kaufland

kaufland hokejova kniha banner l

kaufland hokejova kniha banner r

Zákazníci pri preberaní tovaru robia mnohé chyby

preberanieNakupovanie cez internet je pre svoje výhody čoraz obľúbenejšie. Zároveň však prináša aj niektoré negatíva. Podľa skúseností Slovenskej asociácie pre elektronický obchod i e-shopu Hej.sk sa niektoré nepríjemné situácie opakujú pravidelne a traumatizujú nielen zákazníkov, ale aj e-shopy.


Najčastejších chýb, ktoré sa mnohokrát už nedajú vrátiť späť, sa zákazníci paradoxne dopúšťajú nie pri objednávaní tovaru, ale pri jeho samotnom prevzatí. Obľúbenou formou doručenia tovaru je na Slovensku kuriérska služba. Po záväznej objednávke tovaru pripraví e-shop zásielku na odoslanie. V prípade, že si zákazník zvolí dopravu kuriérskou službou, vo väčšine prípadov zodpovedá za stav tovaru dotyčný kuriér od momentu prebratia zásielky. Podľa vyjadrenia Jozefa Dvorského, riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC) závisí pri doručení zásielky prostredníctvom kuriéra celý proces od zmluvy medzi internetovým obchodom a kuriérom. E-shop by mal dohodnutý postup pri preberaní zásielky zo strany kuriérskej firmy popísať vo svojich všeobecných obchodných podmienkach.

 

Kontrola zásielky

 

Pri preberaní zásielky sa zákazníkom odporúča dôkladná kontrola zásielky. Mnohí to stále ignorujú. „V prípade zistenia porušeného alebo poškodeného obalu, či akéhokoľvek podozrenia, že by obsah zásielky mohol byť poškodený sa odporúča zásielku neprebrať. Prípadne, ak zákazník tovar potrebuje prevziať, treba riešiť priamo s vodičom prepravnej spoločnosti na mieste zápis o škode, aby existoval dôkaz, že bola prebraná zásielka, ktorej obal bol poškodený. V každom prípade však zákazník má nárok si obsah zásielky vizuálne skontrolovať a kuriér musí túto kontrolu pred prevzatím strpieť. Treba si uvedomiť, že preberanie zásielky zákazník podpisuje a tým preberá aj zodpovednosť za tovar. Praktické pre zákazníka je si tiež urobiť fotografiu poškodeného obalu pre prípadnú reklamáciu," uvádza Martin Köteleš z Hej.sk. Záznam o rozsahu poškodenia zásielky by mal okrem zákazníka podpísať aj zástupca prepravnej spoločnosti.

 

Nevedomé prebratie

 

Odporúčania a pravidlá pri preberaní zásielky, ako aj všeobecné podmienky, by mali byť súčasťou balíčka informácií každého seriózneho internetového obchodu. Napriek tomu je bežnou praxou, že zákazníci preberajú balíky aj v prípade, že sú viditeľne poškodené. „S odmietnutím prevzatia zásielky sa podľa nám dostupných informácií stretávajú kuriéri zriedkavo. V závislosti od konkrétneho internetového obchodu a povahy tovaru môžeme hovoriť iba o 0,5% až 1,5% prípadoch z celkového počtu zásielok," uvádza J. Dvorský. Čo ak, zásielku v nevedomosti preberie zákazník poškodenú? „V prvom rade musí zákazník zásielku skontrolovať už pri preberaní, minimálne či nie je poškodený prepravný obal. Keď je všetko v poriadku a zákazník zásielku prevezme, treba ju ihneď skontrolovať a neodkladať to na neskôr. V prípade prevzatia poškodenej zásielky, ktorej obal nejavil známky poškodenia, je povinnosťou zákazníkov nahlásiť túto udalosť najneskôr do 24 hodín od jej prevzatia. Reklamačné oddelenie následne zákazníkovi poradí a odporučí nasledujúci postup. Dôležité je tiež nevyhadzovať obal, ten môže slúžiť ako dôkaz," uvádza M. Köteleš.

 

Ako správne postupovať pri preberaní zásielky
• Skontrolovať pri preberaní treba, či je poškodený obal zásielky. Ak nie, zásielku možno pokojne prevziať.
• V prípade poškodeného obalu zásielky a podozrenia, že tovar môže byť rovnako poškodený, zásielku zákazník má právo neprebrať. Ideálne je ak spíše zápis o škode priamo s vodičom prepravnej spoločnosti a zásielku môže prevziať.
• Obsah zásielky treba skontrolovať aj v prípade nepoškodeného obalu pri preberaní, ak je tovar poškodený, zásielku nie je vhodné preberať
• V každom prípade má zákazník nárok na vizuálnu kontrolu obsahu zásielky. Ak je tovar poškodený, zásielku jednoducho neprevezme.
• Ak zákazník zistí neskôr, že objednaný tovar je poškodený (najmä pri elektronike), kontaktovať by mal bezodkladne – najneskôr však do 24 hodín reklamačné oddelenie e-shopu kde nákup realizoval.
• Ak zásielku zákazník prevezme a tovar nebude mechanicky poškodený, no napriek tomu sa prejaví chyba či nefunkčnosť, môže ho reklamovať u predajcu klasickým spôsobom.

 

redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Retail Innovations Conference 4.4.2019

Video

Software na riadenie zásob naprieč celým dodávateľským reťazcom

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail