Porovnávať ceny pred nákupmi je bežné. Pre niekoho aj nevyhnutné

Kúpiť tovar bez porovnania cien vo viacerých predajniach je pre väčšinu Slovákov nepredstaviteľné. Ceny tovarov u jednotlivých predajcov pravidelne porovnávajú pred nákupmi viac ako tri štvrtiny ľudí.

 

porovnavanie cien prieskum velky perex

 

Mnohí na takýto monitoring využívajú súčasne viaceré spôsoby, pričom najčastejšie sledujú ponuky konkurenčných predajní na internete. Je zaujímavé, že tradičný spôsob, teda návštevu viacerých kamenných prevádzok, ešte aj v súčasnej dobe využíva skoro polovica opýtaných.


Na druhej strane, vôbec nikdy ceny neporovnáva len jeden zo sto Slovákov. Dôkladné porovnávanie cien sa týka hlavne nákupov elektroniky, ale aj vybavenia domácností či kúpy dovoleniek. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.


V porovnávaní cien sme na tom rovnako ako Česi


Keď idem niečo kupovať, tak to rozhodne chcem mať výhodnejšie a za menej peňazí. Takto dnes uvažuje väčšina Slovákov. Viac ako tri štvrtiny ľudí totiž pravidelne porovnávajú pred nákupmi ceny tovaru vo viacerých konkurenčných predajniach. Ďalších vyše 20 percent opýtaných to robí aspoň príležitostne. Na druhej strane takých, čo vôbec nikdy neporovnávajú ceny je naozaj veľmi málo - len jedno percento.


„Ako vidieť, porovnávanie cien je medzi Slovákmi stále veľmi rozšírené, rovnako populárne je to ale aj v susednej Českej republike. Ľudia v stredoeurópskom regióne často prihliadajú predovšetkým na cenu výrobkov. Tú si sledujú rôznymi spôsobmi, modernými aj tradičnými, pričom je bežné, že ceny porovnávajú viacerými metódami súčasne,“ komentuje výsledky prieskumu Jaroslav Ondrušek, analytik trhu, zo spoločnosti Home Credit.


Najčastejšie si kontrolujeme ceny na internete


Najviac ľudí, až 85 percent, sa orientuje v cenách pomocou internetových porovnávačov. Len o niečo menej je takých, ktorí si ceny kontrolujú priamo na webových stránkach jednotlivých obchodníkov. Medzi nakupujúcimi však stále „fičia“ aj letáky obchodníkov. V klasickej papierovej, alebo elektronickej podobe si v nich ceny všímajú až dve tretiny opýtaných.  Čoraz väčšej obľube sa tešia aj inovatívne riešenia. Približne 15 percent ľudí si kontroluje ponuky prostredníctvom aplikácií v telefónoch, v prevažnej miere ide predovšetkým o mladšie ročníky.

 

Nový televízor jedine po dôkladnom výbere


V dnešnej dobe sa naozaj už málokto odhodlá kúpiť si napríklad drahý televízor alebo chladničku s mrazničkou bez toho, aby sa poriadne zorientoval v aktuálnej ponuke a samozrejme v cenách u viacerých predajcov. Z výsledkov tohto prieskumu vyplýva, že porovnávanie cien sa týka najčastejšie práve nákupov spotrebnej elektroniky, teda napríklad televízorov, počítačov či mobilov. Výrobok takejto kategórie si kúpi bez porovnania cien len päť ľudí zo sto.


Podobne to funguje aj pri bielej elektronike, ako je trebárs kúpa práčky alebo chladničky, kde sa porovnaním cien na trhu riadi skoro 90 percent ľudí. Prieskum ukázal, že väčšina ľudí porovnáva ceny predovšetkým pri drahších položkách. Po elektronike potom ide najčastejšie o nábytok, dovolenky, oblečenie či vybavenie pre dom a záhradu.


„Vidíme, že Slováci sa snažia za tovar zbytočne neplatiť navyše ani euro. Ak sa chystajú investovať do drahšieho elektrospotrebiča, sedačky alebo kosačky, veľmi starostlivo skúmajú, ktorý obchod im ponúkne tú najlepšiu cenu“, približuje J. Ondrušek.

 

Aj výber finančných produktov treba dobre zvážiť


Hoci z mesačných rozpočtov domácností ukrajujú veľkú časť náklady spojené s nákupom potravín, nie všetkých Slovákov až tak „trápi“ ich cena. Čo sa kde dá zohnať lacnejšie v tomto prípade rieši len šesť z desiatich ľudí. Ešte o niečo menej respondentov, približne polovica, si vyberá finančné produkty a služby tak, že si porovnajú ich výhodnosť a ceny.


* Prieskum vo februári 2018 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 510 respondentov.

 

Zdroj: Home Credit Slovakia, STEM/MARK
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail