Čo je typické pre slovenské predvianočné nákupy?

S blížiacimi sa Vianocami rastú výdaje slovenských spotrebiteľov na darčeky aj potraviny. Nerastú však len v porovnaní s predchádzajúcimi jesennými a letnými mesiacmi, ale aj v porovnaní s predvianočným obdobím minulých rokov. Zistil to prieskum agentúry Nielsen.

 

vianocnevydavky v

 

Koncom roka si už tradične Slováci doprajú viac a utratia vyššie sumy najmä za potraviny. Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen dosiahli tržby z predaja potravín* v predvianočnom období posledných dvoch mesiacov roka 2017 hodnotu 627 miliónov € (maloobchodný trh obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra), pričom obrat v novembri a decembri 2017 rástol výraznejšie ako v ostatnom období roka.


V porovnaní s rovnakým dvojmesačným obdobím roku 2016 dokonca došlo k nárastu tržieb o 8 %. Od začiatku roka do októbra 2017 došlo medziročne k miernejšiemu nárastu tržieb o 6 %. Z toho vyplýva, že sa zvyšuje podiel predvianočných nákupov potravín z celoročného obratu potravinového koša, konkrétne na úroveň 20 %.

 

nielsenvianoce2018 t


*pozn. balené potraviny bez tzv. fresh potravín ako napr. chlieb, pečivo, ovocie, zelenina, mäso...

 

Na čo sa najviac míňa?


Predovšetkým na trvanlivé potraviny. Tie tvoria viac ako pätinu z celkového predvianočného obratu (22 %) obchodníkov. Celkový obrat z predaja týchto potravín v predvianočnom období dosiahol v uvedenom období 138 miliónov €, čo je o 6 % viac ako rok predtým, no v porovnaní so zvyškom roka, kedy tržby rástli podobným tempom, je zrejmé, že výdaje slovenských spotrebiteľov rástli celoročne rovnako. Aj v porovnaní s tržbami ostatných produktových skupín trvanlivé potraviny zaznamenali najmenší nárast.


Špecifický alkohol


Kým u českých susedov najväčšia časť výdajov v predvianočnom období smeruje na nákup alkoholu, u nás je to druhý najvýznamnejší segment. Z celkového spotrebného koša je to podiel na úrovni 21 %.


Spotrebitelia na Slovensku minuli na alkoholické nápoje v novembri a decembri minulého roka 129 miliónov €, čo je medziročný nárast na úrovni 8 %. V období od začiatku roka do októbra 2017 rástli tržby z predaja alkoholu pomalšie (6 %). Alkoholické nápoje tak boli intenzívnym ťahúňom rastu predvianočných výdajov, predovšetkým išlo o „tvrdý“ alkohol, s medziročným rastom 10 %. Z hodnotovo významnejších segmentov najviac, o približne 20 %, rástli z hľadiska tržieb whisky, brandy, koňaky a slivovica. Darilo sa aj typicky sezónnym sektom a šumivým vínam, kde je rast na úrovni viac ako 14 %. Tržby za predaj vodky sa zvýšili o 11 % a za horké bylinné likéry o 13 %.

 

nielsenvianoce2018 g


Pri alkoholických nápojoch tvoria vo všeobecnosti nákupy v období posledných dvoch mesiacov roka takmer pätinu z ich celoročných tržieb, v prípade extrémne sezónnych sektov a šumivých vín je to dokonca až 37 %. Výrazne sezónne sú aj horké bylinné likéry, rum /„tuzemák“, whisky alebo brandy s koňakmi. Koncoročné tržby z ich predaja si berú takmer štvrtinu ročného obratu.


Dopyt po cukrovinkách


Do peňaženiek sa v tomto období siaha viac aj pokiaľ ide o nákup cukroviniek a snackov. Najväčší dopyt je po čokoládových dezertoch a typických vianočných sezónnych produktoch ako sú kolekcie, arabesky, salónky, figúrky, adventné kalendáre a iné špeciality. Tržby z predaja cukroviniek a snackov dosiahli v októbri a novembri minulého roka hodnotu 124 miliónov €, z toho na sezónne vianočné cukrovinky minuli slovenskí spotrebitelia 13,5 milióna €, o takmer 2 milióny viac ako rok predtým (+ 16 %).


Podiel na ročnom obrate kategórie


Pomerne silné postavenie v predvianočných nákupoch Slovákov majú aj čerstvé a chladené potraviny* s predvianočným obratom na úrovni takmer 118 miliónov €. Tento segment spomedzi všetkých produktových skupín rástol najvýraznejšie – až o 12 %, čo bolo spôsobené predovšetkým navýšením priemernej ceny mliečnych výrobkoch. Práve mliečne produkty tvoria podstatnú časť tržieb čerstvých potravín a medzi ich najväčšie kategórie patria maslá a margaríny, často využívané hlavne pri pečení vianočných dobrôt, ale aj jogurty a syry.


*pozn. balené potraviny bez tzv. fresh potravín ako napríklad chlieb, pečivo, ovocie, zelenina, mäso...

 

nielsenvianoce2018 kolacovy


Rýchlejší rast tržieb v sledovanom období sprevádzal aj nealkoholické nápoje, za ktoré našinci zaplatili medziročne o 7 % viac a celkovo sa tržby z ich predaja vyšplhali na vyše 100 miliónov €. Od začiatku roka do októbra 2017 pritom bolo tempo rastu tržieb pomalšie, konkrétne na úrovni okolo 3 %. V sezóne pred Vianocami už tradične najviac míňame aj na kávu, ktorá spolu s limonádami ťahá celkový rast výdajov na nealko segment. Ešte intenzívnejší rast, o 16 %, zaznamenal menšinový segment energetických nápojov, ktorých obľuba medziročne rastie.

 

Pripravil: dk
Zdroj a grafy: Nielsen
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail