Nároky na potraviny rastú. Slováci dnes už viac dbajú na kvalitu a zloženie potravín

Slováci za posledných 25 rokov svoje zmýšľanie pri nákupe potravín zmenili. Kým pred štvrťstoročím zákazníci v predajniach potraviny hľadali a najdôležitejším kritériom bola cena, dnes je na prvom mieste dávame kvalita a zloženie potravín.

 

prieskumbilla2018 v

 

Zdravé, bio, racio a špeciálne potraviny pre zákazníkov s potravinovou intoleranciou. Tieto druhy potravín zaznamenali od 90-tych rokov výrazný nárast v našich košíkoch. Slovákom jednoducho dnes viac záleží na tom, aby jedli zdravšie a hodnotnejšie, vyplýva z prieskumu zmien nákupného správania za posledných 25 rokov, ktorý pre BILLA pripravila spoločnosť 2muse na vzorke 1 009 respondentov.


Obľúbené mliečne výrobky 


Prieskum odkryl, že Slováci denne najčastejšie kupujú mliečne výrobky, chlieb, pečivo, ovocie a zeleninu. V nákupných košíkoch nechýbajú ani mäsové výrobky a vajcia. Niečo viac ako tretina opýtaných berie dodržiavanie pitného režimu vážne a pravidelne nakupuje aj nealkoholické nápoje.

 

 

Pristupujú k svojmu zdraviu rovnako zodpovedne ženy i muži? „Sú to práve ženy, ktoré venujú väčšiu pozornosť tomu, čo si v predajni vyberú. Okrem bežných potravín siahnu aj výrazne častejšie po zdravých produktoch, bio výrobkoch a potravinách bez lepku a laktózy,“ vysvetľuje Eva Savinová z prieskumnej agentúry 2muse. „Slováci medzi 46 až 55 rokov zas najviac kupujú kávu,“ dodáva E. Savinová.


Prieskum tiež ukázal, že až 43 % opýtaných Slovákov zájde denne alebo takmer denne do obchodu doplniť svoje zásoby a minie menej ako 10 €. Ďalších 43 % tak urobí 2 až 3-krát týždenne, pričom priemerná suma jedného nákupu sa pohybuje okolo 22 €.

 

 


Potraviny sú dostupnejšie

 

Bio produkty, zdravé produkty či potraviny vhodné pre ľudí s rôznymi intoleranciami – to je zoznam potravín, ktoré sa dnes nakupujú častejšie ako v 90-tych rokoch. Medzi favoritov sa dostalo aj ovocie, zelenina a slané pochutiny. Každý tretí Slovák si zahŕňa do tejto kategórie aj mliečne výrobky, kuracie mäso a ryby. Tento trend možno odôvodniť tým, že v minulosti neboli tieto produkty fyzicky dostupné na pultoch predajní.

 

 

„V 90-tych rokoch sa nedalo nakúpiť všetko ako teraz. Boli sme radi, ak sme dostali mäso, zeleninu a jablká. Pomaranč, banán a podobné vymoženosti neboli,“ vysvetľuje jeden z respondentov. Rôznorodosť súčasného nákupného košíka je však spôsobená aj tým, že sa náš životný štýl za posledných 25 rokov výrazne zmenil.


Dôležitá je kvalita a zloženie


Až tretina Slovákov si myslí, že sme sa v minulosti rozhodovali na základe ceny tej ktorej potraviny a až potom sme prihliadali na ich kvalitu. Dnes sme však ako spotrebitelia náročnejší a v potravinách hľadáme už aj niečo viac ako iba výhodnú kúpu. Aj keď cena hrá stále dôležitú úlohu, na prvé miesto kladieme podľa tohto prieskumu kvalitu potravín.


Čím ďalej, tým viac sa u nás prejavuje aj potravinový lokálpatriotizmus, samozrejme za predpokladu konkurencieschopnej ceny a očakávanej kvality. Viac ako 10 % z nás radšej podporí domácu ekonomiku a vyberie si výrobok od slovenských dodávateľov.


Do nášho nákupného správania sa pomaly začína vkrádať aj ekologické svedomie. Síce je naše „eco friendly“ rozmýšľanie iba na miernom vzostupe, začíname si všímať aj také veci ako napríklad balenie potravín šetrné k prírode. Predovšetkým si však nosíme do predajní svoje vlastné nákupné tašky.

 

 


Nakupujeme viac, ale chceme aj ušetriť


Nákupné správanie nie je len o tom po akých potravinách v obchode siahneme. Dôležité je aj akým spôsobom nakupujeme. Kladieme stále veľký dôraz na to, ako a kde ušetriť a vyhľadávame akciový tovar či „študujeme“ letáky.


„Nákupné správanie ľudí je niekedy poriadna alchýmia, a to nehovorím iba o Slovákoch. Našou úlohou je zmeny v správaní zachytiť alebo predvídať a vhodne na ne reagovať. Preferencia kvality a čerstvosti je spojená s trendom zdravšieho životného štýlu. Vo všeobecnosti obľubujú ovocie a zeleninu od našich domácich pestovateľov a mäso od slovenských farmárov,“ dopĺňa Albena Georgieva, výkonná riaditeľka BILLA, s.r.o. a dodáva, že jednou z odpovedí na zákaznícky dopyt je aj rozširovanie privátnych značiek, ktoré ponúkajú kvalitu pre každého. Predaj privátnych značiek tvorí viac ako 18 % z celkového obratu spoločnosti.

 

 


*Prieskum bol realizovaný prieskumovou agentúrou 2muse na reprezentatívnej vzorke 1 009 respondentov v termíne od 5. do 10. septembra 2018.

 

Pripravil: dk
Zdroj: 2muse, BILLA
Ilustračné foto: BILLA

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail