KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Rakúsko: Predaj biopotravín neustále rastie

bioMaloobchodný obrat v susednom Rakúsku počas prvého polroka 2015 medziročne narástol o 1,2% na 27,2 mld. €. Priemerná miera inflácie tu pritom dosiahla úroveň 0,9%.

 

 

"Maloobchodný obrat reálne vzrástol prvýkrát od druhého polroka 2010," uvádza Peter Buchmüller, ktorý v Rakúskej hospodárskej komore (WKÖ) vedie sekciu maloobchodu. Vysoko nadpriemerným tempom počas januára až júna narástol obrat potravinárskeho maloobchodu (3,2%). Rýchlejšiu dynamiku rastu však vykázal iba obchod s hračkami (3,4%). V rakúskom maloobchode, konkrétne v zamestnaneckom pomere, pracuje aktuálne zhruba 325 tis. ľudí. Tento počet sa počas tohtoročného prvého polroka príliš nemenil. Čo sa však u našich susedov menilo bola veľkosť predajnej plochy. Táto sa v roku 2014 zmenšila už druhýkrát za sebou, tentoraz oproti roku 2013 o 2%, teda o 240 tis. metrov štvorcových na celkových 14,1 mil. metrov štvorcových. To značí, že klesla na úroveň roku 2006.

 

Podiel nemeckých koncernov

 

Na rakúskom trhu majú výrazné zastúpenie nemecké potraviny. Podľa agentúry Germany Trade & Invest sú tu dokonca veľmi obľúbené. Nie je preto tiež náhodné, že dvaja z troch zastúpených najväčších potravinárskych reťazcov v Rakúsku majú materský koncern v Nemecku. Maloobchodný trh s potravinami je v Rakúsku výrazne koncentrovaný. Na tri najväčšie maloobchodné reťazce tu pripadá 86% celkového predaja potravín. Vedie skupina Rewe (37%), nasleduje Spar (31%). Na treťom mieste je Hofer, dcérska firma nemeckého Aldi (18%). Lidlu patrí s veľkým odstupom na rakúskom trhu štvrtá priečka (približne 5%).

 

Kľúčové fakty o potravinárstve

 

Potravinársky priemysel, vrátane výroby nápojov, patrí ku kľúčovým odvetviam rakúskeho priemyslu. V takmer 4000 potravinárskych podnikoch pracuje vyše 70 tis. ľudí, čo predstavuje takmer sedminu celkovej zamestnanosti v priemysle a asi desatinu vytváranej hodnoty. Celková produkcia potravín vlani dosiahla približne 20 mld. € , z toho pripadalo 15 mld. € na samotné potraviny, zvyšok na nápoje. Určitý problém pre rakúskych potravinárov predstavuje ich nedostatočná trhová sila. Medzi dvadsiatkou najvýznamnejších potravinárskych firiem v EÚ je iba jedna rakúska - výrobca energetických nápojov Red Bull.

 

Veľmoc v bioprodukcii

 

Rakúsko možno považovať za veľmoc v pestovaní bioplodín určených pre potravinársku výrobu. Ekologickému poľnohospodárstvu sa v tejto alpskej krajine venuje okolo 20 tis. farmárov. Tí obrábajú približne pätinu poľnohospodárskych plôch. Pod označením "bio" sa v Rakúsku predáva približne 7% čerstvých potravín, na ktoré si spotrebiteľ obzvlášť potrpí. Pokiaľ ide o jednotlivé produkty, najvyšší podiel má bioprodukcia u vajec (17%), nasleduje mlieko (16%) a zemiaky. U jogurtov, masla, ovocia a zeleniny je to zhruba každý desiaty produkt, u syrov je podiel osempercentný, u mäsa a mäsových výrobkov iba 2-3%. Údaje pochádzajú z agentúry AgrarMarktAustria (AMA). Významný nástup biopotravín nastal na rakúskom trhu počas 90. rokov minulého storočia, kedy rakúske supermarkety začali vo svojich regáloch vo veľkom ponúkať bioprodukty od domácich pestovateľov a chovateľov. Rakúske domácnosti vlani každý mesiac v priemere nakúpili biopotraviny za 115 € (stav z roku 2014), čo bolo skoro o 10% viac ako v roku 2013 a skoro o štvrtinu viac ako v roku 2011.

 

Domáce značky majú prevahu

 

Rakúski spotrebitelia sú obzvlášť citliví na kvalitu a pôvod potravín. Vo veľkom holdujú regionálnej produkcii. Túto skutočnosť potvrdilo aktuálne výberové zisťovanie spoločnosťou Ökonsult. "Regionálne potraviny predstavujú dôležitú súčasť nášho životného štýlu, vzťah k nim má silný emocionálny náboj," uvádza sa v záverečnej správe. Z celkového počtu 1213 opýtaných respondentov prieskumu ich 84% uviedlo, že pri výbere jednoznačne preferujú potraviny z domácich regiónov. Z toho skoro dve pätiny opýtaných z uvedenej skupiny na domácu značku kladú osobitný dôraz. A len pre 2% je celkom ľahostajné, odkiaľ potraviny v predajniach pochádzajú. Rakúšania sú nekompromisní pokiaľ ide o označovanie potravín. Za skutočne "domáce" považujú iba tie, pri výrobe ktorých sa používajú nielen domáce suroviny, ale aj rakúske ingrediencie. Respondenti prieskumu ako príklad uvádzali pekárenské výrobky, cestoviny alebo hlboko zmrazené potraviny, ktoré sú označené ako rakúske, ale v tomto prípade nie je jasný pôvod použitých vajec. Je to ukážka toho, že spotrebitelia sú na tieto záležitosti stále citlivejší.
Regionálne produkty, presnejšie regionálne špeciality, vo svojej nákupnej politike jednoznačne preferujú aj rakúske gastronomické podniky. Pre nich je kľúčové, aby bol tovar čerstvý a priťahoval svojím vzhľadom, jednoducho bolo "appetitlich". Najradšej nakupujú potraviny z blízkeho okolia, pričom kladú dôraz na osobný kontakt s výrobcom (šľachtiteľom).

 

Rakúsky trh s potravinami (obrat v mil. €)

Položka                                  2013        2014     Zmena v%
Čerstvé potraviny*                  4635        4717       1,7
Mäso a údeniny                      1822        1826       0,2
Mlieko a mliečne produkty      1574        1638       4,0
Ovocie, zelenina, zemiaky      1101        1108       0,7
Convenience produkty              761          782       2,8
Hotové pokrmy                          512          525       2,5
Ovocné a zeleninové konzervy 148          153       3,6
Vajcia                                        137          142       3,3
Mrazené ovocie a zelenina       101          104       3,2
Potraviny celkom                     5396        5499      1,9

*bez chleba a pečiva
Zdroj: AMA, Nielsa

 

Mlieko a mliečne produkty
Priemerná rakúska domácnosť za mlieko a mliečne produkty minie v priemere 39 € mesačne. To predstavuje 28% celkových výdavkov za čerstvé potraviny (bez chleba a pečiva). Najviac (15 €) pripadá na syry, na čerstvé mlieko 7 €.
Rakúšania vlani nakúpili cez 294 tis. ton mlieka (vrátane toho s predĺženou trvanlivosťou) spolu za 303 mil. € (vychádza to 1031 eur za tonu). Spotreba sa ale počas rokov príliš nemení a dosahuje 77 kg na hlavu a rok. Práve u mlieka je vysoký podiel bioprodukcie. Takmer každá piata škatuľa čerstvého mlieka pochádza v Rakúsku z biofarmy. Rakúšania si tiež veľmi obľúbili prírodné jogurty, z ktorých má "bio pôvod" asi 17%.Vysoká je na tomto trhu aj spotreba syrov. Je to približne 20 kg ročne na osobu. Vlani sa v rakúskej maloobchodnej sieti predalo 71 800 ton syrov v hodnote 627 mil.€.

 

Ovocie a zelenina
Pomerne vysoký je podiel bioproduktov v prípade ovocia a zeleniny.

Zastúpenie bio produktov v predaji plodovej zeleniny (rok 2014, v%)

Položka               Podiel na objeme    Podiel v hodnote
Plodová zelenina celkom           6,9              11,1
Uhorky                                       4,4                8,4
Cukety                                      12,9              24,3
Paradajky                                   8,2              12,4
Papriky                                       4,0                7,3
Zdroj: AMA

 

V Rakúsku je zhruba 3,6 mil. domácností. Z toho viac ako 60% pestuje zeleninu vo vlastnej záhrade. Keď sa započítajú aj balkóny a terasy umožňujúce venovať sa tomuto "hobby" aj Viedenčanom, potom je to skoro každá deviata domácnosť z desiatich (86%). Záľuba v záhradkárčení síce rastie s vekom, ale malé "zelené plochy" si zakladá asi polovica mladých manželov.

 

Čo sa najviac pestuje v rakúskych záhradách? (podiely odpovedí v %)

Druh                                     2009     2015
Korenie (petržlen, kôpor a i.)  62          69
Paradajky                               62          66
Šaláty                                     41          45
Papriky                                   34          39
Reďkovky                               35          39
Uhorky                                    32          35
Cukety                                    35          33
Mrkvy                                     29          31
Fazule                                    23          23
Cibule                                    23           21
Kaleráby                                22          19
Zemiaky                                16           18
Hrášok                                  16           14
Zdroj: AMA (prieskum medzi 1489 respondentmi)

 

Najobľúbenejšou zeleninou v Rakúsku sú paradajky, ktorých sa v prepočte na hlavu spotrebuje okolo 30 kg ročne. Je to takmer dvakrát toľko ako pred 20 rokmi. Spotrebitelia vlani v obchodoch kúpili takmer 33 tis. ton paradajok v hodnote približne 108 mil. €. Podľa objemu nasleduje cibuľa. Paradajky sa pestujú hlavne na východe Rakúska, v spolkovej krajine Burgenland kde pôsobí aj v rámci Európy ojedinelý obchodník ponúkajúci produkty vyrobené z paradajok.

 

Pripravili: ič, dk
Zdroj: http://retailnews.cz/2015/09/11/potraviny-u-sousedu/
Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk