roka 2017.

 

Justin Taylor, vedúci maloobchodného tímu pre región EMEA spoločnosti Cushman & Wakefield, hovorí : „Toto je obzvlášť zaujímavé obdobie pre rozrastanie obchodných centier. Prenajímatelia pracujú usilovnejšie ako kedykoľvek predtým, aby pochopili motiváciu a správanie svojich zákazníkov a ostali pre nich aj naďalej zaujímavými. Odráža sa to v aktivitách zameraných na rozvoj, keďže obchodné centrá vo väčšine európskych krajín hľadajú prvky pridanej hodnoty, aby upútali pozornosť spotrebiteľov hľadajúcich zážitok".

 

centra1

 

V celej strednej a východnej Európe sa očakáva nárast stavebnej aktivity - s 2,4 miliónmi m² v druhej polovici tohto roka a 2,6 miliónmi m² priestorov nových nákupných centier, ktoré majú pribudnúť v roku 2017.

 

Na čele je Rusko s 2,3 miliónmi m², ktoré majú byť dostavané do konca roka 2017 vrátane moskovského Las Vegas III (119 467 m²) a to aj napriek hospodárskemu poklesu, ktorý krajina zažíva.

 

„Rok 2016 bol na Slovensku rokom, kedy neboli otvorené žiadne nákupné centrá. A však vo výstavbe sú momentálne dve nákupné centrá, ktorých otvorenie je naplánované na 2017, čo bude znamenať 35 000 m2 novej modernej nákupnej plochy (Eperia v Prešove a Terminal v Banskej Bystrici). V súčasnosti celková rozloha nákupných centier na Slovensku je na úrovni 1 321 500 m2,“ uvádza Cristina Dumitrache, výkonná riaditeľka v Cushman & Wakefield na Slovensku.

 

Budúci rok sa ponesie aj v znamení otvorenia obrovského obchodného centra Emaar Square v Turecku (150 000 m²), kde priaznivý demografický vývoj a rastúca súkromná spotreba sú hnacou silou rozvoja priestorov tohto nového obchodného centra. Developeri však budú pri ďalšom postupe opatrnejší najmä vzhľadom na nové geopolitické výzvy v širšom regióne.

 

Ďalšie významné nové otváranie sa uskutoční u našich severných susedov, v Poľsku, pôjde o obchodné centrum Posnania (100 000 m²) v Poznani.

 

Investície do sektora obchodných centier v celej Európe dosiahli 8,5 miliardy € v prvom polroku 2016 Predstavuje to medziročný pokles o takmer 50%. Na trhu existujú však veľké rozdiely vo výkonnosti.

 

Zatiaľ čo západná Európa kvôli nedostatku prémiových plôch zaznamenala významný pokles objemu transakcií, investori ktorí majú nielen kapitál, ale aj ochotu ho využiť sa stále viac obzerajú po príležitostiach v strednej a východnej Európe. Tento región zaznamenal takmer 20% medziročný nárast objemu investícií na 1,9 miliardy €, pričom Poľsko sa na celkovom objeme investovaného kapitálu podieľalo päťdesiatimi percentami (928 milióna €) z celkového investovaného kapitálu. Súčasný dopyt investorov v Rusku a Turecku sa odráža na medziročných poklesoch objemov transakcií o 79% v Rusku a 93% v Turecku.

 

Investície do obchodných centier v západnej Európe dosiahli 6,6 miliardy € v prvom polroku 2015, čo predstavuje medziročný pokles o 55%, najmä pod vplyvom poklesu objemov na kľúčových trhoch vo Francúzsku, Veľkej Británii a Nemecku.

 

centra2

 

Silvia Kolibabova, analytička oddelenia výskumu spoločnosti Cushman & Wakefield dodáva, že z hľadiska potenciálu budúcej výstavby obchodných centier sú Londýn, Bristol, Edinburg, Barcelona, Mníchov, Ankara, Istanbul, Sofia a Bukurešť mestá s výraznou hospodárskou dynamikou a stále nízkym stupňom nasýtenia trhu.

 

Zdroj a grafy: Cushman & Wakefield
Foto: redakcia

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk