KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Na Vianoce nakupujeme zbytočne veľa potravín

plytvanie potraviny vianoceVäčšina Slovákov plánuje minúť za jedlo a nápoje na blížiace sa Vianoce čiastku do 120 €. V porovnaní s bežnými nákupmi počas roka si na sviatky deväť z desiatich ľudí priplatí za kvalitnejšie potraviny.


Z vianočných nákupov sú najdrahšou položkou darčeky, na ktoré míňajú Slováci najčastejšie od 160 do 200 €. Množstvo vianočných výdavkov je však zbytočných. Tri štvrtiny Slovákov sa priznali, že nakupujú viac potravín, ako dokážu spotrebovať.


Podobne je to aj v prípade darčekov, ktoré sa obdarovaným nehodia. Dve tretiny ľudí prezradili, že hoci darček nemôžu používať, nevymenia si ho za iný tovar. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.

 

9 z 10 si za sviatočné menu pripláca


Stoly plné tradičných vianočných ale aj exotických dobrôt, chladničky napchaté od spodku až po vrch. Taká je realita mnohých slovenských domácností počas najobľúbenejších sviatkov roka. Za predvianočné nákupy neváhajú minúť stovky eur. Ako ukázal prieskum, štvrtina Slovákov plánuje minúť za potraviny na Vianoce sumu od 80 o 120 €. Máme tu ale aj 5 percent takých, ktorí hodlajú zaplatiť aj dvojnásobok, teda viac ako 240 €.

 

„Nie všetci si to však môžu dovoliť, ďalší zase zbytočne až tak nerozhadzujú peniaze. A tak je tu aj 14 percent opýtaných, ktorým stačí na predvianočný nákup potravín aj menej ako 40 €. Tak či tak, 90 percent Slovákov priznáva, že v porovnaní s bežnými nákupmi počas roka si na Vianoce určite priplatia za kvalitnejšie potraviny a nápoje,“ hovorí Roman Müller, analytik spotrebiteľského financovania spoločnosti Home Credit.

 

Väčšina z nás kupuje zbytočne veľa potravín


Väčšina ľudí sa zásobuje potravinami na sviatky doslova „vo veľkom“, často je to však zbytočne prehnané. Aj vám sa stáva, že na Vianoce nakúpite viac potravín, než spotrebujete? Tak na túto otázku odpovedali kladne až tri štvrtiny Slovákov. Väčšina z nich sa nadbytočné potraviny snaží po sviatkoch ešte nejako spracovať na ďalšie použitie, predovšetkým ich zamraziť, alebo ich prípadne rozdajú príbuzným. No a samozrejme je tu aj mnoho takých, ktorí jedlo po sviatkoch jednoducho vyhodia do koša. Najviac z nich odhadlo, že takto skončí v odpade jedlo či nápoje v hodnote približne za 20 €. V koši tak zbytočne skončia potraviny za milióny eur.


Najviac peňazí ide na darčeky


Keď sa pozrieme na celkové výdavky, ktoré míňajú slovenské domácnosti na Vianoce, tradične najvyššou položkou je nákup darčekov. Potvrdzuje to aj tento prieskum. Najväčšia skupina opýtaných - asi každý piaty, minie na darčeky od 160 do 200 €. Ďalších asi 20 percent sa dokáže dostať pod hranicu 80 €.


„Samozrejme, je tu aj nemálo takých, ktorí si môžu dovoliť míňať za darčeky pre svojich blízkych aj podstatne vyššie sumy. Približne každý desiaty respondent v prieskume prezradil, že na darčeky minie čiastku prevyšujúcu 200 €,“ dopĺňa R. Müller.


Z ďalších finančných nákladov, teda okrem potravín a darčekov, sú to aj výdavky za stromček a sviatočné dekorácie. V tomto prípade sa viac ako polovica ľudí dokáže zmestiť pod hranicu 40 €.


Čo s nechcenými darčekmi?


Nie každému sa podarí kúpiť vhodný darček, predovšetkým v prípadoch, keď má isť o úplné prekvapenie. A tak sa stáva, že darček sa obdarovanému jednoducho nepáči, nehodí sa mu alebo mu trebárs nesedí veľkosť oblečenia.

 

Jedenásť percent Slovákov sa v prieskume vyjadrilo, že minulé Vianoce niekomu zo svojich blízkych darovali nevhodný darček. Takých, čo nechcený darček dostali, je ešte viac - až 17 percent. Čo je ale zaujímavé, dve tretiny ľudí si takýto nevhodný darček nechali napriek tomu, že ho nijako nevyužijú. Len dvaja z desiatich si ho vymenili v obchode za iný.
„Evidentne najpohodlnejšie to vyriešili štyri percentá tých respondentov, ktorí takýto darček jednoducho vrátili darcovi, nech to všetko za nich vybaví,“ dodáva R. Müller.


* Prieskum v novembri 2017 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 523 respondentov.

 

Pripravil: dk
Zdroj: Home Credit, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk