Prémiové produkty sú nakupované hlavne v kamenných predajniach
- Podrobnosti
- Uverejnené streda, 13. marec 2019
Online nakupovanie si získalo obľubu po celom svete a nielen pri nákupe štandardných produktov, ale aj v prípade prémiového segmentu.
Z aktuálnej štúdie Nielsen štúdie o nákupnom správaní a výdajoch spotrebiteľov za prémiové produkty vyplýva, že čoraz viac spotrebiteľov nakupuje tieto produkty online a exkluzívny sortiment tak pomáha navyšovať tržby domácich i zahraničných elektronických obchodov.
Správa z roku 2018 uvádza, že takmer polovica celosvetových spotrebiteľov (45 %) nakupuje prémiové produkty prostredníctvom domácich e-shopov. Pred tromi rokmi to bolo menej ako 40 %, zo zahraničných e-shopov nakupuje takmer štvrtina (v roku 2016 19 %). Prémiové produkty na internete najčastejšie nakupujú obyvatelia Ázie a Tichomoria (57 % od domácich, 37 % od zahraničných e-shopov).
V Európe je tento podiel nižší, iba štyria z desiatich spotrebiteľov využívajú na nákup prémiových produktov domáce e-shopy a menej ako pätina (18 %) zahraničné. Slovenskí spotrebitelia nakupujú prémiový segment viac od domácich online predajcov (37 %) ako od zahraničných (15 %), čo je trend podobný celoeurópskemu priemeru. Jedine Poliaci sa dostali v nákupoch z oboch typov e-shopov nad európsky priemer.
Zdroj: Nielsen
Sila kamenných predajní
Napriek nárastu online nakupovania zostávajú kamenné predajne aj naďalej najobľúbenejšie pri nákupe prémiových produktov. Na celosvetovej úrovni až 60 % spotrebiteľov nakupuje prémiový segment v kamenných predajniach, z európskych spotrebiteľov sú to až tri štvrtiny, čím sa Európa dostáva na vrchol rebríčka v nákupe prémiových výrobkov v lokálnych kamenných obchodoch spomedzi všetkých regiónov. Na Slovensku je to ešte viac spotrebiteľov (77 %).
Zdroj: Nielsen
Na prvom mieste kvalita
Aké kľúčové vlastnosti vyhľadávajú spotrebitelia pri prémiových produktoch? Vo všetkých regiónoch sveta prevláda ako najvýznamnejší atribút vynikajúca kvalita materiálov a surovín, čo udáva celosvetovo až 56 % spotrebiteľov, v Európe 54 % a na Slovensku je to 46 %. Pre viac ako polovicu celosvetových spotrebiteľov (51 %) je druhým najvýznamnejším benefitom prvotriedny výkon alebo funkcia, s čím sa zhoduje aj 41 % Slovákov. Na tretiu priečku (33 %) Slováci umiestňujú unikátnu vlastnosť, ktorú iný produkt nemá, kým v Európe ju obsadzuje výborná zákaznícka skúsenosť (37 %) a celosvetovo štýlový dizajn výrobku (43 %).
Zdroj: Nielsen
Odporúčanie a impulzívny nákup
Najtypickejším motívom vyskúšania nového prémiového výrobku je medzi slovenskými spotrebiteľmi odporúčanie od známych alebo rodiny (46 %) a podobne je to aj v Česku. Impulzný nákup (31 %) a výsledky výskumu (19 %) obsadili ďalšie dve priečky. Online reklama (15 %) alebo televízna reklama (14 %) je pre Slovákov menej významná. V celoeurópskom kontexte priemerný Európan najviac dôveruje pri kúpe prémiovej novinky výsledkom výskumu a odporúčanie ja až na druhom mieste.
Prémiová káva a čaj
Nielsen správa zároveň odkrýva kategórie, ktoré sú spotrebitelia ochotní zakúpiť si v prémiovom segmente. Poradie kategórií je síce v jednotlivých regiónoch mierne odlišné, vyskytujú sa v nich však opakovane kategórie ako osobná elektronika či oblečenie a obuv. V globálnom rebríčku má osobná elektronika najvýznamnejšie zastúpenie a až 42 % celosvetových spotrebiteľov udáva, že je ochotná kúpiť si prémiovú elektroniku, v Európe je to takmer tretina (32 %).
Zdroj: Nielsen
Najviac slovenských spotrebiteľov (33 %) by si zakúpilo prémiovú kávu alebo čaj, ktoré sú jednotkou nielen na Slovensku, ale aj u českých susedov (35 %) a v Maďarsku (37 %). V slovenskom rebríčku nasleduje osobná elektronika (30 %) a treticu kategórií, za ktoré sme ochotní si priplatiť, uzatvárajú mliečne výrobky (31 %). Do top päť najčastejšie deklarovaných kategórií, v ktorých sú spotrebitelia ochotní priplatiť za prémiovosť, sa radí aj oblečenie / obuv a zubná hygiena. Na opačnej strane rebríčka sú tabakové produkty (3 %), za ktoré sú slovenskí spotrebitelia najmenej ochotní zaplatiť vyššiu cenu.
Zdroj, grafy a infografika: Nielsen
Ilustračné foto: Shutterstock.com