Ako sa vyvíja ochota spotrebiteľov nakupovať?

Na konci roku 2017 dôvera európskych spotrebiteľov mierne stúpala. V decembri dosiahol index spotrebiteľskej klímy GfK za európsku dvadsaťosmičku 21,1 bodu, čo je najvyššia hodnota za desať rokov.

 

gfk ochota nakupovat velky perex

 

Na konci tretieho štvrťroka to bolo stále 20,9 bodu. V roku 2018 GfK predpovedá, že súkromné výdavky domácností v Európskej únii porastú od 1,5 do 2 percent.


Európski spotrebitelia si uvedomujú hospodársky rast. Ekonomické očakávania sa v decembri 2017 zvýšili v priemere celej EÚ na 17 bodov, čo predstavuje v porovnaní so septembrom nárast o päť bodov. Vo Francúzsku, Nemecku a Rakúsku vykázal tento indikátor výrazné zisky. Na druhej strane v Rumunsku, v pozadí prebiehajúcej vládnej krízy, dôvera spotrebiteľov v hospodársky rast prudko poklesla.


Pozitívne spotrebiteľské hodnotenia zodpovedajú dátam Európskej komisie, ktorá predpokladá zvýšenie HDP o 2,3 percenta v krajinách EÚ.


Príjmové očakávania sa mierne zvýšili o dva body od septembra do decembra 2017 a dosiahli 15 bodov. Vyššie príjmové očakávania boli zaznamenané hlavne v Rakúsku a Slovinsku. Rumunsko bolo na tom najhoršie v tomto ukazovateli. Ochota nakupovať v porovnaní so septembrom sa zvýšila o jeden bod a dosiahla 21 bodov v decembri. Najväčší nárast v tomto indikátore bol v Poľsku a Rakúsku.


Rolf Bürkl, expert spoločnosti GfK zaoberajúci sa spotrebiteľmi, hovorí: „V roku 2017 sa výrazne zvýšila dôvera v hospodársky rast v Európe. Vďaka tomuto pozitívnemu vývoju ľudia dúfajú vo zvyšovanie miezd. Príjmové očakávania sú tiež pozitívne v mnohých častiach Európy, ale v porovnaní s rokom 2016 sa zvýšili len trochu. To platí aj pre ochotu nakupovať. Na základe všetkých faktorov GfK predpovedá na rok 2018 zvýšenie súkromných výdajov domácností v krajinách EÚ od 1,5 do 2 percent. Európske hospodárstvo sa bude preto naďalej opierať o súkromnú spotrebu."

 

Slovensko: ukazovatele na konci roka oslabli

 

V decembri 2017 dosiahli ekonomické očakávania slovenských spotrebiteľov 17,0 bodov. To je najnižšia hodnota za celý rok a rovnako je to o 11,2 bodu menej ako v decembri 2016.


Príjmové očakávania skončili v decembri 2017 na hodnote 22,8 bodu. Tento ukazovateľ dosiahol svoju najvyššiu hodnotu vo februári 2017, kedy bol na úrovni 31,7 bodu.


Ochota nakupovať sa na Slovensku významne zvýšila na konci tretieho štvrťroka, ale potom klesala a v decembri 2017 dosiahla 8,0 bodov. V porovnaní s decembrom 2016 mal tento ukazovateľ polovičnú hodnotu.

 

Rakúsko: všetky ukazovatele v decembri dosiahli najvyššiu úroveň za rok

 

Rakúske hospodárske očakávania za posledný rok prudko vzrástli. Na konci roku 2017 dosiahol indikátor ekonomického rastu najvyššiu úroveň za rok, a to 44,8 bodu. V porovnaní s decembrom 2016 je to obrovský nárast o 32.8 bodov.

 

Vďaka prosperujúcej ekonomike Rakúšania očakávajú oveľa vyššie mzdy. V decembri 2017 dosiahli príjmové očakávania 37,3 bodu, čo je tiež ročné maximum. V porovnaní s decembrom 2016 stúpol indikátor o výrazných 18,3 bodu.

 

Rovnako ukazovateľ ochoty nakupovať dosiahol v decembri 2017 rekordnú hodnotu 31,0 bodu, čo je najvyššia hodnota od decembra 2011.

 

Poľsko: ekonomické očakávania a ochota nakupovať dosiahla ročné maximum

 

Spotrebitelia v Poľsku považujú hospodársky rast krajiny ku koncu roku 2017 za veľmi dobrý. Ekonomické očakávania dosiahli v decembri 2017 s 34,5 bodu ročný rekord. Je to o 17,9 bodu viac ako v decembri 2016.

 

Na druhej strane však príjmové očakávania v Poľsku nezaznamenali najvyššiu hodnotu na konci roka. V decembri 2017 dosiahol indikátor 31,5 bodu. Hoci je to asi o 1,6 bodu viac než na konci roka 2016, je to podstatne menej ako rekordných 47,8 bodu nameraných v januári 2017.

 

Ochota nakupovať na konci roka tiež narástla. V decembri 2017 bol indikátor na úrovni 31,8 bodu, čo je najvyššia hodnota za celý rok. V porovnaní s koncom roka 2016 je to významný nárast o 11 bodov.

 

Česká republika: príjmové očakávania boli v strate, ale sú druhé najvyššie v EÚ

 

V decembri 2017 boli príjmové očakávania českých spotrebiteľov na úrovni 30 bodov. Tento ukazovateľ teda aj naďalej čiastočne vyrovnával významné straty od druhého štvrťroka, ale nedosiahol svoje ročné maximum z marca 2017, ktoré bolo 37,2 bodu.

 

České príjmové očakávania boli v decembri 2017 na úrovni 41,7 bodu. Po Nemecku je to druhá najvyššia hodnota v Európskej únii. Nie je to žiadne prekvapenie, pretože Česká republika má najnižšiu mieru nezamestnanosti v Európe. V porovnaní s ročným maximom 59,5 bodu, ktoré bolo dosiahnuté vo februári 2017, sa však tento ukazovateľ počas roka výrazne znížil.

 

Ochota nakupovať v Českej republike na úrovni 14,0 bodu v decembri 2017 znamená najnižšiu hodnotu po celý rok. V porovnaní s najvyššiu hodnotu 23,9 bodu v auguste je to významný pokles; je to tiež podstatne nižšie ako v decembri roku 2016, keď to bolo 21,5 bodu. V porovnaní s inými európskymi krajinami je Česká republika v strede tabuľky.

 

Zdroj: GfK, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail