Rakúsko: Predaj biopotravín neustále rastie
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 08. december 2015
Maloobchodný obrat v susednom Rakúsku počas prvého polroka 2015 medziročne narástol o 1,2% na 27,2 mld. €. Priemerná miera inflácie tu pritom dosiahla úroveň 0,9%.
"Maloobchodný obrat reálne vzrástol prvýkrát od druhého polroka 2010," uvádza Peter Buchmüller, ktorý v Rakúskej hospodárskej komore (WKÖ) vedie sekciu maloobchodu. Vysoko nadpriemerným tempom počas januára až júna narástol obrat potravinárskeho maloobchodu (3,2%). Rýchlejšiu dynamiku rastu však vykázal iba obchod s hračkami (3,4%). V rakúskom maloobchode, konkrétne v zamestnaneckom pomere, pracuje aktuálne zhruba 325 tis. ľudí. Tento počet sa počas tohtoročného prvého polroka príliš nemenil. Čo sa však u našich susedov menilo bola veľkosť predajnej plochy. Táto sa v roku 2014 zmenšila už druhýkrát za sebou, tentoraz oproti roku 2013 o 2%, teda o 240 tis. metrov štvorcových na celkových 14,1 mil. metrov štvorcových. To značí, že klesla na úroveň roku 2006.
Podiel nemeckých koncernov
Na rakúskom trhu majú výrazné zastúpenie nemecké potraviny. Podľa agentúry Germany Trade & Invest sú tu dokonca veľmi obľúbené. Nie je preto tiež náhodné, že dvaja z troch zastúpených najväčších potravinárskych reťazcov v Rakúsku majú materský koncern v Nemecku. Maloobchodný trh s potravinami je v Rakúsku výrazne koncentrovaný. Na tri najväčšie maloobchodné reťazce tu pripadá 86% celkového predaja potravín. Vedie skupina Rewe (37%), nasleduje Spar (31%). Na treťom mieste je Hofer, dcérska firma nemeckého Aldi (18%). Lidlu patrí s veľkým odstupom na rakúskom trhu štvrtá priečka (približne 5%).
Kľúčové fakty o potravinárstve
Potravinársky priemysel, vrátane výroby nápojov, patrí ku kľúčovým odvetviam rakúskeho priemyslu. V takmer 4000 potravinárskych podnikoch pracuje vyše 70 tis. ľudí, čo predstavuje takmer sedminu celkovej zamestnanosti v priemysle a asi desatinu vytváranej hodnoty. Celková produkcia potravín vlani dosiahla približne 20 mld. € , z toho pripadalo 15 mld. € na samotné potraviny, zvyšok na nápoje. Určitý problém pre rakúskych potravinárov predstavuje ich nedostatočná trhová sila. Medzi dvadsiatkou najvýznamnejších potravinárskych firiem v EÚ je iba jedna rakúska - výrobca energetických nápojov Red Bull.
Veľmoc v bioprodukcii
Rakúsko možno považovať za veľmoc v pestovaní bioplodín určených pre potravinársku výrobu. Ekologickému poľnohospodárstvu sa v tejto alpskej krajine venuje okolo 20 tis. farmárov. Tí obrábajú približne pätinu poľnohospodárskych plôch. Pod označením "bio" sa v Rakúsku predáva približne 7% čerstvých potravín, na ktoré si spotrebiteľ obzvlášť potrpí. Pokiaľ ide o jednotlivé produkty, najvyšší podiel má bioprodukcia u vajec (17%), nasleduje mlieko (16%) a zemiaky. U jogurtov, masla, ovocia a zeleniny je to zhruba každý desiaty produkt, u syrov je podiel osempercentný, u mäsa a mäsových výrobkov iba 2-3%. Údaje pochádzajú z agentúry AgrarMarktAustria (AMA). Významný nástup biopotravín nastal na rakúskom trhu počas 90. rokov minulého storočia, kedy rakúske supermarkety začali vo svojich regáloch vo veľkom ponúkať bioprodukty od domácich pestovateľov a chovateľov. Rakúske domácnosti vlani každý mesiac v priemere nakúpili biopotraviny za 115 € (stav z roku 2014), čo bolo skoro o 10% viac ako v roku 2013 a skoro o štvrtinu viac ako v roku 2011.
Domáce značky majú prevahu
Rakúski spotrebitelia sú obzvlášť citliví na kvalitu a pôvod potravín. Vo veľkom holdujú regionálnej produkcii. Túto skutočnosť potvrdilo aktuálne výberové zisťovanie spoločnosťou Ökonsult. "Regionálne potraviny predstavujú dôležitú súčasť nášho životného štýlu, vzťah k nim má silný emocionálny náboj," uvádza sa v záverečnej správe. Z celkového počtu 1213 opýtaných respondentov prieskumu ich 84% uviedlo, že pri výbere jednoznačne preferujú potraviny z domácich regiónov. Z toho skoro dve pätiny opýtaných z uvedenej skupiny na domácu značku kladú osobitný dôraz. A len pre 2% je celkom ľahostajné, odkiaľ potraviny v predajniach pochádzajú. Rakúšania sú nekompromisní pokiaľ ide o označovanie potravín. Za skutočne "domáce" považujú iba tie, pri výrobe ktorých sa používajú nielen domáce suroviny, ale aj rakúske ingrediencie. Respondenti prieskumu ako príklad uvádzali pekárenské výrobky, cestoviny alebo hlboko zmrazené potraviny, ktoré sú označené ako rakúske, ale v tomto prípade nie je jasný pôvod použitých vajec. Je to ukážka toho, že spotrebitelia sú na tieto záležitosti stále citlivejší.
Regionálne produkty, presnejšie regionálne špeciality, vo svojej nákupnej politike jednoznačne preferujú aj rakúske gastronomické podniky. Pre nich je kľúčové, aby bol tovar čerstvý a priťahoval svojím vzhľadom, jednoducho bolo "appetitlich". Najradšej nakupujú potraviny z blízkeho okolia, pričom kladú dôraz na osobný kontakt s výrobcom (šľachtiteľom).
Rakúsky trh s potravinami (obrat v mil. €)
Položka 2013 2014 Zmena v%
Čerstvé potraviny* 4635 4717 1,7
Mäso a údeniny 1822 1826 0,2
Mlieko a mliečne produkty 1574 1638 4,0
Ovocie, zelenina, zemiaky 1101 1108 0,7
Convenience produkty 761 782 2,8
Hotové pokrmy 512 525 2,5
Ovocné a zeleninové konzervy 148 153 3,6
Vajcia 137 142 3,3
Mrazené ovocie a zelenina 101 104 3,2
Potraviny celkom 5396 5499 1,9
*bez chleba a pečiva
Zdroj: AMA, Nielsa
Mlieko a mliečne produkty
Priemerná rakúska domácnosť za mlieko a mliečne produkty minie v priemere 39 € mesačne. To predstavuje 28% celkových výdavkov za čerstvé potraviny (bez chleba a pečiva). Najviac (15 €) pripadá na syry, na čerstvé mlieko 7 €.
Rakúšania vlani nakúpili cez 294 tis. ton mlieka (vrátane toho s predĺženou trvanlivosťou) spolu za 303 mil. € (vychádza to 1031 eur za tonu). Spotreba sa ale počas rokov príliš nemení a dosahuje 77 kg na hlavu a rok. Práve u mlieka je vysoký podiel bioprodukcie. Takmer každá piata škatuľa čerstvého mlieka pochádza v Rakúsku z biofarmy. Rakúšania si tiež veľmi obľúbili prírodné jogurty, z ktorých má "bio pôvod" asi 17%.Vysoká je na tomto trhu aj spotreba syrov. Je to približne 20 kg ročne na osobu. Vlani sa v rakúskej maloobchodnej sieti predalo 71 800 ton syrov v hodnote 627 mil.€.
Ovocie a zelenina
Pomerne vysoký je podiel bioproduktov v prípade ovocia a zeleniny.
Zastúpenie bio produktov v predaji plodovej zeleniny (rok 2014, v%)
Položka Podiel na objeme Podiel v hodnote
Plodová zelenina celkom 6,9 11,1
Uhorky 4,4 8,4
Cukety 12,9 24,3
Paradajky 8,2 12,4
Papriky 4,0 7,3
Zdroj: AMA
V Rakúsku je zhruba 3,6 mil. domácností. Z toho viac ako 60% pestuje zeleninu vo vlastnej záhrade. Keď sa započítajú aj balkóny a terasy umožňujúce venovať sa tomuto "hobby" aj Viedenčanom, potom je to skoro každá deviata domácnosť z desiatich (86%). Záľuba v záhradkárčení síce rastie s vekom, ale malé "zelené plochy" si zakladá asi polovica mladých manželov.
Čo sa najviac pestuje v rakúskych záhradách? (podiely odpovedí v %)
Druh 2009 2015
Korenie (petržlen, kôpor a i.) 62 69
Paradajky 62 66
Šaláty 41 45
Papriky 34 39
Reďkovky 35 39
Uhorky 32 35
Cukety 35 33
Mrkvy 29 31
Fazule 23 23
Cibule 23 21
Kaleráby 22 19
Zemiaky 16 18
Hrášok 16 14
Zdroj: AMA (prieskum medzi 1489 respondentmi)
Najobľúbenejšou zeleninou v Rakúsku sú paradajky, ktorých sa v prepočte na hlavu spotrebuje okolo 30 kg ročne. Je to takmer dvakrát toľko ako pred 20 rokmi. Spotrebitelia vlani v obchodoch kúpili takmer 33 tis. ton paradajok v hodnote približne 108 mil. €. Podľa objemu nasleduje cibuľa. Paradajky sa pestujú hlavne na východe Rakúska, v spolkovej krajine Burgenland kde pôsobí aj v rámci Európy ojedinelý obchodník ponúkajúci produkty vyrobené z paradajok.
Pripravili: ič, dk
Zdroj: http://retailnews.cz/2015/09/11/potraviny-u-sousedu/
Ilustračné foto: Shutterstock.com