KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

stefan pelo mŠtefan Peľo

produktový manažér, Konica Minolta Slovakia

Digitálna alebo ofsetová tlač marketingových materiálov?

Ak dávate tlačiť pre firmu akékoľvek marketingové materiály, máte na výber ofsetovú alebo digitálnu technológiu tlače. Sám najlepšie viem, že počas môjho pôsobenia vo firme, trh s tlačou prešiel veľkými zmenami a bežný marketingový manažér, ktorý potrebuje lacno a kvalitne vytlačiť materiály, je neraz vo svete tlače stratený. Ukážem vám preto výhody a nevýhody ofsetovej a digitálnej tlače, aby ste si tak pre vaše firemné materiály vedeli dobre vybrať tu najlepšiu alternatívu.


Ofsetová technológia tlače je štandardne využívanou metódou, s ktorou sa bežne stretnete u profesionálnych tlačiarov. Je založená na princípe postupného nanášania špeciálnych tekutých farieb. Farebný obraz sa rozdelí na dve a viac dosiek, pričom každá z nich je nositeľom jednej farebnej súčasti obrazu. Najčastejšie sa postupne sútlačou nanášajú 4 farby – farebný model CMYK, ktoré spolu vytvoria požadovaný obraz. Ofsetová tlač je tak vysoko kvalitná a umožňuje tlačiť jemné detaily aj na menej kvalitný papier, avšak neodporúčam ju pri menších nákladoch. Je to totiž rentabilná len pri väčších zákazkách. Ak potrebujete tlačiť materiály v obmedzenom množstve, alebo dokumenty s určitou dávkou variability, odporúčam vám radšej využiť digitálnu tlač.


Digitálna tlač za posledných dvadsať rokov na komerčnom polygrafickom trhu zaznamenala veľký vývoj. Samotná technológia digitálnej tlače nie je zložitá. Výsledný obraz sa na potláčaný podklad nanáša buď atramentom (inkjet – atramentová tlačiareň), alebo polymerizovaným tonerom, ktorý je k pokladu fixovaný prechodom valca s vysokou teplotou (laser jet – laserová tlačiareň). Zákazník zväčša len vidí, že pripravené súbory v počítači sa vytlačia priamo z tlačiarne a nevyžaduje sa žiadna iná predtlačová príprava ani prenos na tlačovú platňu.


Aj preto býva digitálna tlač v porovnaní s ofsetovou tlačou pri menších počtoch tlačených kusov lacnejšia. Digitálna tlač je súčasne rýchlejšia, pretože je možné s tlačou začať okamžite a po vytlačení výtlačky nemusia schnúť. Jej veľkou prednosťou je aj to, že umožňuje na mieru prispôsobiť každý výtlačok podľa vašich požiadaviek. Oceníte to v prípade, keď potrebujete vytlačiť personalizované materiály, alebo inak individuálne upravované. Vo všeobecnosti platí, že väčšie objemy sú vhodnejšie pre ofsetovú tlač a menšie tlačové úlohy sú vhodnejšie pre digitálnej tlač. Pre digitálnu tlač sú tiež vhodnejšie zákazky, ktoré je potrebné dodať expresne.


Digitálna tlač sa za posledné roky vyvinula do takej miery, že jej úroveň kvality dosahuje medzinárodné ofsetové štandardy. Stáva sa komerčne využiteľnou a plnohodnotnou technológiou a bude veľkou témou aj v najbližších rokoch. Novinky a rôzne koncepty digitálnych riešení určite boli aj veľkým lákadlom aj na nedávnom veľtrhu Drupa 2016, ktorý sa konal toto leto v nemeckom Düsseldorfe.


Rovnako je potrebné mať na pamäti, že pred zadávaním požiadavky na tlač akéhokoľvek marketingového materiálu je dobré sa vždy poradiť s odborníkmi. Tí vám poradia najlepšie a najefektívnejšie spôsoby tlače. Dnes sa totiž podľa mojich skúsenosti dostávajú do popredia zaujímavé a jednoduché geometrické vzory doplnené najrôznejšími doplnkovými úpravami tlačených povrchov. A šancu osloviť zákazníka s dokonalými vyzerajúcimi katalógmi, letákmi alebo brožúrami máte iba raz. Preto si na tlači dajte vždy záležať.


Štefan Peľo, produktový manažér, Konica Minolta Slovakia

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk