KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Generácia Z bude mať vyššiu kúpnu silu. Čo by ste mali o týchto zákazníkoch vedieť?

Prečo sa vyplatí už teraz začať premýšľať nad tým, ako správne a efektívne zacieliť na postupne prichádzajúcu generáciu Z?

 

generaciaz v

 

Generácia Z je síce početne menšia ako predošlé generácie, ale bude žiť výrazne dlhšie. Jej členovia sa dožijú priemerne 80 rokov, čo je až o 5 rokov viac než u predchádzajúcej generácie. Celoživotná kúpna sila generácie Z tak bude výrazne vyššia. Generácia Z aktuálne dospieva a je teda najvyšší čas premýšľať o tom, čo jej členovia naozaj chcú a aké sú ich potreby.

 

Majú vlastné financie


Starší členovia generácie Z majú 17 až 23 rokov a pomaly vstupujú na pracovný trh. Tým je ovplyvnená aj ich kúpna sila. V súčasnej dobe nemajú toľko disponibilných finančných prostriedkov a do prvého zamestnania sa tešia aj preto, že budú môcť začať viac utrácať za veci, ktoré chcú. Už nebudú musieť žiadať o príspevok od svojich rodičov, ale sami sa budú môcť rozhodnúť o tom, čo si kúpia.

 

Opatrnosť, identita a internet


Správanie jednotlivých generácií bolo vždy ovplyvnené prostredím, v ktorom vyrastali. Najdôležitejšie je potom obdobie medzi 5 a 15 rokom, kedy si ľudia vytvárajú svoje vlastné hodnoty a postoje. Generácia Z dospievala v čase neistoty svetovej ekonomickej krízy a vojny proti terorizmu. Aj preto sú títo ľudia opatrní a záleží im na bezpečí. Zároveň vyrastali v už globalizovanom svete, v ktorom sa osobne aj virtuálne stretávajú s ľuďmi najrôznejších rás, náboženstiev, sexuálnych orientácií. Preto sú tolerantnejší voči odlišnostiam a citlivejší na rešpekt voči vlastnej identite.


A v neposlednom rade vyrastali v čase, keď sa internet stal samozrejmosťou každodenného života. Z tohto dôvodu zručne prepájajú tradičné off-line a nové on-line možnosti a prostriedky. Ako sa hodnoty a postoje generácie Z premietajú do jej nákupného správania?


Produkt v súlade s identitou


Pre generáciu Z je podstatné, aby výrobky, ktoré kupujú, boli v súlade s ich identitou a hodnotami. Je tak dôležité mať pre nich pripravené široké portfólio výrobkov, aby si mohli vybrať práve ten, ktorý im vyhovuje najviac. Je zároveň potrebné mať pripravené flexibilné služby, ktoré si môžu nastaviť tak, aby zodpovedali ich osobným potrebám.
Uspokojenie chuti po osobitosti môže byť ako personalizované internetové prostredie, kde im bude zasielaná ponuka ušitá priamo na mieru alebo limitovaná edícia spotrebného tovaru, ktorá sa bude odlišovať svojou farbou a použitým materiálom. Z hľadiska marketingovej propagácie sa túžba po osobitosti prejavuje v očakávaní, že sa v propagačných materiáloch značky objaví celé spektrum rôznych tvári a foriem životného štýlu.


Praktický produkt


Generácia Z je pragmatická. Vyberá si produkt na základe kvality využiteľnosti, chce produkt za rozumnú cenu a s užitočnými funkciami.


Keď ide o technológie, generácia Z netúži nutne po najnovších a najvychytenejších produktoch, pretože vie, že majú k dispozícii neustále nové, nevšedné a lacnejšie varianty. Dôležitejšie je, aby nová technológia bola prakticky využiteľná alebo aby rozdiel v novej verzii bol naozaj vidieť na prvý pohľad.


Najdôležitejšou technológiou je pre generáciu Z smartphone. Ten nepoužívajú len na telefonovanie a na posielanie textových správ, ale aj na udržiavanie kontaktu s priateľmi a známymi, na sledovanie zábavných YouTube videí a Insta Stories, pri učení alebo na vytváranie osobného image on-line.


Najnovšie Ipsos štúdia zachytila, že súčasťou prestíže generácia Z je kvalitne vytvorený príspevok, ktorý zaujme čo najviac ľudí a pôsobí profesionálne.


Produkt s on-line recenziami


Opatrnosť generácie Z je zrejmá aj vo výbere tovaru. Predtým, než sa rozhodnú si akýkoľvek produkt zaobstarať, dávajú na rady svojich známych a na hodnotenia najrôznejších on-line recenzií. Na on-line recenziu o produkte a odporúčania od známeho v porovnaní dá o 10% viac členov generácia Z než predchádzajúce generácie. On-line recenzie sa pritom pre generáciu Z presunuli do sveta YouTube, kde sú prezentované vo forme videí.


Generácia Z dôveruje YouTuberom, aj napriek tomu, že vie, že prinajmenšom časť z nich si necháva za recenzie produktov zaplatiť. Dokonca neskrývajú, že je influencerovia inšpirujú k nákupu produktu, pretože ich považujú za súčasť svojho okruhu známych.


A čo vaše produkty alebo služby? Oslovia i generáciu Z? Veľké množstvo informácií o tejto generácii prinášajú voľnopredajné štúdie Ipsosu o generácii Z z roku 2017 a 2018, kde sú detailne popísané nielen ich hodnoty, no najmä očakávania a predstavy od života, ich nákupné správanie v najrôznejších odvetviach a kategóriách apod.

 

Produkt, ktorý zaujme predstaviteľa generácie Z musí byť:

 

• Finančne dostupný - generácia Z míňa opatrne a hľadá produkt, ktorý ponúkne "za málo peňazí veľa muziky ".


• S praktickými funkciami - funkcia pre funkcie už nestačí. Dôležitá je praktická funkčnosť a jednoduchá obsluha.


• Pre sociálne siete - podpora zdieľania na sociálnych sieťach alebo dobre na sociálnych sieťach vyzerajúce.


• Unikátny - generácia Z chce, aby bol produkt podľa ich predstáv a odlišoval sa od ostatných.


• Rešpektujúci individualitu - komunikácia produktu pre generáciu Z nesmie byť akokoľvek urážlivá či diskriminačná.

 

 

Základné hodnoty generácie Z


Pragmatizmus. Vedia, že sa v prvej rade musia postarať sami o seba. Preto je pre nich dôležitý osobný úspech a finančné istoty. Sú ochotní tvrdo pracovať, ale hlavne vo svoj prospech. Primárne chcú svoj čas investovať do vecí, ktoré ich obohatia (nie ich zamestnávateľa).


Realizmus. Premýšľajú realisticky a vedia, že ich príležitosti sú limitované. Vedia, že ak budú chcieť v dnešnom svete uspieť, budú sa musieť neustále učiť nové veci, a to najmä tým, ktoré dokážu využiť v praxi. Nemajú záujem učiť sa naspamäť dlhé definície, najmä keď ich môžu ihneď nájsť na smartphone. Chcú reálne a okamžite využiteľné znalosti.


Opatrnosť. Rodičia ich vychovali v presvedčení, že svet je nebezpečné miesto na život. Preto nechcú zbytočne riskovať a radšej sa vyhýbajú nebezpečným alebo nepríjemným situáciám. Chcú, aby bol výrobok hodnotený ostatnými, pretože bezpečné je to, čo je vytvorené, natočené, vyfotené a napísané ozajstnými ľuďmi.


Osobitosť. Vďaka internetu si môžu vyberať medzi množstvom trendov a módnych prúdov. chcú objavovať nové smery, ale zároveň si vytvárať svoj vlastný štýl. Vďaka limitovaným edíciám si môžu kúpiť tenisky, ktoré budú originálne a zároveň mainstreamové.


Tolerancia. Sú si vedomí, že vyrastajú v globálnej spoločnosti a sú zvyknutí na odlišnosti. Rôznorodosť akceptujú a nechávajú všetkým voľnosť k sebavyjadreniu. Chcú, aby produkt nebol spájaný s marketingovou komunikáciou, ktorá napáda alebo zosmiešňuje tých, ktorí sa vychyľujú z normy svojím vzhľadom, vyznaním, rasou alebo sexuálnou orientáciou.

 

Martin Volek - Ipsos UU
Katarina Stropková - Ipsos UU

 

Zdroj: redakcia, Retail News
http://archiv.press21.cz/retailnews/2018/6/?pn=28

Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk