Až dve tretiny Slovákov strácajú počas Black Friday zdravý rozum

Uvádza to aktuálny prieskum značky Gambrinus. Odhalil aj to, že hoci sa o ženách zvykne hovoriť ako o nákupných maniačkach, bezhlavé nakupovanie počas výpredajov je blízke skôr mužom.

 

zlavy2018 v

 

Pri oboch pohlaviach sa ukázalo, že spontánne siaha po rôznych ponukách v období najväčších zliav až 42 % opýtaných. Drobný rozdiel medzi jednotlivými pohlaviami však môžeme vidieť v ochote stáť pre zľavu v dlhých zástupoch. Kým pri ženách ide len o tretinu, muži sú trpezlivejší a kvôli nižšej cene je ochotných počkať v zástupe čakajúcich zákazníkov 41 % respondentov tohto prieskumu.


To, že takmer polovica Slovákov necháva obsah nákupného košíka počas výpredajov na náhodu, sa viditeľne podpísalo na tom, koľko produktov nakoniec zostáva v slovenských domácnostiach zapadnutých prachom. „Ako ukázal prieskum značky Gambrinus, pri oboch pohlaviach ide až o dve tretiny opýtaných, ktorí veci kupujú len kvôli vidine obrovskej zľavy,“ hovorí Josef Jalůvka, brand manažér značky Gambrinus. Prieskum pre značku realizovala agentúra MNForce.


Čomu neodoláme?


Nakupovanie „bez zdravého rozumu“ je intenzívne najmä pri oblečení a elektrospotrebičoch. Až 53 % žien v tomto prieskume priznalo, že si zaobstarali vo výpredajoch šaty a iné módne doplnky, ktoré napokon vôbec nenosili. Takmer štvrtina nevyužíva ani zakúpenú kozmetiku a zhruba 10 % Sloveniek zbytočne nakúpilo elektroniku, rôzne spotrebiče a hračky pre deti.


Muži podľa prieskumu nakupujú oblečenie rovnako bezhlavo ako ženy. Väčší rozdiel však vidno pri elektronike. Kým u žien je to len 10 %, pri mužoch ide až o tretinu opýtaných, ktorí počas Black Friday siahli po spotrebičoch. Tie im boli takpovediac nanič. Muži sú však rozhodnejší pri kozmetike a takmer 90 % z nich nakupuje len tú, ktorú naozaj použije. Takmer pätina mužov však po Black Friday zavesí na klinec športové potreby. Pri nežnejšom pohlaví ide len o 11 %. Obe pohlavia však s rozumom nakupujú knihy či rôzne učebné pomôcky. Iba necelá štvrtina Slovákov sa rozhodne tovar vrátiť späť do predajne.


„Počas Black Friday by mal každý zbystrieť. Pri slovách ako výpredaj, zľava či jedinečná šanca sa v nás aktivujú centrá v mozgu, ktoré sú zodpovedné za iracionálne správanie a riadime sa viac emóciami než racionálnymi úvahami. Prehnane reagujeme na podnety, ale zabúdame na zámer, ktorý je za nimi skrytý,“ vysvetľuje psychológ Robert Krause s tým, že ľudia často uprednostňujú okamžité uspokojenie pred dlhodobejším cieľom. „Práve Black Friday nahráva emočným častiam nášho mozgu a odpája centrá zodpovedné za používanie zdravého rozumu. To, čo kupujeme je málokedy to, čo potrebujeme,“ dodáva R. Krause.


Po zľavách poľujú muži po 50-tke


Tento rok sa podľa prieskumu na obrovské výpredaje chystá 61 % Slovákov, pričom plány ušetriť majú viac ženy ako muži. Dominujú najmä mladšie vekové kategórie, no u mužov chcú najviac zliav využiť chlapi po päťdesiatke. Očakávania Slovákov sú pritom naozaj vysoké. Takmer štvrtina ľudí si myslí, že im na nákupy bude stačiť 50 €. O niečo viac ako polovica opýtaných si však na výpredaje rezervuje 200 €. Necelá pätina siahne do peňaženky ešte hlbšie a na Black Friday si vyčlenila zhruba 350 €. Iba 3 % opýtaných očakáva, že svoju kreditku odľahčí o viac ako 500 €.


Pripravil: dk
Zdroj: prieskum Gambrinus
Ilustračné foto: Pixabay.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail