volba spotrebitela 450x1017 left

Tridsiatnici sa menia. Bohatnú a žijú naplno

tridsiatnici

Túžia po vlastnom bývaní, jazdia vlastným autom, sporia, investujú a takmer každý druhý je spokojný so svojím príjmom. Súčasná generácia tridsiatnikov je však iná, ako tie predošlé. Stále síce vedia tvrdo pracovať a stále lipnú na tradičných veciach, sú však tiež plne online a neboja sa naplno si užívať život. Aj takto by sa dala popísať súčasná generácia 30+.

 

Súčasní tridsiatnici stoja na rázcestí. Na jednej strane sú tridsiatnici zodpovední a s financiami zaobchádzajú uvážene, zároveň však už fungujú plne online a od života chcú omnoho viac, než skôr bývalo v tomto veku zvykom. Súčasní tridsiatnici si ale s touto dilemou vedia poradiť.

 

Tridsiatnici sa majú dobre

 

Väčšina Slovákov medzi 30 a 39 rokom života sa dnes cíti finančne zabezpečená. „Takmer každý druhý uvádza, že mu z výplaty zostáva dosť na to, aby si mohol kúpiť čo potrebuje a ešte si k tomu niečo ušetriť. Pred dvoma rokmi to pritom tvrdila iba štvrtina z nich,“ približuje rozdiely medzi tridsiatnikmi dnes a pred dvoma rokmi Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.

 

Ako si generácia slovenských tridsiatnikov vystačí so svojimi príjmami?

 

tridsiatnici prijmy

 

Zdroj: Generácia 30+. UniCredit Bank, Ipsos

 Poznámka: Údaje za rok 2015 sú z medzigeneračného prieskumu 2015, za časť populácie 27-39 rokov.

 

Okrem vlastnej usilovnosti a príležitostí, ktoré sa im ako jednej z prvých generácií po roku 1989 otvorili, k tomu samozrejme prispieva aj celkový rast ekonomiky a bohatstvo spoločnosti. Pravdou ale zostáva, že bez tvrdej práce by sa k svojej spokojnosti neprepracovali. Tridsiatnici sa práce neboja, na rozdiel od mladších miléniálov si však svoju kariéru omnoho viac plánujú. Chcú robiť to, čo ich baví, ale určite nechcú byť v práci od rána do večera. Svoj voľný čas si cenia nadovšetko.


Bez obáv investovať

 

Dnešní tridsiatnici myslia na svoju budúcnosť, takmer dvaja z troch Slovákoch v tomto veku si do budúcna aktívne sporí (64 %). Obrovský boom môžeme vidieť v prístupe k investíciám. „Súčasní tridsiatnici sú prvou slovenskou generáciou skutočných investorov. Zaujíma sa o ne sedem z desiatich tridsiatnikov, pričom z nich štvrtina aj pravidelne investuje. To je v absolútnych číslach skoro štvrť milióna ľudí,“ popisuje nový trend Z. Ďuďáková.


Hypotéky letia

 

Oproti mladšej generácii, ktorá žije zdieľanou ekonomikou a krátkodobými prenájmami čohokoľvek, chcú dnešní tridsiatnici veci stále skôr vlastniť. A tak aj hypotéku považujú za výhodnejšie riešenie na vlastné bývanie, než dlhodobé prenájmy. Aj keď tvoria len zhruba 17 % populácie, predstavujú väčšinu hypotekárneho trhu – 6 z 10 tridsiatnikov už má bývanie vyriešené a mnoho z nich práve s pomocou hypotekárneho úveru. Jasne sa tak ukazuje, že vlastný domov je pre túto generáciu na prvom mieste.

 

Auto na prenájom – trend budúcnosti?

 

Hoci je operatívny leasing pre generáciu 30+ lákavý, v drvivej väčšine auto chcú stále skôr vlastniť, než si ho prenajímať. „Auto je pre tridsiatnikov stále dôležité, dá sa povedať, že pre niektorých je dokonca statusovou záležitosťou,“ komentuje Z. Ďuďáková. Väčšina tridsiatnikov (60 %) si auto chce kúpiť do osobného vlastníctva. „Rastie však skupina tých, ktorí auto vnímajú len ako pracovný nástroj alebo dopravný prostriedok. Chcú s ním mať čo najmenšie starosti a volia operatívny leasing – v UniCredit Leasing dnes operatívny leasing tvorí až osem z desiatich leasingových zmlúv u nefiremných klientov,“ dodáva Z. Ďuďáková.

 

 

Infografika: Ako žijú dnešní tridsiatnici?

 

tridsiatnici infografika

 

Zdroj: Generácia 30+. 2017 a 2015. UniCredit Bank, Ipsos
Poznámka: Dáta sú z medzigeneračnej štúdie z roku 2015

 

 

Tridsiatnici sú šikovní

 

Tridsiatnici držia krok s dobou a po vzore mladšej generácie žijú plne online. Cez internet vybavujú takmer všetko. Finančná gramotnosť sa im vypláca aj v riešení otázok okamžitej spotreby. Ako jedna z mála generácií sa aj navzdory svojmu relatívnemu bohatstvu neboja siahnuť po rôznych formách pôžičky. „Jedná sa o generáciu, ktorá sa vie na bankovom a finančnom trhu orientovať. Vďaka získaným znalostiam či informáciám od priateľov veľmi dobre vedia, že množstvo vecí sa oplatí financovať úverom. Takmer každý tretí z nich tak má spotrebiteľskú pôžičku, kontokorent alebo kreditnú kartu,“ vysvetľuje Z. Ďuďáková. Kreditnú kartu má dnes viac než tretina tridsiatnikov (34 %).*

 

Vedia žiť

 

Generácia dnešných tridsiatnikov je zodpovedná a vo svojich financiách má jasno. Vyšší príjem, ktorému dnešná doba napomáha, prispieva k ich väčšiemu sebavedomiu a tým aj menším obavám o život po štyridsiatke. „Oproti svojim predchodcom sa o svoju budúcnosť rozhodne boja menej. Ak sme v našom staršom prieskume v roku 2012 popisovali českých tridsiatnikov ako budúcich milionárov, tí súčasní v Čechách aj na Slovensku sa tak snažia žiť už dnes. Otázkou však zostáva, či im našliapané tempo vydrží rovnako, ako súčasný ekonomický vývoj,“ uzatvára Z. Ďuďáková. 

 

Informácie v štúdii Generácia 30+ vychádzajú z prieskumu spoločnosti Ipsos z septembra 2017 na vzorke 525 Slovákov vo veku 30 až 39 rokov a vlastných dát banky UniCredit Bank.

 

Zdroj: UniCredit Bank, redakcia, Ipsos
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



2. ročník semináře VYBAVENÍ PRODEJNY

Video

Konferencia RETAIL INNOVATIONS 2017: Aký bol 1. ročník?


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail