KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Aký je záujem Slovákov o cigarety?

Trh s klasickými cigaretami z roka na rok rastie, kvôli rastu cien sa dynamickejšie ako predaný objem navýšili tržby. Na nákup cigariet Slováci najviac preferujú klasické predajne s potravinami, ale do popredia sa dostávajú čerpacie stanice.

 

fajčenie2019 v

 

Zo spotrebiteľského prieskumu* spoločnosti Nielsen vyplýva, že viac ako dve tretiny slovenskej populácie si dali do nového roku 2019 nejaké predsavzatia, prípadne sú rozhodnutí, že sa niektorým oblastiam budú viac venovať. Slováci si dávajú záväzky, ktoré sa týkajú obmedzovania nezdravých návykov. Konkrétne ide o obmedzenie konzumácie sladkostí a čokolády, to uviedlo 36 % z nich (v ČR len 27 %), k obmedzeniu konzumácie tukov sa prihlásilo 21 % Slovákov, čo je opäť viac ako to deklarujú Česi (17 %) a obmedzenie konzumácie alkoholu uviedlo iba 11 % respondentov.

 

Obvyklým novoročným predsavzatím je aj obmedzenie fajčenia, čo uviedlo 17 % Slovákov a 5% zo všetkých oslovených respondentov zvažuje prechod na inú formu fajčenia (v ČR iba 1 %).


*Prieskum bol realizovaný v spolupráci so spoločnosťou Nielsen Admosphere v januári 2019, na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie vo veku 18+ rokov.


Rast predaja


Čísla o reálnej spotrebe cigariet z dlhodobého pohľadu potvrdzujú, že predaj cigariet na Slovensku z roka na rok stúpa. Podľa Inštitútu finančnej politiky rastie aj množstvo fajčiarov, predovšetkým medzi mladými. Z údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen vyplýva, že v minulom roku 2018 sa v obchodoch s potravinami a zmiešaným tovarom (bez Metra), na čerpacích staniciach, v tabakových predajných miestach a gastro zariadeniach nakúpilo celkom 6,9 miliardy kusov cigariet v hodnote 1,1 miliardy €. Spotreba tak medziročne narástla o viac ako 4 %, čo v prepočte znamená nárast o 273 miliónov kusov cigariet.


Vyšší dopyt spolu s navýšením ceny v priemere o 3 % akceleroval nárast tržieb o takmer 7 % a slovenskí spotrebitelia tak za cigarety minuli o 74 miliónov € viac ako v roku 2017. Kým v roku 2017 zaplatil fajčiar v priemere za jednu krabičku 3,20 €, minulý rok to bolo o 10 centov viac. Najdrahšie značky nárastom ceny trpeli najviac a Slováci sa tak priklonili k lacnejším variantám. Dopad plánovaných zmien cien cigariet na spotrebu v dôsledku zvýšenia spotrebnej dane, ktorá platí od 1. februára tohto roka, ako aj nariadenie Európskej komisie o identifikačných a ochranných prvkoch pre pohyb cigariet v Európe, bude Nielsen vyhodnocovať v priebehu roka 2019.


Silnejšie leto


Z pohľadu sezóny platí, že viac ako štvrtina ročnej spotreby cigariet sa predá v letnom období, od júna do augusta. V minulom roku však nástup teplého počasia začal už v apríli a príjemné teploty pokračovali až do októbra, čo výrazne prispelo k navýšeniu spotreby, nakoľko pobyt či posedenia vonku dávajú väčší priestor aj príležitostným fajčiarom. Naopak, v zimnom období január až marec je spotreba cigariet najnižšia, na čo majú, okrem chladnejšieho počasia, vplyv aj novoročné predsavzatia.


Predajné kanály


Najvýznamnejším predajným kanálom sú podľa Nielsen už dlhodobo maloobchodné predajne s potravinami a zmiešaným tovarom, kde sa zrealizuje až 45 % tržieb. Na trhu s cigaretami je v posledných rokoch evidentný pokles dôležitosti tabakových predajní, ktoré však stále tvoria takmer 30 % tržieb. Takýto vývoj súvisí jednak so zmenou štruktúry maloobchodných prevádzok, kedy počet tabakových predajní z roka na rok klesá a na druhej strane je tu postupný nárast počtu čerpacích staníc. Nakupovanie cigariet na čerpacích staniciach sa stáva u Slovákov populárnejšie – ide o tzv. convenience nákupný kanál, ktorý v súčasnosti tvorí už 15 % z celoročného obratu cigariet.

 

Z pohľadu možnosti propagácie sú to práve čerpacie stanice, ktoré umožňujú väčšiu podporu predaja vďaka reklame a vystaveniu jednotlivých značiek. Rôzne obmedzenia týkajúce sa ochrany nefajčiarov sa významne neprejavujú na predajoch cigariet v gastro zariadeniach (tzv. Horeca), ktoré si stále udržiavajú významnosť okolo 10 %.

 

nielsen


Segmentácia cigariet


Spotrebitelia najviac podľa zistení Nielsen preferujú tzv. light cigarety, ktoré tvoria nadpolovičnú väčšinu tržieb (58 %). V súvislosti s preferenciou zdravšieho životného štýlu ich obľúbenosť v posledných rokoch narastá na úkor klasických “full flavour” cigariet, ktoré predstavujú viac ako tretinu celkového obratu (35 %). Tržby za klasické cigarety síce rastú, no dynamickejšie rastú tržby za spomínané “light” cigarety a ešte viac za menšinový segment “ultra light” cigariet. Ľahšie verzie si upevňujú svoju pozíciu aj vďaka tenkým variantám, ako sú “super slim” (7 %), ktorých tržby sa medziročne zvýšili až dvojciferným tempom, avšak z pohľadu hrúbky prevládajú naďalej cigarety v štandardnej hrúbke (91 %).

 

Pripravil: dk
Zdroj: Nielsen
Ilustračné foto: Pixabay.com

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk