KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Čo prináša medzinárodný deň nenakupovania?

ciernypiatokV piatok 28. novembra sme „oslavovali" medzinárodný deň nenakupovania. Na Slovensku zatiaľ tento deň na výraznejšej popularite nezískal. Slováci tak aj počas tohto dňa obvykle nakupujú bez akýchkoľvek obmedzení či výčitiek. Oveľa väčším paradoxom je však tento deň v USA.

V USA pripadá tzv. Black Friday, teda deň, ktorý odštartuje najväčšie víkendové výpredaje v roku už tradične na posledný novembrový piatok. Tento trend sa však postupne dostáva aj do našich končín. Aj na Slovensku je tak už možné nájsť obchodníkov, ktorí už v týchto dňoch ponúkajú svoj tovar s mimoriadne výhodnou zľavou.

 

Americký ošiaľ

 

V USA vypukne doslova šialenstvo. Predajne a nákupné centrá sa v tento deň otvárajú už zavčas ráno. Niektoré dokonca už o polnoci. Američania využívajú tento deň na zaobstaranie si darčekov, ale i iných tovarov, ktoré aktuálne potrebujú s výraznou zľavou. Bežné sú satelitné fotografie spred obchodných centier, na základe ktorých sa zisťuje, koľko ľudí do sme zavítalo. Počet nakupovania chtivých Američanov v „čierny piatok" a počas nasledujúcich víkendových dní je zároveň predzvesťou toho, aké tržby budú mať americkí maloobchodníci v predvianočnom období. A očakávaná úroveň tržieb následne ovplyvňuje to, ako sa budú vyvíjať ceny akcií dotknutých spoločností na burze.

 

Tržby maloobchodníkov

 

Čo pre nás, Slovákov, znamená nenakupovať celý jeden deň? V ostatných mesiacoch sa hovorilo veľa o návrhu ponechať obchody zatvorené každú nedeľu. Tento návrh ale zatiaľ dostatočnú podporu nezískal a na Slovensku tak máme takéto dni „bez nákupov" iba tri a to Prvý sviatok vianočný, Nový rok a Veľkonočnú nedeľu. Na Štedrý deň sú u nás predajne zatvorené od obeda. V prvej polovici tohto roka dosiahli tržby maloobchodníkov 9,1 mld. EUR a na jeden kalendárny deň tak pripadala suma 50 mil. eur. Ak by teda všetky slovenské domácnosti nakupovali rovnako, na jeden deň v roku by na každú domácnosť pripadla útrata okolo 25 eur. Výpadku takéhoto rozmeru by sme sa ale oslavovaním dňa nenakupovania dočkali len sotva. Spotrebitelia by zrejme potrebné nákupy jednoducho presunuli na iný deň.

 

Za čo najviac míňame?

 

Ak by sme tržby slovenského maloobchodu prepočítali na hlavu, zistíme, že každý z nás nechal za prvých 6 mesiacov tohto roka v obchodoch na Slovensku takmer 1 680 eur. Až 47 % svojej útraty sme nechali vo veľkoplošných predajniach, teda v rôznych supermarketoch či hypermarketoch, ktoré pod jednou strechou ponúkajú široké spektrum tovarov a služieb. V súčasnosti je už dokonca v takýchto predajniach možné nájsť aj plnohodnotné bankové služby. Približne každé šieste euro putovalo z našich peňaženiek do predajní s ostatným tovarom, ako sú prevádzky s oblečením, kozmetikou či šperkmi. No a po desatine si z našich peňazí odniesli aj čerpacie stanice, predajne s tovarom pre domácnosť či internetové obchody.

 

V túžobnom očakávaní decembra

 

Azda všetci obchodníci milujú predovšetkým posledný mesiac roka – december. A ten sa začína už o niekoľko dní. Tržby maloobchodu počas decembra bývajú oproti ostatným mesiacom roka tradične vyššie. Z celoročného objemu tržieb si tak december zvykne ukrojiť až celú jednu desatinu. Dôvodom sú samozrejme vianočné sviatky. Pred nimi vrcholí nakupovanie dobrôt na štedrovečerný stôl ale aj darčekov pod vianočný stromček. Hneď po nich, teda ešte v závere decembra, začínajú prvé povianočné výpredaje, ktoré sú už aj slovenskými zákazníkmi mimoriadne vyhľadávané.December nie je najsilnejším mesiacom čo do tržieb azda iba v prípade predajní s pohonnými látkami. V ostatných oblastiach maloobchodu posledný mesiac roka jednoznačne dominuje. Nadpriemerné tržby dosahujú počas neho najmä predajcovia potravín a nápojov, športových potrieb, elektroniky, hračiek, odevov, kozmetiky či šperkov. Vyššie tržby ako počas iných mesiacov roka zaznamenávajú aj predajcovia na trhoviskách a v stánkoch, na svoje si prichádzajú aj internetové obchody. Budú tohtoročné decembrové tržby obchodníkov vyššie ako pred rokom? Hoci december je pre maloobchodníkov najúspešnejším mesiacom roka, nemusí pre nich automaticky znamenať aj medziročne vyššie tržby. Tohtoročný vývoj jednak na strane samotných maloobchodných tržieb, ale aj reálnych miezd v ekonomike naznačuje, že naši maloobchodníci by sa mohli na konci roka tešiť. Predpokladá sa, že dariť sa bude najmä internetovým obchodom, ktorým Slováci prichádzajú na chuť čoraz viac.

 

Zdroj: Ing. Dana Vrabcová, Poštová banka
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk