Nálada spotrebiteľov v Európe je mierne optimistická. Ako je to u nás?

Počas prvého štvrťroku 2018 bola spotrebiteľská nálada v Európe pomerne stabilná. V marci sa však výsledky prieskumu GfK Consumer Climate za celú európsku 28-ku znížili na hodnotu 20,6 bodu.

 

nalada spotrebitela 2018 velky perex

 

V decembri 2017 dosiahli 21,1 bodu. Pre rok 2018 predpovedá GfK zvýšenie spotrebiteľských výdavkov domácností v Európskej únii z 1,5 na 2 percentá.


Ukazuje sa, že nálada európskych spotrebiteľov bola v prvom štvrťroku 2018 zreteľne menej optimistická ako koncom minulého roka. Krajiny, ktoré v roku 2017 vykázali významný nárast bodov, ich naopak stratili. Vo všetkých krajinách EÚ sa ekonomické očakávania v marci 2018 znížili v priemere na 15 bodov. To je o dva body menej ako v decembri 2017. Najmä vo Francúzsku a v Rakúsku sa eufória tesne po voľbách prechodne znížila. Spotrebitelia v Českej republike a v Belgicku vidia ekonomický vývoj svojich krajín oveľa pozitívnejšie.


Ochota nakupovať klesla na začiatku roka v celej EÚ priemerne o 1,3 bodu a v marci bola na úrovni 19,7 bodu. Tento indikátor vzrástol obzvlášť výrazne v Českej republike (na rozdiel od väčšiny ostatných európskych krajín) a potvrdzuje celkovo pozitívnu náladu českých spotrebiteľov.


Slovensko: príjmové očakávania sa mierne zvyšujú


Ekonomické očakávania slovenských spotrebiteľov v marci 2018 znova prudko poklesli. Po krátkom období prvých dvoch mesiacov, keď sa indikátor dostal vysoko, spadol na konci kvartálu na 12,8 bodu a v porovnaní s decembrom 2017 skončil o 4,2 bodu nižšie.


Naopak, príjmové očakávania slovenských spotrebiteľov sa zlepšili, hoci len veľmi mierne. S 24,5 bodu boli stále ešte o 1,7 bodu nižšie ako hodnota zaznamenaná v decembri 2017.


Slovenská ochota nakupovať dosiahla tiež nižšiu hodnotu než na konci štvrtého kvartálu 2017. V marci 2018 dosiahol tento indikátor sedem bodov, a to je o 0,9 bodu menej ako v decembri 2017.


Česká republika: ochota nakupovať naberá na rýchlosti


V Českej republike v prvom kvartáli všetky indikátory vzrástli. Ekonomické očakávania sa v porovnaní s decembrom 2017 zlepšili o 6,8 bodu a dosiahli 36,9 bodu.


Príjmové očakávania slovenských spotrebiteľov oproti decembru 2017 tiež stúpli, a síce o 3,4 bodu, takže v marci dosiahol ukazovateľ hodnotu 45,1 bodu. Vďaka tomu sa Čechom podarilo zmenšiť rozdiel oproti Nemecku, kde momentálne tento indikátor dosahuje najvyššiu úroveň v celej Európskej únii.


Po určitom poklese sa na konci roka ochota nakupovať u českých spotrebiteľov v prvom kvartáli výrazne zvýšila. V marci 2018 dosiahol indikátor 25,2 bodu, čo predstavuje nárast o 11,2 bodu. Česká republika tak patrí medzi päť európskych krajín s najvyššou ochotou nakupovať.

 

Rakúsko: nálada spotrebiteľov je skôr opatrná

 

Jednoznačne pozitívny vývoj všetkých ukazovateľov v Rakúsku dosiahol vrchol v decembri 2017. V prvom štvrťroku 2018 sa znížili predovšetkým ekonomické očakávania spotrebiteľov. V marci tento ukazovateľ dosiahol 37,6 bodu, čo je o 7,2 bodu menej ako v predchádzajúcom štvrťroku.

 

Rakúšania začali byť skeptickí ohľadom vývoja miezd predovšetkým na začiatku roka. Vývoj tohto ukazovateľa sa síce počas prvého štvrťroka obrátil, ale napriek tomu zaznamenal v porovnaní s decembrom 2017 pokles o 5,3 bodu. V marci 2018 dosiahol 32 bodov.

 

Ochota nakupovať sa u rakúskych spotrebiteľov priebežne znižuje. Po tom, keď v decembri 2017 dosiahla rekordnú úroveň, znížila sa v prvom štvrťroku o 5,6 bodu a koncom marca 2018 skončila na hodnote 25,4 bodu.

 

Poľsko: mierne zvýšenie všetkých ukazovateľov

 

Poľskí spotrebitelia si zachovávajú optimistický pohľad na ekonomický vývoj v krajine. To vedie k stabilite ukazovateľov, eventuálne k ich miernemu nárastu. Ekonomické očakávania dosiahli v marci 2018 hodnotu 35,5 bodu, čo je o 1,1 bodu viac ako v decembri 2017.

 

Príjmové očakávania v Poľsku boli v prvom štvrťroku na vzostupe a vzrástli o 3,4 bodu. V marci 2018 dosiahol tento ukazovateľ 35 bodov.

 

Taktiež ochota nakupovať sa v Poľsku na začiatku roka vyvíjala pozitívne. Na konci prvého štvrťroka dosiahla 34,3 bodu, teda o 2,5 bodu viac ako v decembri.

 

Zdroj: GfK Consumer Climate
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



banner kniha co nemame neprodame

Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail