KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Na internete sa komunikuje a čoraz viac aj nakupuje

onlinePrístup k internetu má v súčasnosti už takmer každý. Internet umožňuje nájsť informácie, realizovať platby, zabávať sa, alebo nakupovať . Čo charakterizuje Slovákov nakupujúcich na internete?


Portál Pricemania.sk, ktorý porovnáva ceny tovarov medzi takmer 6000 e-shopmi a pomáha tak spotrebiteľom s rozhodovaním pri nákupe online, realizoval nedávno rozsiahly prieskum spotrebiteľského správania na internete. Zapojilo sa 5 210 respondentov rôznych vekových kategórií zo všetkých krajov Slovenska. Prieskum odhalil všeobecne známe aj neznáme skutočnosti. Ako vyzerá typické nakupovanie cez internet? Ako často užívatelia internetu na Slovensku nakupujú? Čo nakupujú a koľko eur mesačne minú? To je časť z otázok, na ktoré prieskum našiel presné odpovede.

 

Denne 1-3 hodiny

 

Jedným z dôležitých zistení í prieskumu je skutočnosť, že presne polovica opýtaných trávi na internete priemerne 1 až 3 hodiny denne. O čosi viac, 4 až 6 hodín denne je pripojených 27 % ľudí a 6 až 9 hodín denne je online 10 %. Nájdu sa aj takí užívatelia, ktorí sú pripojení 10 a viac hodín denne, no ide skôr o výnimku.

 

Zdroj informácií

 

Na internete je možné nájsť naozaj čokoľvek. Väčšina z nás ho podľa tohto prieskumu najčastejšie navštevuje kvôli vyhľadávaniu všeobecných informácií (31 %), mnohí naň chodia kvôli komunikácii s ostatnými užívateľmi (18 %). Tých, ktorí internet používajú hlavne kvôli práci je 16 %. Primárne za účelom nákupu produktov a služieb využíva internet 6 % opýtaných.

 

Na Slovensku najmä Facebook

 

Neustále sa rozširujúcim fenoménom sú aj na Slovensku sociálne siete. Väčšina z nás zostáva verná najmä Facebooku, ktorý používa až 77 % internetových užívateľov. Intenzívnejšie využívaným je tiež Google+, na ktorom je aktívnych 40 % používateľov. Sociálne siete, akými sú Instagram, LinkedIn, Twitter a Pinterest na Slovensku až také obrovské úspechy neevidujú. Používa ich iba necelých 10 % Slovákov zapojených do prieskumu. Žiadne sociálne siete v súčasnosti nevyužíva 11 % užívateľov internetu.

 

Z notebooku v pohodlí domova

 

Prieskum odhalil, že notebook ako prostriedok pripojenia na internet preferuje najviac ľudí, a to konkrétne 45 % z nás. Po ňom nasleduje desktop (klasický počítač), cez ktorý sa najčastejšie pripája presná štvrtina užívateľov. Tesne ho dobieha smartfón s podielom 23 %. Tablet ako najčastejšie používané zariadenie surfovania po internete využíva iba necelých 8 % používateľov, no zaujímavosťou je, že viac ho na túto činnosť využívajú ženy ako muži. Vďaka smartfónom, tabletom a mobilnému internetu sa ľudia môžu pripájať na internet prakticky kdekoľvek. Z prieskumu však vyplynulo, že napriek tejto skutočnosti niet nad pohodlie domova, z ktorého najčastejšie navštevuje internet až 69 % Slovákov. V teréne surfuje na internete 16 % ľudí a v práci 15 %.

 

Nakupovanie online

 

Väčšina internetových užívateľov na internete aj nakupuje. Až 56 % respondentov prieskumu uskutoční nákup na internete niekoľkokrát za rok. Častejšie, a to niekoľkokrát do mesiaca nakúpi online 35 % ľudí. Párkrát do týždňa tak spraví každý dvadsiaty užívateľ. Aj keď ich nie je veľa, no nájdu sa aj takí, ktorí uskutočňujú nákupy na dennej báze (1 %). Ak sa na frekvenciu nákupov pozrieme z pohľadu vekových kategórií, výrazné rozdiely sa medzi nimi nenachádzajú. V každej vekovej skupine dominuje odpoveď „niekoľkokrát za rok", nasledovaná nákupmi niekoľkokrát za mesiac.

 

Minieme do 100 €

 

Väčšina z oslovených internetových užívateľov minie na nákupy prostredníctvom internetu do 100 € mesačne, pričom najviac – a to až každý druhý online nakupujúci – tu nechá priemerne do 50 € mesačne. Vo väčších hodnotách, od 50 do 100 € za mesiac nakupuje presná tretina. Rozdiely mesačných výdavkov sa medzi jednotlivými vekovými kategóriami veľmi nelíšia, no najsilnejšia skupina míňajúcich 101 – 200 € je práve vo veku 31 – 40 rokov a 41 – 60 rokov.

 

Nakupuje sa najmä elektronika

 

Jednoznačne najnakupovanejšou kategóriou tovarov na internete je podľa tohto prieskumu elektronika, ktorú tu vyhľadáva až 63 % nakupujúcich. Po nej nasleduje oblečenie, ktoré najčastejšie nakupuje 39 % ľudí a spotrebiče, kupované presnou štvrtinou. Knihy a kozmetiku nakupuje do 20 % respondentov prieskumu. Medzi menej často kupované tovary patria hodinky a šperky (10 %), nábytok (5 %) a filmy a hudba (4 %). Elektroniku a spotrebiče nakupujú cez internet oveľa viac muži ako ženy, a to až dvakrát častejšie. Pri oblečení a kozmetike je to presne naopak – častejšie ich nakupujú práve ženy. Taktiež filmy a hudba sú kupované skôr mužmi ako ženami, ktoré častejšie lákajú hodinky a šperky či nábytok. Elektroniku kupujú všetci v kategóriách 19 – 30 rokov, 31 – 40 rokov a 41 – 60 rokov takmer rovnako (každá skupina v okolí 30 %). Pri spotrebičoch dominujú ľudia vo veku 41 – 60 rokov (40 %) nasledovaní Slovákmi vo veku 31 – 40 rokov (30 %) a 19 – 30 rokov (20 %). Oblečenie najviac nakupujú ľudia vo veku 19 – 30 rokov (až 36 %).

 

Patrícia Dunárová, Pricemania
Grafy: Pricemania
Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

dunarova1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dunarova2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dunarova3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dunarova4

 

 

 

 

 

 

 

 

dunarova5

 

 

 

 

 

 

 

 

dunarova6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dunarova7

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk