Používanie plastových tašiek je stále realitou, postoj našincov sa však mení

Až tri štvrtiny Slovákov a 85 % Čechov, ktorí sú aktívni na internete, zaznamenali problém so zamorením planéty plastovým odpadom. Aj vďaka tomu sú aktívnejší v triedení odpadu. Na Slovensku netriedi podľa Nielsen Admosphere len 4 % opýtaných, v Česku 2 %.

 

odpad2018 v

 

V minimalizovaní svojej ekologickej stopy sú ale respondenti aktívni aj v iných oblastiach. Polovica si napríklad na nákup nosí vlastné tašky. Aj tieto výsledky prinášajú aktuálne výskumy spoločnosti Nielsen Admosphere, ktoré sa uskutočnili na vzorke päťsto slovenských a päťsto českých respondentov z aktívnej internetovej populácie staršej ako 15 rokov.


Čo sa triedi najviac?


Odpad už dnes triedi takmer každý a iba jednotky percent respondentov zo Slovenska aj Česka vo výskume priznali, že to nerobia. Okolo 95 % percent opýtaných pritom vždy alebo väčšinou triedi plast, až 90 % triedi papier a necelých 90 % sklo. To, že prvé miesta patria týmto materiálom, nie je veľkým prekvapením, pretože práve kontejnery pre ne určené patria k najfrekventovanejším.


Triedime aj batérie


Vysoké percento ľudí však podľa tohto prieskumu triedi taktiež železný odpad a batérie. Na Slovensku recykluje oba tieto typy odpadu zhodne 72 %, v Česku je silnejšia recyklácia batérií (76 %) než kovového odpadu (66 %). Recyklácia biologického odpadu, či už prostredníctvom špeciálnych kontajnerov, alebo vlastného kompostovania je v obidvoch krajinách na poslednom mieste, pričom viac sa mu venujú Slováci (63 %) ako Česi (55 %).


V súvislosti so šetrením životného prostredia vznikol v posledných rokoch životný štýl zero waste, teda nulový odpad, ktorý podporuje myšlienku maximálneho (znovu)využitia všetkých materiálov bez vytvárania odpadu. O tejto myšlienke už počulo 38 % opýtaných internetových užívateľov na Slovensku a 30 % internetových Čechov.

 

Do obchodu s vlastnou taškou


Sami respondenti z oboch krajín taktiež mimo triedenia využívajú viacero ďalších spôsobov, ako minimalizovať odpad, ktorý vyprodukujú. Viac ako štyri pätiny Slovákov a Čechov si napríklad pravidelne nosí do obchodu vlastné tašky, okolo 50 % to dokonca robí vždy.


Necelé tri štvrtiny sa snaží zbytočne nevyhadzovať potraviny. Pomerne obľúbeným spôsobom je taktiež používanie zariadení len s nabíjacími batériami – to pravidelne robí 63 % respondentov na Slovensku a 53 % v Česku.

 

Menšie nákupy


Okolo polovice opýtaných sa taktiež snaží celkovo kupovať menej vecí. Ďalšie aktivity spojené s minimalizáciou odpadu (ktorým sa pravidelne venuje okolo 40 % respondentov) sa v jednotlivých krajinách mierne líšia. Zatiaľ čo na Slovensku je vysoko v rebríčku o ekologickejšom vnímaní vyberanie produktov so šetrnými obalmi a kupovanie nebalených potravín, v Česku sa napríklad respondenti prieskumu snažia o obmedzovanie kupovania balených vôd. Respondenti obchod krajín sa zhodne snažia obmedzovať používanie jednorazových výrobkov a minimálne používanie tlačiarne v práci.

 

Zdroj: Nielsen Admosphere
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



tchibo mazagrande

Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail


banner kniha co nemame neprodame