KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Slováci znížili spotrebu džúsov

dzusyNajnovšie štúdie pritom odhaľujú, že spotreba džúsov zaostáva za európskym priemerom nielen u nás, ale aj v susednom Poľsku či Českej republike. Prečo našinci džúsom neholdujú?


Ako ukazuje AIJN prieskum trhu z roku 2014 (AIJN 2014 Liquid Fruit, Market Report) priemerný Slovák vypije približne 3,5 litrov džúsu, čo je v priemere necelých 10 ml džúsu na človeka denne. Odporúčaný denný prísun džúsov podľa výživového odborníka je však 200 ml. Výrazné zaostávanie v spotrebe je hlavne pri porovnaní so spotrebou v krajinách západnej Európy.

 

Vzdelávacia kampaň

 

S cieľom pomôcť zvýšiť spotrebu džúsov na Slovensku prichádza nová reklamná a vzdelávacia kampaň Asociácie Národnej únie výrobcov džúsov s názvom KUPS „Džúsy a pyré – vitamíny v SMART forme". Kampaň je trojročným programom, ktorý vzdeláva rodičov o praktickosti podávania ovocných a zeleninových džúsov a pyré. Tie predstavujú pohodlný spôsob obohatenia výživy rodiny o vitamíny. Kampaň sa objaví v Poľsku, Českej republike, Litve, Rumunsku a u nás, na Slovensku. Kampaň je založená predovšetkým na myšlienke „múdrych riešení", to znamená riešení, ktoré sú aj moderné, ale hlavne, pohodlné. Džúsy a pyré sú vitamíny v pohodlnej forme, ich praktický obal z nich robí ovocie v modernej podobe. Spotrebiteľ si ich tak môže vychutnať kdekoľvek a kedykoľvek. Aktivita je nasmerovaná predovšetkým na matky, keďže prvotné rozhodnutie s ohľadom na výživu detí robia práve ony.. Kampaň nadväzuje na predchádzajúce aktivity uvedeného združenia na podporu návykov zdravého stravovania, predovšetkým prostredníctvom aktivít programu súvisiacich s myšlienkou „5 zeleninových, ovocných chodov alebo džúsov".Financovaná bude fondmi EÚ, Poľska, ako aj z prostriedkov Fondu propagácie ovocia a zeleniny, poskytnutých zo strany KUPS.

 

Spotrebiteľský prieskum

 

Čo teda pijú Slováci na raňajky? Ako matky dopĺňajú výživu členov svojej domácnosti o vitamíny? Čo očakávajú od obsahu džúsu v pohári alebo od pyré v praktickom balení? Na tieto a mnohé ďalšie otázky odpovedali slovenské matky v prieskume, ktorý je súčasťou kampane. Prieskumu realizoval Millward Brown Institute na reprezentatívnej vzorke 300 žien. Slovenské matky si podľa tohto prieskumu uvedomujú dôležitosť ovocia, zeleniny a džúsov v rámci denného jedálnička ich rodiny. Tvrdia, že ich deti jedia ovocie (48%) a pijú džúsy (13%) dva až trikrát denne. Až 43% matiek sa vyjadrilo, že raz za deň dávajú svojim deťom zeleninu, a jedna z troch slovenských matiek (33%) uvádza, že im dokonca podáva zeleninu až trikrát denne. Tieto výsledky tak ukazujú rastúcu úroveň znalosti potreby jesť aspoň päť porcií ovocia a zeleniny denne. Ďalšou pozitívnou skutočnosťou je, že jedna z piatich slovenských matiek verí, že džúsy (18%) a pyré (25%) môžu nahradiť ovocie a zeleninu. Väčšina opýtaných si však myslí, že džúsy obsahujú cukor (92%), sladidlá (93%) alebo konzervačné látky (90%). Rovnaký názor majú v otázke pyré, ktoré podľa nich obsahuje taktiež cukor (78%), sladidlá (75%) a konzervačné látky (75%). Slovenské ženy myslia, že len čerstvo vylisovaná šťava je prírodná (93%). Nevedia o tom, že džúsy a pyré obsahujú vitamíny. Keď im bola položená otázka ako dopĺňajú denné stravovanie v ich domácnosti vitamínmi, väčšina odpovedala, že čerstvým ovocím (76%). Až 46% opýtaných matiek dáva členom svojej rodiny ovocné džúsy a iba 24% zeleninovo-ovocné pyré.

 

Čo by zmenilo názor žien?

 

„Výsledky prieskumu, ktorý sa uskutočnil v marci a apríli, jasne potvrdzujú dôležitosť kampane „Džúsy a pyré – vitamíny v SMART forme". Prieskum dokazuje, že si stále neuvedomujeme, že hotové džúsy a pyré sú prírodné produkty v súlade s európskou legislatívou. Okolo týchto produktových kategórií vzniklo veľa mylných predstáv, ktoré často nie sú pravdivé. Hlavným cieľom kampane je preto vzdelávať rodičov a deti o džúsoch a pyré, ktoré môžu byť dôležitou zložkou vyváženého stravovania bohatého na vitamíny a živiny," informuje Barbara Groele, generálna tajomníčka KUPS (Asociácie Národnej únie výrobcov džúsov). Čo by teda presvedčilo slovenské matky, aby pravidelne podávali deťom výživné džúsy a pyré? Viac ako polovica opýtaných povedala, že by potrebovali uistenie, že džúsy sú prírodné (51%) a garanciu, že neobsahujú umelé prísady (48%). Podobne prieskum dopadol aj v prípade pyré, kedy by viac ako polovica opýtaných matiek bola rada uistená, že pyré neobsahuje cukor (38%), alebo, že ide o prírodný produkt (37%).

 

Pripravil: dk
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk