KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Zmena nákupného správania pomôže eliminovať šedú ekonomiku

seda ekonomika2017Spoločnosť Mastercard prináša výsledky nového prieskumu verejnej mienky o informovanosti a postojoch verejnosti k problematike šedej ekonomiky. Štúdia IPSOS, realizovaná na reprezentatívnej vzorke respondentov, ukázala, že až tri štvrtiny opýtaných Slovákov si myslia, že vláda by jednoznačne mala bojovať proti šedej ekonomike.


Až 68% súhlasí s tým, že by sa do tohto boja mali pridať aj občania. Keď občania pochopia, že bezhotovostné platby pomáhajú bojovať proti podvodnému obchodu, sú ochotní zmeniť aj svoje nákupné návyky.

 

Nelichotivé umiestnenie

 

Na Slovensku dosahuje povedomie o šedej ekonomike úroveň 40%, čo je najnižší výsledok spomedzi krajín východnej a strednej Európy, v ktorých spoločnosť Mastercard vykonávala prieskum. Pre porovnanie, v Maďarsku je to 49%, v Českej republike 59%, v Poľsku 82% a v Srbsku až 95%. Vo všetkých týchto krajinách si občania uvedomujú prítomnosť šedej ekonomiky a vnímajú ju ako negatívny jav.

 

Väčšina opýtaných chápe, že šedá ekonomika vedie k tomu, že vďaka nej zostáva štátu menej prostriedkov na verejné služby, napríklad na vzdelávanie, zdravotnú starostlivosť alebo budovanie cestnej infraštruktúry. V prípade vyšších príjmov do štátnej pokladnice v súvislosti s úspešným potlačením šedej ekonomiky by až 55% Slovákov uvítalo viac investícií do zdravotníctva, 44% opýtaných do školstva a 41% opýtaných by napríklad získané prostriedky investovalo do opatrení na podporu zamestnanosti.

 

Proti šedej ekonomike


Viac ako 78% opýtaných Slovákov si uvedomuje, že neplatenie daní a nepriznanie príjmu je zločin, pričom za najčastejší prejav šedej ekonomiky pokladajú práve nepriznanie všetkých, alebo aspoň časti príjmov (64%), a vyhýbanie sa plateniu daní (59%). Skrývanie príjmov pred daňovými úradmi má negatívny vplyv na hospodársky rast a vedie k nespravodlivej hospodárskej súťaži. Aj preto si až 75% ľudí na Slovensku myslí, že by mala proti šedej ekonomike vláda bojovať. Boj proti šedej ekonomike je výrazný takmer vo všetkých krajinách strednej a východnej Európy. V porovnaní s Poľskom, kde si to myslí 72% opýtaných, ďalej s Maďarskom (75%), Českou republikou (83%), až po v Bosnu a Hercegovinu, kde je o tom presvedčených 93% ľudí. Až 70% Slovákov považuje za ďalší prejav šedej ekonomiky najímanie zamestnancov na prácu bez zmluvy.

 

Pomôžu bezhotovostné platby


Mnohí ľudia chápu, že nezaregistrovanie všetkých alebo niektorých predajných transakcií s cieľom vyhnúť sa dani prispieva k rastu šedej ekonomiky. No 50 až 60% opýtaných úplne nerozumie všetkým jej negatívnym dôsledkom. Prieskum spoločnosti Mastercard poukazuje na fakt, že mnohí si neuvedomujú, že aj vlastné nákupné návyky môžu skutočne niečo zmeniť. Podľa prieskumu spotrebitelia v strednej a východnej Európe vo všeobecnosti nevedia, že bezhotovostné platby môžu výrazne pomôcť pri potláčaní šedej ekonomiky. Iba 37% opýtaných v celom regióne vedelo, že platba kartou namiesto hotovosti je jedným zo spôsobov, ako je možné eliminovať šedú ekonomiku. V Maďarsku to bolo len 13%, čo je jedna z najnižších úrovní v strednej a východnej Európe.

 

Ak spotrebitelia pochopia, že ich vlastné nákupné správanie môže niečo ovplyvniť, sú ochotní zmeniť ho. Takmer 80% opýtaných v celom regióne chce častejšie platiť elektronicky. Napríklad v Slovinsku preferuje platbu kartou 60% spotrebiteľov, v Rumunsku je to až 85%.


Bez bloku alebo s ním?


Na Slovensku sú až tri štvrtiny ľudí ochotných platiť elektronicky, vediac, že elektronické a registrované transakcie pomáhajú znižovať mieru šedej ekonomiky a získavať príjmy za každú transakciu. Pre porovnanie, v Českej republike je to 71%, a napríklad v Bulharsku až 94%.


Zaujímavosťou podľa tohto prieskumu je aj to, že až 83% Slovákov je ochotných si v predajni vypýtať účtenku, v Česku je to 71% a v Bulharsku až 94%.

 

Daňové zvýhodnenie pre obchodníkov


V boji proti šedej ekonomike až 57% Slovákov preferuje názor, že obchodníci by mali mať povinnosť vlastniť a používať elektronické pokladnice, no zároveň si 48% opýtaných myslí, že by pre obchodníkov, ktorí prijímajú elektronické platby, mali byť zavedené daňové zvýhodnenia.


V prípade, že by to obmedzilo šedú ekonomiku sa tiež 77% opýtaných nazdáva, že mať terminál POS na predajnom mieste by malo byť pre obchodníkov povinnosťou.


Miroslav Lukeš, generálny riaditeľ Mastercard pre Slovensko, Českú republiku a Rakúsko, uvádza: „Prieskum ukazuje, že ľudia v celej strednej a východnej Európe sú v skutočnosti spojencami vlád v boji proti šedej ekonomike. Keď si uvedomia spojenie medzi registráciou svojich každodenných nákupov a možnosťou získať hmatateľné výhody lepších verejných služieb, sú ochotní zmeniť aj svoje nákupné návyky. Z tohto dôvodu je potrebné zintenzívniť vzdelávacie aktivity, ktoré by pomohli informovať občanov o ich vlastnej úlohe v boji proti šedej ekonomike. Bezhotovostné platby sa zdajú byť mimoriadne efektívnym spôsobom ako proti šedej ekonomike bojovať a spotrebitelia ich tiež radi využívajú. Ide totiž o rýchly, pohodlný a bezpečný spôsob platby.“


Nový prieskum tiež poukazuje na to, že vysoká miera povedomia o šedej ekonomike prináša vysoké očakávania, aby proti nej vláda bojovala. Napríklad v krajinách ako Bosna a Hercegovina, Srbsko, Bulharsko a Chorvátsko, kde je povedomie o problematike najvyššie, respondenti zastávajú názor, že spotrebitelia by sa mali zapojiť do boja proti šedej ekonomike tým, že obmedzia možnosti podnikov skryť svoje príjmy.

 

Pripravil: dk
Zdroj: Mastercard, redakcia

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk