KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Slovákov trápia vysoké výdaje za jedlo

jedloPeniaze chýbajú všetkým, avšak Slováci sú plní nádeje, zatiaľ čo Češi zostávajú opatrnejší.


Podľa aktuálneho prieskumu spoločnosti Nielsen Admosphere, ktorý prebehol na reprezentatívnej vzorke českých a slovenských užívateľov internetu, utratí pomerne veľká časť Čechov aj Slovákov (cca tretina) všetok svoj príjem. Neostáva im tak na to, aby časť peňazí odložili a buď sporili alebo investovali. Informácie vychádzajú zo štúdie Investovanie a sporenie 2015.

 

Nízky príjem

 

Najčastejšie uvádzaným dôvodom, prečo respondentom tohto prieskumu neostávajú žiadne finančné prostriedky na sporenie či investovanie, je ich nízky príjem. V tomto sú na tom Češi o niečo lepšie – 62 % z nich uviedlo, že majú veľmi nízky príjem, avšak rovnaký dôvod deklaruje až 72 % slovenských respondentov. Ďalším významným dôvodom, prečo ľuďom neostanú zvyšné peniaze, sú vysoké náklady na bývanie (to uviedlo 28 % Čechov a 25 % Slovákov). Pre Čechov sú významnou položkou bežné výdaje a splácanie úverov (25 %), pričom pre Slovákov sú to hlavne vysoké náklady na stravovanie (28 %). Až 11 % Čechov a 8 % Slovákov pripúšťa, že dôvodom, prečo im neostávajú peniaze, je ich drahý životný štýl. Výskum prebehol na Českom a Slovenskom národnom paneli. Dopytovaní boli respondenti starší než 18 rokov s aspoň nejakým príjmom.

 

Poistné produkty

 

Ak v domácnostiach nejaké peniaze po zaplatení nutných výdajov predsa len ostanú, tak častým miestom, kam tieto peniaze ďalej idú, sú pre Čechov práve obľúbené poistné produkty (životné či penzijné poistenie). To v prieskume zameranom na porovnávanie prístupov k zaobchádzaniu s peniazmi medzi Čechmi a Slovákmi uviedla takmer polovica českých respondentov, ale len štvrtina slovenských respondentov. Ďalej sú to sporiace produkty (vkladná knižka, sporiaci účet a podobne), tam je obľuba rovnaká ako u Čechov, tak aj u Slovákov – 32 % resp. 31 % Slovákov. Nie menej významnou položkou je splácanie dlhov (úver, kreditná karta,...) 29 % resp. 28 % pre Slovákov. Výrazná časť Čechov i Slovákov však necháva prípadnú zvyšnú časť prostriedkov na bežnom účte (35 % Čechov vs. 26 % Slovákov).

 

Slováci veria v zlepšenie 

 

Podľa tohto prieskumu Nielsen Admosphere sú Slováci výrazne optimistickejší, čo sa týka budúcnosti ich finančnej situácie. Na rozdiel od Čechov, ktorí sú viac zdržanliví, Slováci oveľa častejšie uvádzajú, že sa ich finančná situácia bude v budúcnosti zlepšovať. O tom, že ich finančná situácia bude o 10 rokov lepšia než dnes, je presvedčená takmer polovica Slovákov a len necelých 40 % Čechov. Tí sa častejšie domnievajú, že ich situácia bude pravdepodobne rovnaká.

 

Pavla Chlebounová
Nielsen Admosphere, a.s.

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk