KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Na základný nákup potravín pracujeme 4 hodiny

platCeny tovarov a služieb v maloobchodnej sieti zaznamenávajú už od začiatku minulého roka stagnáciu alebo dokonca mierny medziročný pokles. Ako sa to prejavuje v nákupoch slovenských domácností?


Pod aktuálny cenový vývoj sa vo výraznejšej miere podpisovali nižšie ceny v doprave, ale aj lacnejšie potraviny a nealko nápoje. Podľa údajov za apríl tohto roka sa spotrebiteľské ceny medziročne znížili o – 0,1 %, ale ceny potravín sa už mierne zvýšili o 0,1 %. Nič to ale nemení na tom, že, vďaka nezvyšujúcim sa cenám, zarábame viac ako pred rokom nielen v nominálnom, ale aj v reálnom vyjadrení a zo svojho platu si tak môžeme dovoliť kúpiť viac tovarov a služieb. Napriek poklesu cien si až tri pätiny slovenských domácností myslia, že ceny sa vlani zvýšili. Dôvodom je fenomén nazvaný pocitová inflácia. Tá je vždy vyššia ako tá skutočná.

 

Bežný alebo rodinný nákup?

 

Aký čas musíme stráviť vo svojej práci, aby sme si mohli kúpiť vybrané tovary, či aby sme mohli uskutočniť bežný nákup potravín? Aj od toho totiž závisí naše subjektívne vnímanie „dražoby". Údaje boli čerpané zo Štatistického úradu SR. Priemerne zarábajúci Slovák (839 € ) pracuje kvôli bežnému, 20 eurovému, nákupu potravín 3 hodiny a 50 minút. Je to zhruba o štvrť hodinu kratšie ako pred rokom, a to vďaka cenovej stagnácii a mzdovému rastu. Za jednu dvadsať eurovú bankovku si do nákupného košíka môžeme vložiť napríklad múku, chlieb, mäso a mäsové výrobky, mlieko, maslo, syr, vajcia, ale aj čokoládu či pivo. V prípade väčšieho nákupu pre štvorčlennú rodinu treba siahnuť hlbšie do vrecka. Ak v potravinách na väčší nákup minieme 50 € a zarábame priemernú mzdu, znamená to, že v práci musíme stráviť viac než 1 pracovný deň, teda 9 a pol hodiny. Tí z nás, ktorí nakupovaniu príliš neholdujú, ho radi „odbijú" jedným veľkým nákupom, ktorý vydrží celý týždeň. Pri pokladnici tak bez problémov necháme aj 100 €. Kvôli takémuto 100 eurovému nákupu musí priemerne zarábajúci Slovák odpracovať viac než 2 dni.

 

Sťažovanie sa na drahotu

 

Priemerná mzda je však pre mnohých Slovákov len nedosiahnuteľným snom. Ľudia zarábajúci 500 € v hrubom musia kvôli 20 eurovému nákupu potravín stráviť v práci až zhruba 6 a pol hodiny. A tí, ktorých zárobok sa pohybuje na úrovni minimálnej mzdy, teda 380 €, to majú ešte ťažšie. Aby mohli v supermarkete minúť spomínanú „dvacku", musia odpracovať až 8 a pol hodiny. Preto niet divu, že mnohí Slováci neustále frflú na dražobu v obchodoch. Naše rodinné rozpočty však nezaťažujú iba potraviny. Motoristi za natankovanie plnej nádrže, čo je zhruba 50 l 95 oktánového benzínu zaplatia v priemere 66 €, teda cca o – 6 € menej ako pred rokom. Nižšie ceny ropy viedli k tomu, že zatiaľ čo teraz priemerne zarábajúci Slovák potrebuje na natankovanie plnej nádrže stráviť v práci 12 a pol hodiny, tak pred rokom to bolo až 14 hodín.

 

Tovary dlhodobej spotreby

 

A koľko hodín či lepšie povedané dní musíme odpracovať na kúpu predmetov dlhodobej spotreby? Ak si chceme domácnosť vybaviť novým televízorom, musíme v práci stráviť približne 7 dní. Pred rokom to bolo ešte o deň dlhšie. Kúpa novej chladničky nás „stojí" približne 8 odpracovaných dní. A nové auto v hodnote zhruba 10 300 € si u priemerne zarábajúceho Slováka vyžaduje stráviť v práci celý jeden kalendárny rok. Na kúpu 1 m2 bytu alebo domu musí priemerne zarábajúci Slovák stráviť v práci približne 1,5 mesiaca. Kúpa celej nehnuteľnosti, hoci iba malometrážnej, zasa vyžaduje minimálne 5 odpracovaných rokov. Samozrejme v tom prípade, že by sme nič nemíňali a celý plat odkladali na kúpu bytu.

 

Jana Glasová, analytička
Poštová banka
Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

postova

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj: analytický tím Poštovej banky podľa ŠÚ SR. Poznámka: Pri prepočtoch sa vychádzalo z priemernej hrubej mzdy 839 €, 8 hodinového pracovného dňa, 20 pracovných dní v mesiaci.

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk