KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Každá siedma domácnosť plánuje nákupy spotrebičov a nábytku

technikaSlovenská ekonomika nás vlani potešila rastom HDP o 2,4 % a znižovaním miery nezamestnanosti. Lepší ekonomický vývoj ide ruka v ruke aj so zlepšovaním sa finančnej situácie domácností.


Napriek tomu však finančné možnosti mnohých z nich nie sú vôbec ružové. Koľko slovenských domácností si dokáže časť svojho príjmu odložiť bokom a sporiť? Koľko našich rodín naopak žije od výplaty k výplate? A aký vývoj svojej finančnej situácie očakávajú v tomto roku? Odpovede na tieto a ďalšie zaujímavé otázky sme našli v Spotrebiteľskom barometri I., ktorý vo februári tohto roka zverejnil Štatistický úrad SR [ŠÚ SR].

 

Ako vieme šetriť

 

Takmer polovica slovenských rodín dokáže sporiť a teda si časť svojho príjmu odkladať „bokom". To je určite pozitívna správa nielen pre naše domácnosti, ale aj celú ekonomiku. Nasporené prostriedky totiž môžu výhodne investovať, uložiť do bánk na termínované vklady alebo použiť na kúpu finančne náročnejších statkov akými sú napríklad nábytok a zariadenie do domácnosti či nové auto. Zároveň nám úspory slúžia ako určitá finančná rezerva v prípade neočakávaných výdavkov. Vo všeobecnosti sa odporúča, že každý z nás by si mal dokázať každý mesiac odložiť minimálne 10 % zo svojho príjmu. Takmer tretina našich domácností ale nie je schopná sporiť vôbec a žije takpovediac od výplaty k výplate. Ide o domácnosti, ktoré sa síce nezadlžujú a hospodária s vyrovnaným rozpočtom, problém však môže nastať v prípade mimoriadnych výdavkov, ktoré nemusia mať z čoho vykryť. Zvyšná pätina slovenských domácností však nielenže nedokáže šetriť, ale nedokáže ani hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom. Znamená to, že každá piata domácnosť musí buď siahať na svoje úspory alebo žiť na dlh.

 

Očakávania spotrebiteľov

 

Zlepšenie svojej finančnej situácie v tomto roku očakáva približne každá šiesta slovenská domácnosť. Dve pätiny našich rodín sa zároveň domnievajú, že budú schopné vytvárať si určité úspory. Pozitívnejší minuloročný vývoj slovenskej ekonomiky sa premietol aj do pozitívnejších očakávaní Slovákov. Podiel domácností, ktoré sa domnievajú, že si počas tohto roka dokážu časť svojho príjmu odložiť a sporiť, sa totiž zvýšil. Sú to práve úspory, ktoré zvykneme používať na kúpu nového zariadenia do domácnosti, na rekonštrukciu svojho príbytku alebo na kúpu nového automobilu. Jednou z finančne najnáročnejších investícií je práve rekonštrukcia bytu alebo domu, z výsledku sa ale zvyčajne tešíme niekoľko rokov. V priebehu roka 2015 zamýšľa takýto krok urobiť 18 % našich domácností. Okrem chuti a odhodlanosti si ale rekonštrukcia zvyčajne vyžiada väčšinu našich úspor, ktoré sme šetrili niekoľko mesiacov alebo aj rokov. Ak ale chceme rekonštrukciu uskutočniť v dohľadnej dobe napriek tomu, že nemáme nasporenú potrebnú sumu, možnosťou je požiadať o úver z banky.

 

Plánované nákupy

 

Rekonštrukcia príbytku ale nie je jediná investícia, kvôli ktorej musíme siahnuť na svoje úspory či požiadať o úver. K takémuto kroku nás môže motivovať aj pokazená práčka alebo nefunkčný televízor. Z barometra vyplynulo, že približne každá siedma domácnosť má počas tohto roka v pláne zvýšiť svoje výdavky na kúpu bielej alebo čiernej techniky, nábytku, kobercov či iného bytového zariadenia. Nákladnou záležitosťou pre väčšinu slovenských domácností je aj výmena starého auta za nové. Počas roka 2015 si plánuje urobiť radosť novým automobilom 9 % slovenských domácností. Nájdu sa ale aj takí Slováci, ktorí sa tento rok plánujú pustiť do ešte väčšej investície, než je rekonštrukcia bývania či nové auto. Takouto „megainvestíciou" je pre väčšinu z nás kúpa bytu alebo stavba rodinného domu či chaty. Zaobstarať si nové bývanie majú tento rok v pláne 3 % slovenských domácností. Aj v tomto prípade nám však väčšinou úspory nestačia a bez úveru z banky sa nezaobídeme.

 

Pripravil: dk
Zdroj: Poštová banka
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk