KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Používanie plastových tašiek je stále realitou, postoj našincov sa však mení

Až tri štvrtiny Slovákov a 85 % Čechov, ktorí sú aktívni na internete, zaznamenali problém so zamorením planéty plastovým odpadom. Aj vďaka tomu sú aktívnejší v triedení odpadu. Na Slovensku netriedi podľa Nielsen Admosphere len 4 % opýtaných, v Česku 2 %.

 

odpad2018 v

 

V minimalizovaní svojej ekologickej stopy sú ale respondenti aktívni aj v iných oblastiach. Polovica si napríklad na nákup nosí vlastné tašky. Aj tieto výsledky prinášajú aktuálne výskumy spoločnosti Nielsen Admosphere, ktoré sa uskutočnili na vzorke päťsto slovenských a päťsto českých respondentov z aktívnej internetovej populácie staršej ako 15 rokov.


Čo sa triedi najviac?


Odpad už dnes triedi takmer každý a iba jednotky percent respondentov zo Slovenska aj Česka vo výskume priznali, že to nerobia. Okolo 95 % percent opýtaných pritom vždy alebo väčšinou triedi plast, až 90 % triedi papier a necelých 90 % sklo. To, že prvé miesta patria týmto materiálom, nie je veľkým prekvapením, pretože práve kontejnery pre ne určené patria k najfrekventovanejším.


Triedime aj batérie


Vysoké percento ľudí však podľa tohto prieskumu triedi taktiež železný odpad a batérie. Na Slovensku recykluje oba tieto typy odpadu zhodne 72 %, v Česku je silnejšia recyklácia batérií (76 %) než kovového odpadu (66 %). Recyklácia biologického odpadu, či už prostredníctvom špeciálnych kontajnerov, alebo vlastného kompostovania je v obidvoch krajinách na poslednom mieste, pričom viac sa mu venujú Slováci (63 %) ako Česi (55 %).


V súvislosti so šetrením životného prostredia vznikol v posledných rokoch životný štýl zero waste, teda nulový odpad, ktorý podporuje myšlienku maximálneho (znovu)využitia všetkých materiálov bez vytvárania odpadu. O tejto myšlienke už počulo 38 % opýtaných internetových užívateľov na Slovensku a 30 % internetových Čechov.

 

Do obchodu s vlastnou taškou


Sami respondenti z oboch krajín taktiež mimo triedenia využívajú viacero ďalších spôsobov, ako minimalizovať odpad, ktorý vyprodukujú. Viac ako štyri pätiny Slovákov a Čechov si napríklad pravidelne nosí do obchodu vlastné tašky, okolo 50 % to dokonca robí vždy.


Necelé tri štvrtiny sa snaží zbytočne nevyhadzovať potraviny. Pomerne obľúbeným spôsobom je taktiež používanie zariadení len s nabíjacími batériami – to pravidelne robí 63 % respondentov na Slovensku a 53 % v Česku.

 

Menšie nákupy


Okolo polovice opýtaných sa taktiež snaží celkovo kupovať menej vecí. Ďalšie aktivity spojené s minimalizáciou odpadu (ktorým sa pravidelne venuje okolo 40 % respondentov) sa v jednotlivých krajinách mierne líšia. Zatiaľ čo na Slovensku je vysoko v rebríčku o ekologickejšom vnímaní vyberanie produktov so šetrnými obalmi a kupovanie nebalených potravín, v Česku sa napríklad respondenti prieskumu snažia o obmedzovanie kupovania balených vôd. Respondenti obchod krajín sa zhodne snažia obmedzovať používanie jednorazových výrobkov a minimálne používanie tlačiarne v práci.

 

Zdroj: Nielsen Admosphere
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk