volba spotrebitela 450x1017 left

Kde bude nakupovať generácia Z?

generaciaZS veľkou pravdepodobnosťou všade tam, kde sa budú intenzívne využívať najnovšie digitálne nástroje a kanály. Maloobchodní predajcovia, ktorí sa usilujú získať vernosť ďalšej generácie spotrebiteľov – generácie Z tak budú musieť viac zaostriť na uplatnenie najnovších technológií.


Je to pomerne špecifická skupina spotrebiteľov, hľadajúca rozšírené digitálne nástroje a možnosti ako napríklad možnosť nakupovať priamo prostredníctvom vizuálnych sociálnych sietí vrátane YouTube, Facebooku, Instagramu a Snapchatu. Aj to sú zistenia nového globálneho spotrebiteľského prieskumu spoločnosti Accenture.


Prieskum bol realizovaný s takmer 10 000 spotrebiteľmi v 13 krajinách. Detailne skúmal postoje a očakávania spotrebiteľov generácie Y (21-37 rokov) a generácie Z (do 20 rokov) pri nakupovaní. Zistenia sú prekvapivé a odhaľujú niektoré odlišné nákupné zvyklosti a preferencie spotrebiteľov generácie Z, ktoré budú od obchodníkov čoraz viac vyžadovať.


Sociálne siete


Sú nastavené na to, aby sa stali priamym nákupným kanálom pre generáciu Z. Dokonca viac ako dve tretiny (69 %) respondentov tohto prieskumu potvrdilo záujem o nakupovanie priamo prostredníctvom sociálnych sietí. Okrem toho viac ako 4 z 10 príslušníkov generácie Z (44 %) uvádza sociálne siete ako svoj obľúbený zdroj informácií o produktoch a viac ako jedna tretina (37 %) minulý rok zintenzívnila používanie sociálnych sietí z dôvodu lepšieho rozhodovania pri nákupoch.


„Sociálne siete sa stali zlomom v cielení na zákazníkov generácie Z, ktorí sú skutočnými digitálnymi domorodcami,“ hovorí Jill Standishová, globálna riaditeľka spoločnosti Accenture pre služby klientom z odvetvia maloobchodného priemyslu. „Aby obchodníci uspeli v stále viac digitalizovanom svete, musia rozumieť tomu, čo a kto generáciu Z ovplyvňuje a tiež aké má očakávania. Dôležité je rozumieť ich správaniu – predovšetkým zvyklostiam, ktoré sú spojené so sociálnymi sieťami a odlišnostiam od generácie Y. Pokiaľ títo mladí ľudia trávia svoj čas na sociálnych platformách, potom tam budú chcieť aj nakupovať.“


Aktuálne prieskumy však zároveň ukazujú, že obchodníci si nemôžu dovoliť zanedbávať kamenné obchody. Až 60 % zákazníkov generácie Z stále preferuje nákupy v kamennom obchode a takmer polovica (46 %) sa ide pozrieť do kamennej predajne z dôvodu získania potrebných informácií. Urobia tak predtým, než uskutočnia svoj online nákup. V USA viac ako tri štvrtiny (77 %) respondentov prieskumu, predstaviteľov generácie Z dokonca uviedlo, že kamenné obchody sú ich uprednostňovaným nákupným kanálom.


Nové nákupné metódy


Výskum tiež odhalil, že zákazníci generácie Z sa viac zaujímajú aj o nové nákupné metódy. Takmer tri štvrtiny (73 %) zákazníkov generácie Z sa zaujímajú o ponuky špeciálnych predplatných na mieru v oblasti módy a 71 % o programy automatického dopĺňania. Drvivá väčšina je ochotná presmerovať viac ako polovicu svojich nákupov k obchodníkovi, ktorý túto službu ponúka. Zaujímavá je aj skutočnosť, že až 38 % predstaviteľov generácie Z je ochotných vyskúšať si objednávanie hlasom, 25 % z nich tvrdí, že sa nemôže dočkať, až ho použijú a 10 % uviedlo, že ho už v súčasnosti používa.


Ostatné kľúčové poznatky


Je zrejmé, že ide o generáciu, ktorá obľubuje vizuálne prvky – videá a fotografie. YouTube je najčastejšie používaná platforma sociálnych sietí, uvádzaná 84 % respondentov generácie Z, zatiaľ čo Facebook zostáva najobľúbenejšou sociálnou sieťou pre predstaviteľov generácie Y, a to ako pre jej mladšiu časť (21-27 rokov), tak aj staršiu časť (28-37 rokov). Dve tretiny zákazníkov generácie Z pravidelne používajú Instagram, v porovnaní s iba 40% predstaviteľov generácie Y a zákazníci generácie Z majú viac než dvakrát takú tendenciu používať Snapchat než predstavitelia generácie Y (54 % vs. 38 % mladšej časti generácie Y a 22 % jej staršej časti).

 

Spotrebitelia generácie Z skôr než tí z generácie Y zákupia produkt z niekoľkých dôvodov. Urobia tak pod vplyvom toho, čo si myslí ich rodina; kvôli odporúčaniam z videí na YouTube; kvôli tomu, čo si myslia ich priatelia a kvôli komentárom na sociálnych sieťach. Okrem toho pri online nákupoch predstavitelia generácie Z skôr než tí z generácie Y chatujú s online predajným asistentom; pôjdu sa pozrieť do kamennej predajne pre viac informácií; opýtajú sa na názory priateľov a členov rodiny prostredníctvom sociálnych sietí, SMS alebo telefonátu.


Nevytvorili si významnú vernosť značke


Iba 16 % predstaviteľov generácie Z nakupuje v jedinom obchode oblečenie/módu (v porovnaní s 26 % staršej časti generácie Y); iba 19 % nakupuje v jednom obchode produkty pre zdravie a krásu (v porovnaní s 34 % staršej časti generácie Y); a menej ako 38 % nakupuje na jednom mieste potraviny (v porovnaní s 55 % staršej časti generácie Y). V USA je vernosť značke u spotrebiteľov generácie Z ešte slabšia, iba 5% Američanov z generácie Z nakupuje na jednom mieste oblečenie.


Títo zákazníci sú tiež impulzívni a ochotní zaplatiť si za rýchle dodanie. Zákazníci generácie Z budú s väčšou pravdepodobnosťou než tí z generácie Y nakupovať, pretože si proste chcú niečo kúpiť; náhodne videli niečo, čo sa im páči; alebo im to doporučil priateľ alebo člen rodiny. Okrem toho predstavitelia generácie Z túžia po rýchlom dodaní viac než tí z generácie Y a sú ochotní za neho viac zaplatiť. Viac než polovica (58 %) respondentov generácie Z v prieskume uviedla, že by zaplatili viac ako 5 dolárov za dodávky do jednej hodiny.


„Generácia Z je perspektívnym a veľkým spotrebiteľským trhom,“ hovorí J. Standishová. „Obchodníci musia investovať do digitálnych nástrojov, ktoré im umožnia oslovovať túto generáciu prostredníctvom vizuálnych prvkov, spolupracovať s nimi cez rôzne kanály a zariadenia a nechať ich vžiť sa do ich štýlu. Ponuka služieb ako je crowdsourcing, uspôsobenie podľa potrieb zákazníka a hyper-personalizácia sú schopnosti, ktoré musia zvládať, aby mohli osloviť generáciu, ktorá velí súčasným digitálnym obchodným systémom."

 

Pripravil: dk
Zdroj: Accenture, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Video

Konferencia RETAIL INNOVATIONS 2017: Aký bol 1. ročník?


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail