O platobné inovácie prejavujeme obrovský záujem

visa sirkaSlováci inovácie milujú a veľmi rýchlo sa stali jedným z lídrov v používaní bezkontaktných kariet. K dispozícii ale máme v porovnaní s vyspelou Európou výrazne menej platobných terminálov.


Na Slovensku je aktuálne približne 7 terminálov na tisíc obyvateľov a v priemere jedna platobná karta na osobu. V prípade POS terminálov sa nachádzame približne na úrovni susedného Poľska. Česi a Rakúšania sú na tom o niečo lepšie – v ČR je to 10 POS terminálov na 1000 obyvateľov a v Rakúsku až 13. „Na Slovensku bolo na konci roka 2014 evidovaných 46 822 platobných terminálov, čo predstavuje v porovnaní s predchádzajúcim rokom 13% medziročný rast. Ak by sme však chceli dosiahnuť priemer EU 27, museli by sme navýšiť počet terminálov až o 153% a počet kariet o 51%," hovorí Marcel Gajdoš, regionálny manažér Visa Europe pre SR a ČR.

 

Neslabnúca sila hotovosti

 

Podľa slov M. Gajdoša je síce apetít Slovákov po platobných inováciách obrovský, avšak zo štatistických údajov je jasné, že sila hotovosti je stále veľká. Je to evidentné aj pri porovnaní výberov hotovosti z bankomatov a platby kartou u obchodníka. Na Slovensku výbery z bankomatov tvoria 66%-ný podiel a platby prostredníctvom terminálov u obchodníkov sú na úrovni 34%. V susednom Česku je to veľmi podobné – 31% platby kartou u obchodníka a 69% sú výbery z bankomatov. „Aj keď trendy sú jasné, slovenský, ale aj český spotrebiteľ dáva prednosť hotovosti. Čiastočne je to spôsobené nedostatočnou sieťou platobných terminálov. Hlavným dôvodom však stále zostáva fakt, že Slováci si jednoducho v určitých oblastiach nezvykli karty využívať," konštatuje M. Gajdoš.

 

Kde sa platí menej

 

Slovenský trh má obrovský potenciál pre ďalší rozvoj akceptácie platobných kariet. Pre Visa Europe je najsilnejší potenciál v oblastiach čerpacích staníc, obchodov a cestovania. Miera vybavenosti terminálmi je v týchto sektoroch vysoká a počet transakcií by mal ďalej rásť. Limitom nie sú len terminály, ale aj správanie samotných spotrebiteľov. Akokoľvek vzrastá obľuba bezhotovostných platieb, stále zostáva vysoké percento tých spotrebiteľov, ktorí nie sú zvyknutí platobnú kartu vôbec využívať. Evidentné je to napríklad na čerpacích staniciach. Tieto predstavujú globálne jeden zo základných pilierov kartových transakcií, kde je miera penetrácie terminálov 56%, ale klienti používajú platbu kartou iba v 30%.

 

Zmena spotrebiteľského správania

 

Podobná situácia je v oblasti telekomunikácií a sieťových odvetví – ako plyn, elektrina a voda – terminalizácia je na úrovni 16 percent, ale karty sú využívané minimálne, až vôbec. V týchto oblastiach je podľa Visa Europe dôležité sústrediť sa nie ani tak na rozvoj infraštruktúry, ale skôr na správanie sa zákazníkov. Sú však aj oblasti, kde tento princíp funguje úplne naopak. Príkladom sú napríklad predajne s oblečením, kde úroveň vybavenia terminálmi dosahuje podiel 14%, avšak podiel platieb kartou dosahuje až 45% zo všetkých platieb. Zákazníci jednoducho chcú platiť bezhotovostne, ale nie všade majú túto možnosť.

 

terminal1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

terminal2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pripravil: dk

Zdroj a ilustračné foto: Visa Europe

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail