volba spotrebitela 450x1017 left

Vianočné darčeky si objednávame až z Číny

vianoce cinaKaždý tretí Slovák má nakupovanie vianočných darčekov rozdelené tak, že polovicu z nich si kúpi v kamenných obchodoch a druhú online. Len pätina ľudí nakupuje všetko výlučne v klasických prevádzkach.


Čoraz väčšiu obľubu navyše u nás získavajú zahraničné e-shopy, kde je obľúbená kúpa oblečenia a elektroniky. Vo všeobecnosti až dve tretiny Slovákov zháňajú prekvapenia pre blízkych v predstihu - už počas novembra a začiatkom decembra. Stále sa nájde však aj dvadsať percent takých, ktorí riešia darčeky len pár dní pred Vianocami. Zhruba tretina opýtaných k výberu darčekov pristupuje pragmaticky, doma si navzájom povedia, kto čo chce. Ešte je tu však aj 8 percent tradične založených ľudí, ktorí píšu list Ježiškovi. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.


Online alebo klasika?


Z roka na rok vo svete a samozrejme aj na Slovensku pribúda ľudí, ktorí riešia nakupovanie vianočných darčekov pohodlne, prostredníctvom internetu. Na druhej strane zase ubúda „klasikov“, ktorí sú zvyknutí len na priamy predaj. Tretina ľudí na Slovensku to má rozdelené tak, že asi polovicu nakúpi v e-shopoch a druhú polovicu v kamenných obchodoch. Traja zo stovky respondentov už všetky prekvapenia pre blízkych zaobstarajú výlučne online.


Stále je tu však ešte dvadsať percent Slovákov, ktorí všetko nakúpia v klasických prevádzkach. „Oba spôsoby majú svoje pre a proti. Ak nakupujúci využije e-shopy, vyhne sa stresu z preplnených nákupných centier, čakaniu v radoch, dopravným zápcham či problémom s parkovaním. Na druhej strane je tu zase riziko, že tovar objednaný online nebude úplne taký, ako je na ilustračných obrázkoch, prípadne je tu isté riziko, že nedorazí včas. Počítať treba aj poplatkami za doručenie,“ hodnotí Roman Müller, analytik spotrebiteľského financovania spoločnosti Home Credit. Vo všeobecnosti platí, že k online nakupovaniu inklinujú skôr mladšie ročníky a ľudia s vyšším vzdelaním.


Muži nakupujú na poslednú chvíľu


Keď sa pozrieme na to, kedy Slováci nakupujú darčeky, prieskum jasne ukázal, až dve tretiny ich radšej zháňajú s dostatočnou časovou rezervou, teda v priebehu novembra a začiatkom decembra. Dokonca sa nájde desať percent takých, ktorí ich postupne pokúpia v priebehu celého roka. Naopak, stále však je medzi nami aj pätina ľudí, ktorí riešia darčeky úplne „na knap“, teda len pár dní pred Vianocami. „V tomto smere sú viac zodpovedné ženy ako muži, ktorí si nechávajú nakupovanie darčekov na poslednú chvíľu omnoho častejšie,“ približuje R. Müller.


Mnohí riešia darčeky pragmaticky


Čím originálnym tieto Vianoce zasa prekvapiť svojich najbližších? Tak s tou to otázkou evidentne nemá problém viac ako polovica opýtaných, ktorí sa v prieskume vyjadrili, že ich dobre poznajú a tak vedia, aký darček ich najviac poteší. Zhruba tretina Slovákov k tomu pristupuje pragmaticky a doma si teda navzájom povedia, čo by kto na Vianoce chcel. Ďalších dvadsať percent zase nič nenecháva na náhodu už počas roka, kedy si zapisujú jednotlivé priania. No a máme stále aj skupinu ľudí, ktorí nedajú dopustiť na staré tradície - 8 percent Slovákov totiž každoročne píše list Ježiškovi so svojimi prianiami.


V kurze sú zahraničné e-shopy


Svet internetu nepozná hranice a platí to samozrejme aj pri kupovaní darčekov. Takmer štvrtina opýtaných ľudí na Slovensku ich nakupuje na zahraničných e-shopoch, kde drvivá väčšinu z nich spomína výhodnejšie ceny a taktiež väčší výber tovaru. Kupujú tam predovšetkým oblečenie, ale aj elektroniku (mobily, tablety, notebooky a pod.), hry a hračky, športové vybavenie či kozmetiku.


„Čoraz viac Slovákov či Čechov nakupuje tovar napríklad aj v čínskych e-shopoch, kde sú ceny naozaj viditeľne nižšie. Každopádne je ale bezpečnejšie platiť kreditkou alebo mať nízko nastavené limity na karte. Riziko je ale nakupovať tesne pred Vianocami, pretože kým tovar dorazí, môže ubehnúť aj niekoľko týždňov“, radí R. Müller

 

Niekde sa stále „nosí“ aj handmade


Hoci väčšina ľudí u nás darčeky nakupuje, nájde sa aj 20 percent Slovákov, ktorí ich vyrábajú vlastnoručne. Tri štvrtiny z nich argumentujú tým, že takýmto spôsobom určite niekomu darujú originálnu vec.


„Pre ďalších je to jednoducho radosť či koníček a nemálo ľudí za tím vidí aj určitú úsporu peňazí. Predovšetkým medzi mladými získavajú na popularite aj služby zdieľaných dielní, kde si ľudia jednoducho požičajú potrebné náradie a nemusia ho kupovať. Nezriedka takto dokážu robiť aj na zložitejších projektoch, trebárs pre svojich blízkych vyrobiť originálny dizajnový nábytok,“ dopĺňa R. Müller. Keď už „handmade“, tak ide ale predovšetkým o dekorácie a menšie potreby do domácnosti, samozrejme nechýba štrikované a pletené oblečenie (šály, svetre, čiapky a pod.), ale aj ručne vyrábané hračky a šperky.


* Prieskum v novembri 2017 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 523 respondentov.

 

Pripravil: dk
Zdroj: Home Credit, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Video

Retail in Detail/New Customer Journey 2017


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail