KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Slováci míňajú na oblečenie viac ako Česi

odevySlováci a Česi sú si v mnohom podobní. Aspoň taká je predstava väčšiny z nás. Prieskum však odhalil, že to určite neplatí v prípade spotrebiteľského správania a vybraných nákupných preferencií. V čom sú najväčšie rozdiely medzi Prahou a Bratislavou?


Čo najradšej nosíme a koľko peňazí míňame na módu? Aj tieto otázky zodpovedal Fashion report - dlhodobý prieskum medzi Slovákmi a Čechmi. Ten na vzorke viac ako 600 respondentov v oboch krajinách realizovali ZOOT.cz a prieskumná agentúra Perfect Crowd.Z výsledkov tohto prieskumu vyplýva, že Slováci míňajú viac, nakupujú drahšie, značkové kúsky oblečenia a nepotrebné kusy venujú hlavne charite.

 

Koľko utrácame?

 

Trh s módou na Slovensku generuje ročný obrat viac ako 1,383 mild. eur (Údaje SŠÚ za rok 2013). Slováci za módu utrácajú radi a často. Ako sme na tom ale v porovnaní s Čechmi? „Túto otázku sme si kládli aj my, keďže podnikáme v móde ako v Česku, tak aj na Slovensku, predovšetkým v oblasti e-commerce. Z tohto dôvodu sme v spolupráci s prieskumnou agentúrou Perfect Crowd vytvorili Fashion report, ktorý si kladie za cieľ mapovať nielen súčasné obliekanie, ale aj štýl Slovákov a Čechov, ich mesačné výdaje na módu a módne doplnky," hovorí Oldřich Bajer z najväčšieho českého online obchodu ZOOT.cz. Realizovaný prieskum prebehol na vzorke spotrebiteľov vo veku od 15 do 55 rokov. Zo zistení prieskumu vyplýva, že 27% Slovákov nemá problém spontánne na módu minúť 55 eur (1500 Kč), pričom v prípade Čechov je to len 6%. Slováci teda míňajú na oblečenie viac ako Česi a siahajú hlavne po drahších, značkových kúskoch.

 

Nie domáce značky

 

Najdôležitejším faktorom pri výbere módneho oblečenia je pre Slovákov skutočnosť, či sa im páči. Až 85% Slovákov si vyberá a nakupuje to, čo im „padne do oka". Na druhom mieste je cenová dostupnosť (72%) nasledovaná kvalitou materiálu (60%). Len pre 18% Slovákov je dôležitý domáci pôvod, teda to, že tovar bol vyrobený na Slovensku. Dobre oblečený človek vzbudzuje u Slovákov predovšetkým rešpekt. Potvrdilo to 44% účastníkov prieskumu. „Pre viac ako 30% Slovákov je dobre oblečený človek zdrojom inšpirácie a odhodlania niečo so svojím zovňajškom urobiť. Len 11% Slovákov dobre oblečenému človeku závidí, že dobre vyzerá," hovorí Ján Schmid z prieskumnej agentúry Perfect Crowd.

 

Základ slovenského šatníka

 

Ako vyplynulo z prieskumu, Slováci majú najradšej tričká, rifle a topánky, pričom základ oblečenia u našich českých susedov tvoria rifle, tričko a mikina. Do prvej desiatky najobľúbenejších kúskov sa u Slovákov dostali aj košele (15%) a tepláky (14%). Pokiaľ hovoríme o slovenských ženách, tie majú jednoznačne prevahu nad svojimi českými kolegyňami v počte lodičiek a kabeliek, pričom Češky obľubujú hlavne tričká a blúzky.

 

Predajňa ako zdroj inšpirácie

 

Pre Slováka je obchod, či už kamenný alebo online, miestom, kde nielen nakupuje, ale kde zároveň hľadá inšpiráciu pre svoje outfity. „Je to najviac ponuka predajní, ktorá má viac než časopisy módnotvorný efekt na slovenskú spoločnosť. Napríklad viac ako tretina Slovákov hľadá inšpiráciu pre svoje outfity na e-shopoch a rovnaký počet (33%) sa inšpiruje náhodnými ľuďmi na verejnosti," hovorí O. Bajer.

 

Kam so starým oblečením

 

Približne 50% domácností dáva podľa zistení tohto prieskumu nepotrebné oblečenie na charitu. Tu mierne zaostáváme za našimi susedmi, kde takto s oblečením nakladá až 61% z nich. Menej ako polovica Slovákov používa staré alebo nepotrebné oblečenie na prácu. „Istá zhoda medzi Slovákmi a Čechmi je v dedení oblečenia. Až v 60% slovenských domácností sa dedí oblečenie, a to hlavne „na doma", v prípade Česka je to 58%," uzatvára J. Schmid.

 

Pripravila: jk
Zdroj: ZOOT.cz
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk